Gammal överklockning av minnen dödar numera datorn

Permalänk

Gammal överklockning av minnen dödar numera datorn

Halloj,

Jag har kört burken i foten i 5 år. Jag har gradvis överklockat CPU, GPU och RAM. RAM har jag klockat upp mha XMP-profil i BIOS; från 1300 till 2300. Det har fungerat bra fram till typ nu. Efter ominstallation av datorn dör den samma vid OC av minnena. (OC av CPU går bra)

Det är inte hela världen, jag ska ändå byta konf. Men det vore ju nice och ha koll/förstå eftersom ett barn ska ärva skiten.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

När du säger "dör" vad menar du exakt då? Blåskärm eller att den bara stänger av sig? Innan du kastar minnena så kan du ju testa att klocka dem själv istället för att använda XMP; i värsta fall har dina minnen degraderats och klarar inte längre av att hålla igång XMP-profilen med samma volt. Men eftersom detta hände precis efter ominstallation av windows så låter det inte direkt hårdvaru-relaterat. Ändrade du nåt i bios i samband med ominstallationen?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

När du säger "dör" vad menar du exakt då? Blåskärm eller att den bara stänger av sig? Innan du kastar minnena så kan du ju testa att klocka dem själv istället för att använda XMP; i värsta fall har dina minnen degraderats och klarar inte längre av att hålla igång XMP-profilen med samma volt. Men eftersom detta hände precis efter ominstallation av windows så låter det inte direkt hårdvaru-relaterat. Ändrade du nåt i bios i samband med ominstallationen?

Bra frågor. (som jag inte ställde mig just då eftersom jag hade panik) Nej jag ändrade inget i BIOS då.
Dör var att datorn startade, jag kom in i Windows och kunde ange lösenord, sen efter några sekunder blev skärmen mellanblå och bla speltangentbord med sin skärm frös (Logitech G13).

Nu har jag ominstallerat igen. Reset:at BIOS. Överklockat CPU och GPU som vanligt, men inte RAM, och allt rullar på. Törs inte prova RAM.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av frong:

Har du uppdaterat bios eller liknande?

Nej, det är så gammalt. Senaste BIOS är ver F9, och har så varit i ååår.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Inaktiv

Jag har en stengammal (numera) Intel i9 920-baserad burk, och den körde jag med minnesbussen i 1600MHz DDR3, vilket var ganska bra med den tidens mått (och ändå ganska prisvärt). En sex, sju år senare dock efter datorn stått avställd ett par år var den dock inte längre stabil med 1600MHz klock på minnena. Drog ned till 1300, och det funkade fint.

Minimal skillnad i prestanda också för övrigt, då nehalem-serien ju har tre minneskanaler.

Spekulation: kondensatorer på moderkortet åldras, och har inte längre samma toleranser som då datorn var ny, vilket gör att överklockstaket går ned. Lär inte vara minnena eller CPU som degraderat sig då datorn var avstängd medans det hände.

I vilket fall, minnesöverklock gör sällan så där jättemycket i prestanda, iallafall i spel. Om du kör mycket vetenskapliga beräkningar med stora mängder matrismultiplikationer till exempel hjälper mycket flås från minnena, men i spel är det bara någon FPS här eller där man vinner. Så sörj inte så mycket över detta, skulle jag säga. Ungarna dina lär ju inte märka något heller om vi säger så...

Permalänk
Medlem

Grejerna degraderar över tid och en överklockning behöver mer och mer volt. XMP är en klassiker att det slutar funka efter några år, så man måste klocka ner, eller öka volten lite granna.

Det är alltid en varningssignal att grejerna börjar nå end of life p.g.a överklockning - 10 år "ska" de hålla vid standard volt, har man ökad volt (XMP), går det fortare.

Som sagt, klocka ner eller elda på, men börja fundera på nya grejer.