Permalänk

100% Cpu vid filsökning?

https://imgur.com/a/369cM96

Varför går min CPU i snudd på 100% när jag genomför en fullständig säkerhetssökning? Hade vid tillfället förvisso "Hög Prestanda" som energischema för stunden (alla de andra ger microstutter i spel). Alla fläktar gick på fullt blås! Behövs så mkt kraft för att söka igenom filer, eller är det just för energiläget som det drar på så mycket?

Ingen annan app kördes i bakgrunden (i vart fall som jag dragit igång)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Är det inte bra att den kör på all tillgänglig kraft när den utgör dylika operationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

https://imgur.com/a/369cM96

Varför går min CPU i snudd på 100% när jag genomför en fullständig säkerhetssökning? Hade vid tillfället förvisso "Hög Prestanda" som energischema för stunden (alla de andra ger microstutter i spel). Alla fläktar gick på fullt blås! Behövs så mkt kraft för att söka igenom filer, eller är det just för energiläget som det drar på så mycket?

Ingen annan app kördes i bakgrunden (i vart fall som jag dragit igång)

Det skulle kanske kunna tänkas att detta är normalt om en snabb SSD-enhet genomsöks, d.v.s. att flashalsen flyttas till CPU.

Permalänk

@dannesthlm: Det skulle stämma då jag har 2 X SSD i systemet. Men trodde inte att det skulle påverka CPU'n så pass.

Kändes nämligen lite "väl" tyckte jag - men kanske helt logiskt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@dannesthlm: Det skulle stämma då jag har 2 X SSD i systemet. Men trodde inte att det skulle påverka CPU'n så pass.

Kändes nämligen lite "väl" tyckte jag - men kanske helt logiskt!

I de flesta antivirusprogram kan man bestämma hur mycket programmet ska ta i processorkraft, kolla runt i inställningarna

Permalänk

@anton studs: Kör inget extra antivirus, så det kan inte vara det heller...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma