Intel: "Cascade Lake-X hälften så dyr som Skylake-X – slår AMD Ryzen Threadripper"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är ju det jag menar

Svårt att veta här...

Processnodsnamnet är huvudsakligen en marknadsföringsfloskel som väldigt få genomskådar, men det säger ju en del att transistordensiteten är högre på Intels "10 nm"-process än på AMDs "7 nm"-process.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att i9-9980XE för närvarande kostar 22 500 kr så borde det finnas lite marginaler för sänkta priser, för någon större prestandaförbättring har jag svårt att tänka mig då det bara verkar vara en finputsning av Skylake-X refresh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Spelar processnoden objektivt någon roll om de slår alla andra med den?

Självfallet eftersom det inte sker några större förändringar i arkitekturen så är det mer eller mindre rebrands som överklockats något med skenande strömförbrukning som följd. Så objektivt så spelar processnoden roll. Framförallt när man ska beskriva eventuella prestandatak.

Skrivet av Cad_edis:

Med tanke på att i9-9980XE för närvarande kostar 22 500 kr så borde det finnas lite marginaler för sänkta priser, för någon större prestandaförbättring har jag svårt att tänka mig då det bara verkar vara en finputsning av Skylake-X refresh.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar antagligen om förbättringar inom vissa laster och sedan slår man på den stora PR trumman.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Självfallet eftersom det inte sker några större förändringar i arkitekturen så är det mer eller mindre rebrands som överklockats något med skenande strömförbrukning som följd. Så objektivt så spelar processnoden roll. Framförallt när man ska beskriva eventuella prestandatak.

Jag syftar på att "alla vet" att Intel mjölkar gammal tillverkningsteknik och arkitektur, men det kommer ju bli en mycket lättare launch att pytsa ut lite nya CPUer till en existerande plattform som man redan kan köpa allt annat till idag. Det här argumentet att grejer skulle bli bättre i framtiden (som ofta kommer upp i såna här sammanhang) är ju ganska meningslöst eftersom datorprylar blir gamla oerhört fort vad man än köper, d.v.s. man kommer få bäst prestanda över tid på att uppgradera dubbelt så ofta mot att köpa en dubbelt så dyr dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Ja. Den är bäst. Jag kan sitta gärna 10 år till med den mest fixade noden i historien.

Det kommer du antagligen få göra också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så dom sänker priset och kallar det för ny produkt? Hmm, Intel har det verkligen tufft nu

Nä, dom lanserar en ny produkt OCH sänker priserna.
Detta är konkurrens som det skall vara mellan två likvärdiga aktörer som inte bildat kartell.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så dom sänker priset och kallar det för ny produkt? Hmm, Intel har det verkligen tufft nu

De spacklar lite på den också, glöm inte
Får inte visa sprickorna i den stengamla delen...

Oavsett, det pressar priserna som andra säger, så enda man kan hoppas är att folk börjar inse att maskara gör inte tjejen snyggare... det är bara en spackling/målning.

Permalänk
Medlem

Jag antar att man behöver ett nytt x299 moderkort till dessa processorer och att det inte räcker med ett nytt bios?

Permalänk
Medlem

Detta är ju såklart positivt men jag är ändå negativ, kommer Intel t.ex. att släppa en 12-core under 3000-3500kr? (1920x). Det tror inte jag. Sänka priser på CPU:er mellan 15kkr till 25kkr måste ju vara det lättaste som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag antar att man behöver ett nytt x299 moderkort till dessa processorer och att det inte räcker med ett nytt bios?

Detta undrar jag också, tycker inte det har framkommit tydligt någonstans. Tycker det låter som man kan tuffa på med äldre x299 moderkort om man bara uppdaterar biosen.

Permalänk
Medlem

Kan bli ett bra Knock Knock skämt

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

riktigt pinsamt läge för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Spelar processnoden objektivt någon roll om de slår alla andra med den?

Självklart inte, men det ska väldigt mycket till om Intel med 14nm ska slå AMDs 7nm i prestanda/watt.
För att vinna pris/prestanda måste de långt ner i budgetsegmentet.