Asus presenterar bärbara speldatorer med 300 Hz-skärmar

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar bärbara speldatorer med 300 Hz-skärmar

Inför elektronikmässan IFA 2019 i Berlin, Tyskland, avtäcker Asus bärbara datorer med skärmar som uppdateras i hela 300 Hz, vilka släpps redan i höst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aa, 240 Hz duger bara som jobbskärm.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skewgen:

Aa, 240 Hz duger bara som jobbskärm.

Ja 300Hz är det nya nu 240Hz gammal eftersläp skräp för jobb.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite intressant att dom lanserar detta när man mer eller mindre inte kan uppnå 300fps med dessa datorer förutom ett fåtal undantag som cs:go och rocket League =O men antar det ger fler möjligheter i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
99:e percentilen

Först att spräcka 300 Hz blir alltså IPS-paneler i bärbara datorer – precis som väntat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spännande men något behöver göras med prestandaskalningen i 1080p. Det är nästan lika svårt nå 144 FPS i1080p än 4K 60 FPS för 2080Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Undrar vad de kör för kommunikationsgränssnitt mellan skärm och grafikkort i dem, tror någon kan räkna på pixelklockan och se om det behövs något utöver det vanliga för att nå 1080p@300Hz.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Testpilot

Ja detta är väl kul om man köper en dator för 36k+ för att spela Rocket League, CS, Minecraft eller League of Legends

Finner knappt värde med en skärm över 120Hz (även om jag själv har 144Hz och ägt en ROG med 165Hz). Ska bli intressant att se hur många av dessa som tillverkas!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Ja detta är väl kul om man köper en dator för 36k+ för att spela Rocket League, CS, Minecraft eller League of Legends

Finner knappt värde med en skärm över 120Hz (även om jag själv har 144Hz och ägt en ROG med 165Hz). Ska bli intressant att se hur många av dessa som tillverkas!

Tja eftersom mänskliga ögat är analogt så kan vi notera händelser i upp till 400 hz i bästa fall. Ju närmre oändligheten vi kommer med uppdateringsfrekvensen destubättre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Undrar vad de kör för kommunikationsgränssnitt mellan skärm och grafikkort i dem, tror någon kan räkna på pixelklockan och se om det behövs något utöver det vanliga för att nå 1080p@300Hz.

Framför en bärbar skärm dessutom!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Esseboy:

Tja eftersom mänskliga ögat är analogt så kan vi notera händelser i upp till 400 hz i bästa fall. Ju närmre oändligheten vi kommer med uppdateringsfrekvensen destubättre.

Jajo absolut!

Men tänkte mest på att man ska hårdvara att kunna driva det med. Ser inte hur en i7 9750H ens med ett RTX 2080 ska orka driva något modernt spel över 100fps i 1080p när desktop CPU'er och 2080Ti's kan ha problem med det, i alla fall med någorlunda uppskruvad inställningar - Sedan tror jag helt klart CPU blir en bottleneck också vid tillräckligt höga frekvenser. Känns som att 240Hz och än mindre 300Hz på en laptop är en gimmick mer än något annat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Jajo absolut!

Men tänkte mest på att man ska hårdvara att kunna driva det med. Ser inte hur en i7 9750H ens med ett RTX 2080 ska orka driva något modernt spel över 100fps i 1080p när desktop CPU'er och 2080Ti's kan ha problem med det, i alla fall med någorlunda uppskruvad inställningar - Sedan tror jag helt klart CPU blir en bottleneck också vid tillräckligt höga frekvenser. Känns som att 240Hz och än mindre 300Hz på en laptop är en gimmick mer än något annat.

@Yatagarasu
Inga problem alls att driva 1080p och 400 fps med den hårdvaran, du tänker nog på 4k upplösning.

Jag fick ju 490 fps average i csgo med en i3 8350K och ett gtx 1070 i 1080p

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon298854:

@Yatagarasu
Inga problem alls att driva 1080p och 400 fps med den hårdvaran, du tänker nog på 4k upplösning.

Jag fick ju 490 fps average i csgo med en i3 8350K och ett gtx 1070 i 1080p

CS nämnde jag som ett av spelen (ihop med LoL, Rocket League m.f.) som kan nyttja en 300Hz panel och faktiskt nå det i FPS med.

Men det jag pratar om primärt var AAA spel, och där är det bara att kolla Sweclockers tester som hastigast för att få en överblick om vad som krävs för att nå 144fps+ - Något som jag inte ser hända på en mobil i7.a och en mobil/max-Q version av RTX-korten.

https://www.sweclockers.com/test/27902-nvidia-geforce-rtx-208...

M.a.o. så ser jag inte någon direkt marknad för en dator med 300Hz på en laptop, speciellt inte då maskiner med RTX2080 kort ligger nära 30k och för det mesta norr om 30k i inköpspris.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Undrar vad de kör för kommunikationsgränssnitt mellan skärm och grafikkort i dem, tror någon kan räkna på pixelklockan och se om det behövs något utöver det vanliga för att nå 1080p@300Hz.

1080p@240Hz kräver 14 Gb/s enligt Wikipedia, medan HBR3 (DP 1.4) klarar 25.92 Gb/s. Vi har ju redan nu 4K@120Hz-skärmar, vilket skulle motsvara 1080p@480Hz om man räknar om hur många pixlar per sekund som måste skyfflas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Yatagarasu
Inga problem alls att driva 1080p och 400 fps med den hårdvaran, du tänker nog på 4k upplösning.

Jag fick ju 490 fps average i csgo med en i3 8350K och ett gtx 1070 i 1080p

Jo visst, men som han nämnde innan är det ju några fåtal spel som kan hålla så höga fps idag bland annat cs:go, rocket League och LoL. Men om du tittar på spelresultaten i samband med grafikkortstesterna så ser man ganska snabbt att även i 1080p kan inte ens ett 2080ti leverera 300fps i dagens spel. Samtidigt om man killarna processortester här senast Ryzen så ser man att även i 720p med 2080ti är det svårt att komma upp i 300fps och då är det CPUer som i7 9700k som är betydligt mer kraftfull än denna det handlar om Så visst du kan lira CS men vem vill göra det på en fjuttig liten 17tums skärm? 300Hz är i min mening helt värdelöst i sambandet och snarare en säljgimmick:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

480p med RTX On, 300 FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeJoke:

Jo visst, men som han nämnde innan är det ju några fåtal spel som kan hålla så höga fps idag bland annat cs:go, rocket League och LoL. Men om du tittar på spelresultaten i samband med grafikkortstesterna så ser man ganska snabbt att även i 1080p kan inte ens ett 2080ti leverera 300fps i dagens spel. Samtidigt om man killarna processortester här senast Ryzen så ser man att även i 720p med 2080ti är det svårt att komma upp i 300fps och då är det CPUer som i7 9700k som är betydligt mer kraftfull än denna det handlar om Så visst du kan lira CS men vem vill göra det på en fjuttig liten 17tums skärm? 300Hz är i min mening helt värdelöst i sambandet och snarare en säljgimmick:)

Skickades från m.sweclockers.com

@Yatagarasu
@LeJoke
Och sen kan man dra ner ögongodiset så blir det lite bättre fps, Man behöver inte spela på Ultra och TAA som i speltesterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Yatagarasu
@LeJoke
Och sen kan man dra ner ögongodiset så blir det lite bättre fps, Man behöver inte spela på Ultra och TAA som i speltesterna.

Kolla in dom här testerna, dom kör i 720p och medium grafik och fps når inte 300 på i princip något spel Länk
Och detta är ju med rtx2080ti och i9 9900k som presterar mycket bättre än komponenterna i denna dator

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Inaktiv

Kanske jag får mina 480hz nästa år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeJoke:

Kolla in dom här testerna, dom kör i 720p och medium grafik och fps når inte 300 på i princip något spel Länk
Och detta är ju med rtx2080ti och i9 9900k som presterar mycket bättre än komponenterna i denna dator

Kan väl säga samma sak om det mesta nytt. 4k och raytracing bl.a. (Vi har inte tillräcklig hårdvara än)

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket bakåttänkande här va.. Förstår inte hur man kan klaga på att skärmarna blir bättre o bättre och speciellt SNABBARE!
Sen så är det inte skärmtillverkarnas uppgift att se till att spel kan uppnå 300fps...

Dessutom så används skärmen inte bara för spel så ni vet de, den går även använda ute i Windows. Scrolla sweclockers i webbläsaren med 300hz, niiiiice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Jajo absolut!

Men tänkte mest på att man ska hårdvara att kunna driva det med. Ser inte hur en i7 9750H ens med ett RTX 2080 ska orka driva något modernt spel över 100fps i 1080p när desktop CPU'er och 2080Ti's kan ha problem med det, i alla fall med någorlunda uppskruvad inställningar - Sedan tror jag helt klart CPU blir en bottleneck också vid tillräckligt höga frekvenser. Känns som att 240Hz och än mindre 300Hz på en laptop är en gimmick mer än något annat.

Uuuh, hört talas om webläsare? Skrivbordet i windows, CS:GO, låga inställningar? Finns mängder av tillfällen där dagens prestanda laptops klarar 300-500 FPS lugnt.

Att se det som nått negativt är bara dumt, om de börjar pusha 300 Hz här tror du inte det fort som fan kommer desktop skärmar med 300 Hz? Vad kommer först? Hönan eller ägget?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Väldigt mycket bakåttänkande här va.. Förstår inte hur man kan klaga på att skärmarna blir bättre o bättre och speciellt SNABBARE!
Sen så är det inte skärmtillverkarnas uppgift att se till att spel kan uppnå 300fps...

Dessutom så används skärmen inte bara för spel så ni vet de, den går även använda ute i Windows. Scrolla sweclockers i webbläsaren med 300hz, niiiiice

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, för mycket gnällande här, håller på att bli ett jäkla gubbdagis nästan

Ja menar det är i mode att klaga just nu, men kom med nått vi inte ren vet liksom.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Esseboy:

Uuuh, hört talas om webläsare? Skrivbordet i windows, CS:GO, låga inställningar? Finns mängder av tillfällen där dagens prestanda laptops klarar 300-500 FPS lugnt.

Att se det som nått negativt är bara dumt, om de börjar pusha 300 Hz här tror du inte det fort som fan kommer desktop skärmar med 300 Hz? Vad kommer först? Hönan eller ägget?

Skrivet av Esseboy:

Exakt, för mycket gnällande här, håller på att bli ett jäkla gubbdagis nästan

Ja menar det är i mode att klaga just nu, men kom med nått vi inte ren vet liksom.

Är det dumt att ifrågasätta målgruppen?
Det är väl en del av meningen med en diskussionstråd, eller?

Som jag nämnde i mitt första inlägg högst upp och har återupprepat flera gånger; Klart det finns applikationer som kan nyttja 300Hz (typ CS:GO eller LoL). Men inget modernt AAA spel även på lägsta når ens nära det, så att argumentera med "sänk inställningarna" o.s.v. är rätt poänglöst även där.

Så vad är kvar då? e-sport spelare och webbsurfare.
Men vilken e-sport spelare eller webbsurfare är beredd att pröjsa vad jag med en "educated guess" kan säga blir MINST 30,000kr?

Sure, trevligt med ny teknik - Men inte ens stationära maskiner kommer ha möjlighet att driva en 300Hz skärm bättre än en laptop. Jag ser hellre att dom fokuserar på bättre IPS-paneler (BLB, Ghosting mm) och diverse annan teknik så som kylning än att släppa 'prototyper' med teknik som inte har något direkt mervärde (eller fortsätta utveckla skärmarna tills CPU/GPU hinner ikapp mer). Finns ju en gräns för faktiska användarområden och PR-stunt, precis som med foldable phones.

Så om något känns det mer som att ni skulle vara dom där "gringubbarna" som klagar på andras "klagande" utan att faktiskt bidra med något till diskussionen i fråga

EDIT: Fixade struktur för bättre läsbarhet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vet att denna slags kommentar eller fråga inte uppskattas men...

who asked for this?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Är det dumt att ifrågasätta målgruppen?
Det är väl en del av meningen med en diskussionstråd, eller?

Som jag nämnde i mitt första inlägg högst upp och har återupprepat flera gånger; Klart det finns applikationer som kan nyttja 300Hz (typ CS:GO eller LoL). Men inget modernt AAA spel även på lägsta når ens nära det, så att argumentera med "sänk inställningarna" o.s.v. är rätt poänglöst även där.

Så vad är kvar då? e-sport spelare och webbsurfare.
Men vilken e-sport spelare eller webbsurfare är beredd att pröjsa vad jag med en "educated guess" kan säga blir MINST 30,000kr?

Sure, trevligt med ny teknik - Men inte ens stationära maskiner kommer ha möjlighet att driva en 300Hz skärm bättre än en laptop. Jag ser hellre att dom fokuserar på bättre IPS-paneler (BLB, Ghosting mm) och diverse annan teknik så som kylning än att släppa 'prototyper' med teknik som inte har något direkt mervärde (eller fortsätta utveckla skärmarna tills CPU/GPU hinner ikapp mer). Finns ju en gräns för faktiska användarområden och PR-stunt, precis som med foldable phones.

Så om något känns det mer som att ni skulle vara dom där "gringubbarna" som klagar på andras "klagande" utan att faktiskt bidra med något till diskussionen i fråga

EDIT: Fixade struktur för bättre läsbarhet.

Så du tycker om att teknik stampar på stället eller? Ser det bara som något positivt, och dom måste ju lansera teknik på nån produkt, varför inte denna? Om användare uppskattar det kommer nog senare spelskärmar med samma teknik.

Du har skygglappar på, du ser inte hur tillverkaren tänker, mjukare rörelser är allt när det kommer till upplevelsen, och jag vet inte hur det är med dig men jag websurfar varje dag. Och om jag fick välja mellan 120 Hz och 300 Hz vet jag vilken jag valt alla dar i veckan.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZothOmmog:

Vet att denna slags kommentar eller fråga inte uppskattas men...

who asked for this?

Dina ögon, ingen gillar hacket muspekaren lämnar efter sig, även i 144 Hz.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Uuuh, hört talas om webläsare? Skrivbordet i windows, CS:GO, låga inställningar? Finns mängder av tillfällen där dagens prestanda laptops klarar 300-500 FPS lugnt.

Att se det som nått negativt är bara dumt, om de börjar pusha 300 Hz här tror du inte det fort som fan kommer desktop skärmar med 300 Hz? Vad kommer först? Hönan eller ägget?

@Esseboy

Exakt, men det är svårt för vissa att se det positiva.

Permalänk
Medlem

Det är spännande att folk lägger sådan vikt på G-Sync / Freesync, men 240hz+ skärmar är helt onödiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Titta gärna på videon från Linus Tech Tips. Han går igenom några viktiga punkter om detta med 300 Hz och högre-skärmar. Exempelvis är ju inte alla spel programmerade att kunna fungera korrekt upp till så hög faktisk fps. Vissa spelmotorer är ju till och med FPS-styrda där högre fps gör att de bokstavligen talat spelas snabbare än vad som ser vettigt ut *facepalm*.

Dessutom finns det en klar, empiriskt bevisad, mänsklig begränsning på att uppleva fps vilket bevisas enklast med hur sleight of hand faktiskt fungerar i magi. Om vi hade oändlig fps i våra ögon (vilket också skulle föreslå oändlig bearbetningshastighet i hjärnan vilket är skitsnack) så hade vi alla lätt se alla sleight of hands-drag från magiker vilket vi i verkligheten inte gör.

Det är som det sägs inom magi, "Händerna är snabbare än ögonen". Frågan är var Hz-gränsen går för våra ögon.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |