Control får bra kritik – övernaturlig action övertygar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2004

Någon annan som upplever spelet som fruktansvärt suddigt vid rörelse? Kan inte hitta motion blur någonstans i inställningar. Jag stod inte ut längre än 10-15 minuter innan illamåendet blev överväldigande. Nån som vet om effekten försvinner längre in i spelet? Kör de flest inställningar på högsta, DX11 eller 12 verkar inte ha någon inverkan.

Bleak

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Det är jättemycket motion blur ja och nej det kommer inte gå att stänga av för ens nästa stora patch. Jag tycker dock att det är betydligt bättre i DX11 än 12. Nvidias nya shapening-filter som du kan lägga på via alt+f3 om du har overlayen igång tycker jag hjälper en hel massa också.

Testa att sänka lite saker. Inte kollat vad som gör vad, men jag har för mig att jag uppskattade volumetric light på low.

RTX var en big no-no.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Det jag älskar med det här spelet är inställningen till att följa regler. Du kan conforma till level designen och följa pathen utan att tycka att något är konstigt. Kartan fungerar som ett metroid-vania och det finns uppenbara "hemligheter" och gates att öppna. Men första gången man stannar upp och inser att de gate:at en "hemlighet" med en dörr som kräver en level 2 security key... men något är off. För dörren leder till ett glasrum. Så du skjuter glaset... och voila, du är inne. Då klickar något.

Efter det har jag hittat "omöjliga" hemligheter i nästan varje rum, som alla förutsätter att du abusar att spelet är ett spel. Du kan stapla physics objekts på ett icke-inutitivt sätt. Hoppspamma dig upp på en ojämn vägg för att dasha över till en platform. Klättra på stora vajrar som hänger från taket där du måste falla av från sidan och snabbat ta tag igen för att komma vidare uppåt. Och spelet är alltid där och säger "jupp, så kan du också göra" med en liten belöning eller en genväg.

Det är ett riktigt smart sätt att inkorporera "behind the poster" i spelmekaniken.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Igår kväll gick jag i mål med huvudstoryn i Control och skulle nog säga att jag håller fast vid 4 av 5 ivägflängda brandsläckare. Grym story, riktigt jäkla snyggt och kul gameplay. Det där jävla checkpointsystemet bara, så fruktansvärt frustrerande i vissa svårare delar.

Ser fram emot DLC-delarna de ska släppa framöver!