Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Vilken kylare använder du?

Noctua D15s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk

Innan du gör något överilat som en delid så kolla om IHS:en är helt platt. Kan räcka med att lappa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

Innan du gör något överilat som en delid så kolla om IHS:en är helt platt. Kan räcka med att lappa.

Ingen IHS jag lappat har varit helt plan och det lönar sig alltid att slipa bort den blanka nickel-/krom-/eller-vad-det-nu-är-beläggningen på IHS och kylarfot...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Rätt lätt att kolla min var inte platt om man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Lyckades få ner tempen nu, satte powerlimit på 95W

Permalänk
Medlem

Om jag oroade mig för tempen så skulle jag nog börja med att se till att ha en rejäl kylare monterad. Eventuellt en vattenkylning.

Delid är något som jag lämnar till de som vill ta risken att något går åt pipan eller som trots ärkekylare ändå inte får ner tempen.

https://www.youtube.com/watch?v=OKhfZd5HDkY

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Stäng av HT så har du en 9700K.

Skrivet av Esseboy:

Går att göra med ett vanligt delid verktyg utan att värma den, lödningen är såpass mjuk.

Risken finns fortfarande att processorn slits från kretskortet.

Skrivet av Ignorante:

Ingen IHS jag lappat har varit helt plan och det lönar sig alltid att slipa bort den blanka nickel-/krom-/eller-vad-det-nu-är-beläggningen på IHS och kylarfot...

Om det lönar sig beror vart man har flaskhalsen i värmeöverföring, sitter man med en fet custom loop och jagar fåtal grader så visst men har man en kylare som inte orkar så kan skillnaden lika gärna vara försumbar.

EDIT: GN testade att lappa en 9980XE och fick 2 grader skillnad med 4,4 GHz @ 1,15V och X62 AIO.
https://www.youtube.com/watch?v=aYAM8Jq32ig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Master of Overkill

Helt normala temps

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Är det ett lotteri med dessa processorer? Min i9900K ligger på max 45-50 grader, men oftast runt 40-45 grader. Kör med Corsair H100i och ett välventilerat chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev jag nyfiken ... extremt lågt maxtemperatur, men det beror ju naturligtvis på hur hårt man pressar processorn. Kör jag en runda i Cinebench R20 (normal rumstemp. och "sval" dator) kommer jag upp i strax över 80 grader, 82 när jag testade nyss och får en poäng på omkring 5 200 (beroende på hur mycket som snurrar i bakgrunden). Min 9900K går då på 5,1 GHz på alla kärnor.

Om du kör R20, vad får du då för max temp och hur höga poäng?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Är det ett lotteri med dessa processorer? Min i9900K ligger på max 45-50 grader, men oftast runt 40-45 grader. Kör med Corsair H100i och ett välventilerat chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Under full load? Låter lite för bra för att vara sant men om det stämmer så kan man inget annan än gratulera.

Skrivet av Tip Top:

ungefär vad jag menade för 1k får du en rätt vettig AIO

Med det sagt så bör man fundera en extra gång innan man springer iväg och köper en aio. De presterar inte så väldans mycket bättre, de låter i regel högre och det finns flera saker som kommer gå sönder.

Om något går sönder på en luftkylare så är det fläkten vilket är både billigt och enkelt att åtgärda.

Skrivet av Speedtriple3:

Lyckades få ner tempen nu, satte powerlimit på 95W

Som andra sagt så är temperaturen inget att vara orolig över. Så i vilket syfte vill du sänka den?

Ett annat sätt att eventuellt minska tempen är att se över fläktkurvorna.

Permalänk
Medlem

En snabb koll på Intel hemsida 100 grader är max temp
Vist det är bra med en sval cpu men jag tror din ligger på ganska normal temp i last.

Testa att öppna sida och kolla om lådan är för tät

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Prova köra 3st fram och 1 bak,

det kör jag i mitt define s med låga temps

Mina temps efter 1 runda cinebench R20

https://i.imgur.com/jEvXcjc.png

Förresten kör du oklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Under full load? Låter lite för bra för att vara sant men om det stämmer så kan man inget annan än gratulera.
Med det sagt så bör man fundera en extra gång innan man springer iväg och köper en aio. De presterar inte så väldans mycket bättre, de låter i regel högre och det finns flera saker som kommer gå sönder.

Om något går sönder på en luftkylare så är det fläkten vilket är både billigt och enkelt att åtgärda.

Som andra sagt så är temperaturen inget att vara orolig över. Så i vilket syfte vill du sänka den?

Ett annat sätt att eventuellt minska tempen är att se över fläktkurvorna.

Har använte flera AIO uatn dom problemen så där håller jag inte med FD Celsius är riktigt bra

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

folk har blivit tokiga på temp, 75-80 är helt ok, min sticker upp till 85.. processorer klarar av hög värme.
vissa pratar om livslängden blir länge om man håller processorn sval, men det e få som kommer uppleva nån sämre prestanda efter x antal år om man kör processorn i 75-80gr.

Jo, hade en i7-950 som konstant låg på 100C med stock-kylaren, bytte till en 212EVO så gick tempen ned till ca 90C, processorn funkar ok, enda problemet med den är att det går inte köra tre minneskanaler stabilt, bara två funkar ok, vet dock inte om det är relaterat till temperaturerna då den ju är rätt gammal. (typ 10 år nu då)

Annars, klart den håller längre med låga temperaturer, men hur länge behöver man... har en AMD k6-2 som gått 24/7 i 20 år nu och tuffar på ännu, har dock ingen koll på temperaturerna på den, tror inte den ens har en inbyggd tempsensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det känns riktigt onödigt. Du kommer förlora mycket pengar på affären så i praktiken kommer du ha köpt en 9700K till priset av en 9900K.
[/size]

Varför kommer han förlora mycket pengar? Han hade ju öppet köp-tid kvar på 9900k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

Nu blev jag nyfiken ... extremt lågt maxtemperatur, men det beror ju naturligtvis på hur hårt man pressar processorn. Kör jag en runda i Cinebench R20 (normal rumstemp. och "sval" dator) kommer jag upp i strax över 80 grader, 82 när jag testade nyss och får en poäng på omkring 5 200 (beroende på hur mycket som snurrar i bakgrunden). Min 9900K går då på 5,1 GHz på alla kärnor.

Om du kör R20, vad får du då för max temp och hur höga poäng?

/MM

Är ingen mästare på benchmarkprogram, men jag testkörde min CPU med Prime95 för första gången. Maxtemp 59 grader och då lät jag den stå och tugga i 1 timme ungefär. När jag kör Unigines olika GPU tester så hamnar jag runt 45 grader på CPU och runt 60 på GPU. Har aldrig testat R20 och jobbar nu i helgen så det blir svårt att prova. Dock är min CPU inte överklockad.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Under full load? Låter lite för bra för att vara sant men om det stämmer så kan man inget annan än gratulera.

Med det sagt så bör man fundera en extra gång innan man springer iväg och köper en aio. De presterar inte så väldans mycket bättre, de låter i regel högre och det finns flera saker som kommer gå sönder.

Körde Prime95 med 59 grader som mest efter en timme. Det är nu det högsta jag kommit upp i.

Som jag skrivit på annat ställe så förstår jag inte nervositeten hos folk när det gäller AIO kylare. Har en Corsair Hydro H100 som tuggar på i min gamla burk som nu sonen har. Den har varit igång över 6 år utan några som helst problem. Självklart är det så att om det går åt skogen så kan det dra med sig en massa andra komponenter, men jag är absolut inte orolig att använda AIO kylare.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Speedtriple3:

Hej

Har en i9900k som jag är nöjd över förutom en sak och det är temperaturen!

När jag spelar så hamnar tempen ofta runt 75-80 grader

Jag kör stock även undervoltat, kyls med en noctua u12a med bra ventalition i chassit

Jag funderar på om jag ska skaffa en i7 9700k istället då jag fortfarande har öppet köp på min i9a då denna verkar gå svalare!

Vad tycker ni?

Jag ser inte att du svarat på VARFÖR du vill få den att gå svalare? Bara för att få mjukvaran du mäter med att visa en lägre siffra? Temperaturen är helt normal, det är inget fel på den alls.
Vill du få bättre ljudnivå kan du justera fläktkurvor.

När du sänker power limiten som du gjorde sänker du processorns maximala prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@Xyborg:

Kom på det med powerlimit så ändrade det!

Jag tänkte bara på livslängden på cpun, samt att det verkar som att runt 60-65 grader i spelande är normalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@Xyborg:

Kom på det med powerlimit så ändrade det!

Jag tänkte bara på livslängden på cpun, samt att det verkar som att runt 60-65 grader i spelande är normalt!

Livslängden är inga problem med dina temperaturer

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Define r6 2st 140mm venturi fram 2 140mm top 1 140mm bak

Du har sannolikt värmeproblem av att du försöker suga ut mer luft än vad som blåses in, vilket leder till att dina sugfläktar tar tjuvluft från närmaste öppning och allmänt försämrar ventilationen genom turbulens inne i chassit. Innan du river ut fläktarna så kan du enkelt testa detta genom att lägga lådan på sidan med locket av och köra.

Är det förresten vid något benchmark eller vid verklig användning som du når dom temperaturerna?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Speedtriple3:

@Xyborg:

Kom på det med powerlimit så ändrade det!

Jag tänkte bara på livslängden på cpun, samt att det verkar som att runt 60-65 grader i spelande är normalt!

80 är helt normalt vid spelande. Intel garanterar produktens funktion så länge den är under 100 grader Celsius under drift. Det enda du ändrar genom att köra den i 60 grader är just att siffrorna i ditt mätprogram är annorlunda. Det är helt onödigt för funktion och livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Är ingen mästare på benchmarkprogram, men jag testkörde min CPU med Prime95 för första gången. Maxtemp 59 grader och då lät jag den stå och tugga i 1 timme ungefär. När jag kör Unigines olika GPU tester så hamnar jag runt 45 grader på CPU och runt 60 på GPU. Har aldrig testat R20 och jobbar nu i helgen så det blir svårt att prova. Dock är min CPU inte överklockad.

Jo ... vad jag menar är att värmeutvecklingen hos en processor är mer eller mindre direkt relaterad till hur hårt den pressas. Som exempel, sätter jag energialternativ "Energisparläge" i Windows och sätter "Maximalt processortillstånd" till 80 % går processorn i max 2,8 Ghz och tempen maxar 41 grader, men då blir resultatet i R20 bara 2845 ... jag skulle kunna få ner tempen ytterligare genom att köra kylningen hårdare, men i detta läge går så att säga fläktarna på lågvarv. Så, det skulle vara intressant och se vad du får för resultat i R20, för hamnar du omkring 5000 och processorn inte går varmare än 50 grader, då, ojoj ...

En liten jämförelse med Cinebench R20

2,8 GHz alla kärnor
2845 poäng
41 grader maxtemp

5,1 Ghz alla kärnor
5268 poäng
82 grader maxtemp

Nu är temperaturerna inte direkt jämförbara eftersom kylning och fläktar går betydligt hårdare vid högre temperaturer, men det ger en indikation på hur stora skillnader det är.

Det absolut enklaste sättet att få en tyst och sval dator är helt enkelt att inte pressa processorn på max utan låta Windows reglera maxhastigheten ... då är det lätt att köra även en 9900K sval och tyst!

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Speedtriple3:

Hej

Har en i9900k som jag är nöjd över förutom en sak och det är temperaturen!

När jag spelar så hamnar tempen ofta runt 75-80 grader

Jag kör stock även undervoltat, kyls med en noctua u12a med bra ventalition i chassit

Jag funderar på om jag ska skaffa en i7 9700k istället då jag fortfarande har öppet köp på min i9a då denna verkar gå svalare!

Vad tycker ni?

75-80 är inte så farligt, vi pratar om en CPU och inte ett litet febersjukt barn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

Jo ... vad jag menar är att värmeutvecklingen hos en processor är mer eller mindre direkt relaterad till hur hårt den pressas. Som exempel, sätter jag energialternativ "Energisparläge" i Windows och sätter "Maximalt processortillstånd" till 80 % går processorn i max 2,8 Ghz och tempen maxar 41 grader, men då blir resultatet i R20 bara 2845 ... jag skulle kunna få ner tempen ytterligare genom att köra kylningen hårdare, men i detta läge går så att säga fläktarna på lågvarv. Så, det skulle vara intressant och se vad du får för resultat i R20, för hamnar du omkring 5000 och processorn inte går varmare än 50 grader, då, ojoj ...

En liten jämförelse med Cinebench R20

2,8 GHz alla kärnor
2845 poäng
41 grader maxtemp

5,1 Ghz alla kärnor
5268 poäng
82 grader maxtemp

Nu är temperaturerna inte direkt jämförbara eftersom kylning och fläktar går betydligt hårdare vid högre temperaturer, men det ger en indikation på hur stora skillnader det är.

Det absolut enklaste sättet att få en tyst och sval dator är helt enkelt att inte pressa processorn på max utan låta Windows reglera maxhastigheten ... då är det lätt att köra även en 9900K sval och tyst!

/MM

Ska verkligen kolla över allt igen och även med R20. I dag rullar CPU´n med 3.8GHz.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Om det lönar sig beror vart man har flaskhalsen i värmeöverföring, sitter man med en fet custom loop och jagar fåtal grader så visst men har man en kylare som inte orkar så kan skillnaden lika gärna vara försumbar.

Även med en usel kylare lönar det sig flytta mer värme till den, högre temp medför större överföring till kylmediet. Ger kanske inga revolutionerande förbättringar i normalfall men är IHS eller kylarfot inte helt plana utnyttjas inte kylarens hela kapacitet - oavsett om den är bra eller dålig. Och skev IHS är inte ovanlig, en 4770K var så konkav att endast hörnen hade full kontakt. Fick efter lappning 3-4 grader lägre temp med samma Noctua 12-någonting luftkylare.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ignorante:

Även med en usel kylare lönar det sig flytta mer värme till den, högre temp medför större överföring till kylmediet. Ger kanske inga revolutionerande förbättringar i normalfall men är IHS eller kylarfot inte helt plana utnyttjas inte kylarens hela kapacitet - oavsett om den är bra eller dålig. Och skev IHS är inte ovanlig, en 4770K var så konkav att endast hörnen hade full kontakt. Fick efter lappning 3-4 grader lägre temp med samma Noctua 12-någonting luftkylare.

En 120mm noctua kylare låter inte direkt som en dålig kylare, ska se om jag kan hitta en lappad/CNC-fräsd IHS för en 8600K och jämför med min N9x65 eller intels egna påfynd och verkligen se hur stor skillnaden gör.

Att intels IHS är konkava är känt och från informationen som jag hört tidigare åtgärdar tillverkare för processorkylare genom att ha konvexa coldplates. Kollade lite snabbt på mitt EKWB CPU block och den var lite konvex, har använt den på 4690K när jag körde custom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

En 120mm noctua kylare låter inte direkt som en dålig kylare, ska se om jag kan hitta en lappad/CNC-fräsd IHS för en 8600K och jämför med min N9x65 eller intels egna påfynd och verkligen se hur stor skillnaden gör.

Att intels IHS är konkava är känt och från informationen som jag hört tidigare åtgärdar tillverkare för processorkylare genom att ha konvexa coldplates. Kollade lite snabbt på mitt EKWB CPU block och den var lite konvex, har använt den på 4690K när jag körde custom.

Har du kontakt med någon som CNC-fräser eller på annat noggrant sätt planar och/eller slipar ner IHS invändigt?
Gärna i Västsverige...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ignorante:

Har du kontakt med någon som CNC-fräser eller på annat noggrant sätt planar och/eller slipar ner IHS invändigt?
Gärna i Västsverige...

Finns billiga från polen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Förresten kör du oklockat?

Kör oklockat, känns inte nödvändigt att klocka cpun när grafikkortet är största flaskhalsen, CPUn boostar till 4,7Ghz under load iaf

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |