Permalänk
Medlem

Ersätta kabel med trådlös länk

Jag skall flytta till ny lägenhet där internet kommer in i hallen.
Hallen ligger dock i andra ändan av alla rum där man kan tänka sig att behöva internet.

Jag skulle vilja hitta en lösning där jag kan sätta upp en trådlös direktlänk till andra änden av lägenheten så att jag slipper dra 10km kabel och spika upp massa onödiga kabelkanaler och annat skräp överallt.

Jag hittade en relativt smidig lösning men den kräver fri sikt (https://www.routerboard.se/prest/60ghz/378-wireless-wire.html).

Finns det någon här som känner till något linkande som skulle kunna funka?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Har undersökt vidare och det verkar finnas något som heter "Bridge" eller "Media Bridge" på de flesta accesspunkter.
Är det någon som har testat att köra med ovanstående funktion för att slippa kablar i hemmet?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur pass stor är din lägenhet om du måste dra 1mil kabel?
Dra den i taket mha kabellist kanske funkar?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en trådlös brygga du använder för det och de kan fungera bra om du har rätt förutsättningar, dina väggar kommer ju att dämpa och splittra signalen men ju snävare antenner du väljer desto stabilare och snabbare lär den bli men bor du i ett flerfamiljshus med mycket radiotrafik runt dig är kabel alltid överlägset.
Kolla tex på ett par https://www.dustinhome.se/product/5011035147/nanobeam-ac-gen2...
https://www.dustinhome.se/product/5011074080/nanostation-ac-n...
Eller liknade produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur pass stor är din lägenhet om du måste dra 1mil kabel?
Dra den i taket mha kabellist kanske funkar?

Jag överdrev väl lite med kabellängden men det är en del hörn som skall rundas och sen ska man ner från taket till golvet osv, borra i betong mellan rum osv.

Man kan säga att det vore gött att slippa kablarna, men det lutar väl åt att pilla upp listerna så att man får prestandan man är ute efter.

Skrivet av mrqaffe:

Det är en trådlös brygga du använder för det och de kan fungera bra om du har rätt förutsättningar, dina väggar kommer ju att dämpa och splittra signalen men ju snävare antenner du väljer desto stabilare och snabbare lär den bli men bor du i ett flerfamiljshus med mycket radiotrafik runt dig är kabel alltid överlägset.
Kolla tex på ett par https://www.dustinhome.se/product/5011035147/nanobeam-ac-gen2...
https://www.dustinhome.se/product/5011074080/nanostation-ac-n...
Eller liknade produkter.

Tanken var mesta att signalen skulle passera från hallen till vardagsrummet, vilket typ är ett rum fast i vinkel så det är inte helt fri sikt.
Funderade på att köpa två Ubiquiti UniFi AP-AC Pro och brygga dom.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av bregell:

Jag överdrev väl lite med kabellängden men det är en del hörn som skall rundas och sen ska man ner från taket till golvet osv, borra i betong mellan rum osv.

Man kan säga att det vore gött att slippa kablarna, men det lutar väl åt att pilla upp listerna så att man får prestandan man är ute efter.

Tanken var mesta att signalen skulle passera från hallen till vardagsrummet, vilket typ är ett rum fast i vinkel så det är inte helt fri sikt.
Funderade på att köpa två Ubiquiti UniFi AP-AC Pro och brygga dom.

Om du ska brygga unifi så kommer du behöva ge dem ström i hallen. Tror inte att du får POE direkt in i ditt WAN utag Detta blir också fult och du kommer få dubbla wifi latens på ditt nätverk inte särskilt kul heller.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Om du ska brygga unifi så kommer du behöva ge dem ström i hallen. Tror inte att du får POE direkt in i ditt WAN utag Detta blir också fult och du kommer få dubbla wifi latens på ditt nätverk inte särskilt kul heller.

Ström är inget problem, finns ett litet skåp för ändamålet med kontakt i

Jag har ju alltid varit en trådad snubbe men vad pratar vi om för latens om man går över till wifi?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bregell:

Ström är inget problem, finns ett litet skåp för ändamålet med kontakt i

Jag har ju alltid varit en trådad snubbe men vad pratar vi om för latens om man går över till wifi?

Mycket liten påverkan på latensen med en brygga som fungerar väl, bryggor är inte alls samma sak som att koppla in en repeater.
Extender är en mer flytande term som verkar kunna innebära lite vad som helst men en brygga är däremot i princip en trådlös kabel, den ersätter en kabel och varken mer eller mindre för då är det inte lägre en brygga utan nått annat tex en extender, mesh eller nåt annat.
Däremot om du har rundstrålande antenner, onödigt lång räckvidd (för att lösa uppgiften) eller dåliga radioförhållanden så kan det bli problem med att bryggan måste vänta på sin tur i etern.
Desto snävare öppningsvinklar antennerna har desto bättre för funktionen men desto svårare att montera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Ubiquiti AP AC Pro och ställde in min gamla Asus AC68u i bridge mode.
Det funkar finfint men jag har inte testat throughput ännu.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4