Extra fläkt till "Cooler master hyper tx3 evo"

Permalänk
Medlem

Extra fläkt till "Cooler master hyper tx3 evo"

Jag kör en "Cooler master hyper tx3 evo" som kylare till min i5 4670K, har den överklockad till 4.4Ghz men den blir i stresstest ca 85C och när jag spelar runt 75C, även om det inte är alarmerande temperaturer så skulle jag gärna få ner dom lite om det går smidigt genom att montera på en till fläkt på min Cooler master. Har sökt runt lite med förstår inte hur jag ska veta vilka fläktar som passar att köpa till och som har fästen för att sätta på på min Cooler master.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Extra fläkt ger knappt någon skillnad. Byt fläkten till en bättre variant. Ett tips är A9 PWM från Noctua.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Lorault: Om jag ändå ska köpa en till fläkt antar jag att jag lika väl kan låta den gamla fläkten sitta kvar då jag ju ändå inte har någon annan användning för den? Hur pass stor skillnad kan man tänka sig att det gör med en ny fläkt? Kostar ju nästan lika mycket som jag gav för hela kylaren

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Selfish: Om jag ändå ska köpa en till fläkt antar jag att jag lika väl kan låta den gamla fläkten sitta kvar då jag ju ändå inte har någon annan användning för den? Hur pass stor skillnad kan man tänka sig att det gör med en ny fläkt? Kostar ju nästan lika mycket som jag gav för hela kylaren

Någon eller några grader. TX3 är en riktig budgetkylare, vill du ha bättre temperaturer kommer du få mycket bättre resultat av en bättre kylare än att sätta dit en extra fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jag har väl mest en känsla av att jag skulle vilja komma ner några grader även om det inte spelar mig så jättestor roll då hela min rigg är ett riktigt budgetbygge och skulle heldre lägga pengarna på typ ett nytt grafikkort än en ny kylare Tänkte att om jag kan komma ner än 4-5C med en ny fläkt så skulle det kunna vara värt nån hundralapp

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Andreaz1: Jag har väl mest en känsla av att jag skulle vilja komma ner några grader även om det inte spelar mig så jättestor roll då hela min rigg är ett riktigt budgetbygge och skulle heldre lägga pengarna på typ ett nytt grafikkort än en ny kylare Tänkte att om jag kan komma ner än 4-5C med en ny fläkt så skulle det kunna vara värt nån hundralapp

SweClockers har testat att byta fläkt på budgetkylare och sänkte maxtemp med 3 grader, med en av marknadens dyraste fläktar.

Tror inte du kommer kunna uppnå samma vinst med en Tx3.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

En hyper 212 ligger nästan inom din budget...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

En 212 torde prestera bättre än din Tx3.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

TX3 Evo är en 95w tdp kylare, har själv haft en sådan på en gammal dator.
Så en extra fläkt lär inte göra underverk tyvärr.

Hyper 212 är en 150w tdp kylare, så den skulle göra betydligt mer än en extra fläkt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz