Förstaklocka (armbandsur) 1500-3500 kr budget. Vad ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Förstaklocka (armbandsur) 1500-3500 kr budget. Vad ska man köpa?

Tja,

tänkte köpa mitt första armbandsur, men jag är helt lost när det kommer till detta ämne. Jag vill helt enkelt ha en klocka för stilen, tycker det ser snygg ut. Men vad ska jag köpa? Detta blir en väldigt öppen och bred fråga, men då jag inte har någon direkt uppfattning ang. detta, så säger jag det jag vet.

Jag vill inte ha en skitklocka eller en så kallad "budget", klocka trots att min prislapp är inom just den kategorin. Tänker mig en klocka som är på gränsen från budget mot de lite fräschare märkena som Tag Heuer och Seiko. Ingen Armani eller Hugo Boss och liknande.

Denna klockan från Armani tycker jag ser fräsch ut bortsett från att jag tycker att logotypen är skitful, och har hört att Armani inte är en särskilt bra klocka, speciellt i denna priskategori. https://www.uret.se/emporio-armani-renato-bla-stal-o43-mm-p-1.... Kort sagt gillar jag färgen blå och grå, helst med svart involverad på något vänster också. Tror att ni förstår vad jag menar. Lite så här med färgerna: https://www.uret.se/oris-diving-bla-stal-o435-mm-p-300277.htm... (dock utom mina budgetramar)

Snälla skippa svar som "Du får inte en bra klocka för denna prislapp", eller "Om du inte har råd med en dyrare klocka så är det Armani du får köpa". Om ni inte går in på tråden för att hjälpa, så ber jag tacksamt för att ni inte skriver något alls.

Jag är dessutom medveten om att min fråga är öppen, och kanske även sluddrig, men jag kan inte formulera mig på något annat sätt då jag inte har kunskapen om klockar överhuvudtaget.

Jag kan också passa på att nämna att en begagnad klocka (i nyskick utan repor eller andra skador) också fungerar så länge det drar ner priset en aning.

Ha det bra!

Permalänk
Medlem

@llucass: Armanin kan se fin ut men är i grunden en väldigt billig klocka med en logga på.

Jag rekommenderar Seiko, fina "instegs" klockor med bättre urverk.
Kolla någon av dessa: https://www.klockmagasinet.se/armbandsur?brand_feed=2895&kk_k...

Har själv en: https://www.klockmagasinet.se/seiko-5-automatisk-klocka-snzf1... som vardagsur.

Lycka till

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Tycker själv att svenska Triwa har grymt snygga klockor.
https://www.triwa.com/se/watches/mens-watches/

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Vilken stil vill du ha? Dykarklocka (submariner stil)? armanin du länkade är kronograf (tidtagning). Dresswatch tunnare och stilren etc etc?
Men som sagt Seiko är bra och fina klockor, orient, certina, casio, Citizen, luminox, är alla välkända märken och har en hel del fina klockor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en smartwatch som funkar ihop med din mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Köp en Seiko, Certina eller Tissot så får du kvalité förutsatt att du hittar en modell du tycker om.

Förslag (notera att vissa av modellerna finns i flera olika färger och utförande och beroende på detta i vissa fall även över budget).
Seiko SKX007K2 (automatisk)
Tissot PRC 200 (quartz, automatiskt är nog utanför budget).
Certina DS Podium Chrono

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

Vilken stil vill du ha? Dykarklocka (submariner stil)? armanin du länkade är kronograf (tidtagning). Dresswatch tunnare och stilren etc etc?
Men som sagt Seiko är bra och fina klockor, orient, certina, casio, Citizen, luminox, är alla välkända märken och har en hel del fina klockor

Skickades från m.sweclockers.com

Har som sagt ingen aning om vad för typ av klocka jag vill ha, men denna typen av klocka tänker jag mig.

Fick höra att detta är ett svenskt märke. Har ingen mer info om den. Vilken kategori ingår denna klocka i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Köp en smartwatch som funkar ihop med din mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tack, söker inte bekvämlighet i detta fall, mer stil. Lär inte kolla tiden på klockan i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

@llucass: Armanin kan se fin ut men är i grunden en väldigt billig klocka med en logga på.

Jag rekommenderar Seiko, fina "instegs" klockor med bättre urverk.
Kolla någon av dessa: https://www.klockmagasinet.se/armbandsur?brand_feed=2895&kk_k...

Har själv en: https://www.klockmagasinet.se/seiko-5-automatisk-klocka-snzf1... som vardagsur.

Lycka till

Mycket möjligt att det blir en Seiko. Klockmärke med kvalité och med några klockor i min prisklass. Tack för förslagen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp inte en "Daniel Wellington". Billiga kinaklockor som fått en ny logga och en helt ny prislapp.

Annars kan jag rekommendera Tissot. Tycker Longines gör snygga klockor också, men de kostar tyvärr mer.

Kan tipsa om den här videon där en ung Wilhelm Dafoe-lookalike pratar om klockor under $500. Urban Gentry är en bra kanal för att lära sig om klockor.

https://youtu.be/Ly3FjqYFgr4

Permalänk
Medlem

SEIKO 5

Permalänk
Medlem

Vad tycker vi om denna? Enligt mig riktigt snygg och märke av kvalité. 3000 kronor för den också.

Permalänk
Medlem

Victorinox är en bra instegsklocka. Kör själv INOX som beater.
Rekommenderar starkt att läsa på forumet Klocksnack

Helt rätt val att undvika parfymklockor som DW. Du kan få mycket mer klocka för pengarna. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Köp en smartwatch som funkar ihop med din mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

En sådan behöver laddas en gång om dagen va?

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Inte alla. Finns modeller som räcker i veckor - burkar gå hand i hand med hur "smarta" de faktiskt är dock.

Finns till och med en smart watch som man aldrig behöver ladda (om du brukar den rätt) då det är solcell i urtavlan och den tar energi från din kroppsvärme på något vänster.

Skrivet av llucass:

Vad tycker vi om denna? Enligt mig riktigt snygg och märke av kvalité. 3000 kronor för den också.

Om du är osäker på vad du ska köpa för klocka skulle jag rekommendera att scouta igenom marknaden på "klocksnack.se". Där hittar du mer än ofta bra klockor för bra priser - någon kanske faller dig i smaken?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Jag behöver ladda min var tredje dag ungefär men man laddar den ändå varje kväll då man tar av den och placerar den i den trådlösa laddstationen bredvid telefonen när man lägger sig för att sova, så det har jag aldrig sett som ett bekymmer.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Gillar Tissot i den prisklassen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Personliga favoriter från mig, Seiko SKX009 eller SKX007 om du gillar dykarklockor, Citizen Nighthawk om du vill ha något mer "pilotigt", vintage Omega om du vill ha lite dressigare och lite lyxigare!

Kan tipsa om att kika in på klocksnack.se, bra forum för klockor specifikt med bra köp&sälj avdelning!

Permalänk

Kika på Orients utbud, är ett SEIKO-ägt märke.

Bra alternativ till SEIKOS billigare modeller.

Deras Mako modeller är populära och ger ganska mycket "bang for the buck".

Undvik "parfymklockor". (Hugo Boss, Armani, Gant, DW etc.)

Orient hos Uret.se

La till länk
Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

En sådan behöver laddas en gång om dagen va?

Väldigt olika, min golfklocka klarar sig iaf 2 veckor om jag inte använder GPS-funktionen (Garmin S40).

Permalänk
Medlem

Om du ändå inte ska använda den för att kolla vad klockan är.... Varför bryr du dig om pris? En klocka för 350kr kommer visa tiden minst lika bra då.

Du borde uteslutande gå på design! För det verkar vara ett armband du är ute efter. Så fokusera på utseendet. Och material såklart! Materialval kan dra upp priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3