Permalänk
Medlem

mick fungerar ej

hej

har ett headset Logitech G430, jag hör allt som ska höras men micken fungerar ej! jag också har testat sonens med samma problem. Jag har testat alla USP portar jag kan hitta på datorn! Varje fall sonens fungerar som det ska på hans dator så det känns som att det är knas på min dator! Någon som har en susning? har testat i inställningar i windows, micken finns där men det kan inte testa den eller något?

fattar inte alls, förslag?

//Peter

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du går in på Inställningar -> Ljud -> Indata, visas ditt Headset som vald enhet där?
Du kan även prova att göra en felsökning genom att högerklicka på ljudikonen nere till höger i aktivitetsfältet.

Du skulle även kunna prova ladda ner Logitechs programvara och se om det löser problemet https://support.logi.com/hc/en-gb/articles/360024695414--Down...

Har det fungerat tidigare så kan du prova göra en systemåterställning som sista utväg.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@kapisch:

headsetet finns i Inställningar -> Ljud -> Indata

jag har laddat ner logitechs programvara

hur gör man en systemåterställning? gör man det på ljudet? eller på hela datorn?

Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pab1878:

@kapisch:

headsetet finns i Inställningar -> Ljud -> Indata

jag har laddat ner logitechs programvara

hur gör man en systemåterställning? gör man det på ljudet? eller på hela datorn?

Peter

Du går in på inställningar -> Uppdatering och säkerhet -> Återställning -> Återställ den här datorn. Välj att behålla program och filer.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk

Har du gett program tillåtelse att använda mikrofonen under säkerhetsinställningarna?

Fick samma problem efter en uppdatering för ett tag sedan att micken plötsligt var helt död felet var att jag var tvungen att manuellt ge program tillåtelse att använda min mikrofon.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till avdelningen Ljud.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du gett program tillåtelse att använda mikrofonen under säkerhetsinställningarna?

Fick samma problem efter en uppdatering för ett tag sedan att micken plötsligt var helt död felet var att jag var tvungen att manuellt ge program tillåtelse att använda min mikrofon.

Ok jag kollar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du gett program tillåtelse att använda mikrofonen under säkerhetsinställningarna?

Fick samma problem efter en uppdatering för ett tag sedan att micken plötsligt var helt död felet var att jag var tvungen att manuellt ge program tillåtelse att använda min mikrofon.

Jag hade också detta problem för inte allt för länge sen. Troligtvis är lösningen exakt det som Rouge of Darkness pratar om.
Inställningar -> Sekretess -> Mikrofon.

"Tillåt åtkomsti till mikrofonen på denna enhet."
"Låt appar använder mikrofonen."
"Låt skrivbordsappar använda din mikrofon."

Permalänk
Medlem

Får du samma fel som jag ( då hade jag för övrigt exakt samma headset ) och att du inte kan aktivera mikrofonens inställningar för appar så kan du följa denna: https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_win...

Man ändrar registret med: Command prompt -> "reg.exe add HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\CapabilityAccessManager\ConsentStore\microphone /v Value /d Allow /f"

Permalänk
Medlem

@MaxDS: all tre är "PÅ"

Permalänk
Medlem

@GuuFi: vart skriver jag i den där textraden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Du går in på inställningar -> Uppdatering och säkerhet -> Återställning -> Återställ den här datorn. Välj att behålla program och filer.

hmm ominstallera Windows tjäns ju lite jobbigt! :/ det får bli en sista utväg

Permalänk
Medlem

i Egenskaper för microfon/egenskaper för headsett/händelser står det att "enheten inte har migrerats" due to partial or ambigouos match.

kan det vara nån ledtråd

Permalänk
Medlem

Har en logitec G35. Tog hem deras drivrutiner via webben en gång och då fungerade den inte riktigt.
Blev tvungen att lägga upp den drivrutin som jag fått med då den köptes. Sen fungerade headsetet och man kunde även uppgradera den. Det var dessutom många funktioner på den som försvann i deras generella drivrutin.
På den så kopplas microfonen ifrån när man fäller upp den. Anslutningar sker via USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pab1878:

@GuuFi: vart skriver jag i den där textraden?

Bara tryck på förstoringsglaset bredvid startmenyn eller tryck på startmenyn och börja skriva rakt av så får du fram Windows Search:

Skriv CMD så hittar du kommandoprompten, sen klistrar du in allt inom citattecken och kör.

Skrivet av abki:

Har en logitec G35. Tog hem deras drivrutiner via webben en gång och då fungerade den inte riktigt.
Blev tvungen att lägga upp den drivrutin som jag fått med då den köptes. Sen fungerade headsetet och man kunde även uppgradera den. Det var dessutom många funktioner på den som försvann i deras generella drivrutin.
På den så kopplas microfonen ifrån när man fäller upp den. Anslutningar sker via USB.

G430 har inte samma mute-funktion som G35 hade.

Men visst kan äldre drivrutiner hjälpa, värt att testa.

Permalänk
Rekordmedlem

Provat att rensa bort en ev korrupt usb driver och "hitta den" på nytt när du pluggar in headsetet efter en omstart av datorn ?
Ett program som enklare låter dig hitta rätt https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Får du samma fel som jag ( då hade jag för övrigt exakt samma headset ) och att du inte kan aktivera mikrofonens inställningar för appar så kan du följa denna: https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_win...

Man ändrar registret med: Command prompt -> "reg.exe add HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\CapabilityAccessManager\ConsentStore\microphone /v Value /d Allow /f"

får error: Åtkomst nekad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pab1878:

får error: Åtkomst nekad

När du hittar Command Prompt/Kommandoprompten, högerklicka på den och kör som administratör så ska det nog fungera bättre.

Permalänk
Medlem

köpt nya lurar nu fungera allt! tack alla!