UE-V med OneDrive VS Roming Profile med NAS

Permalänk
Medlem

UE-V med OneDrive VS Roming Profile med NAS

Tjenar!

Vi har en indiespels utbildning som är på två olika platser som elever ska ta sig mellan under studierna. De ska alltså kunna komma åt sina filer på olika platser. Förutom Indi utbildningen ska datorerna vara tillgängliga till en spelskapar community (Behöver inte skicka data mellan två platser).
Vi har 18 datorer som användare ska kunna hoppa mellan. Jag tittade först på att använda Roaming Profil och group policy. Men vi har tillgång till att användarna har 1TB OneDrive. Jag läste mig till att Roaming profile och Onedrive eller dylik molntjänst inte fungerade bra ihop. Men UE-V har t.o.m i sin dokumentation att man kan använda OneDrive.

Vi har tittat på direkt "fiberkoppling" mellan platserna eller VPN tunnel men det är komplicerat att fixa.

Vi kommer troligen köpa in en server som klarar 100 användare samtidigt. Jag har tyvärr inte tillgång till specs för servern men 8 kärnor, 32GB ram, 1200GB 10k rpm x 4 och windows server 2019 4VM x2. (Inget fokus på hårdvaran tack, bara lösningen på frågan. Bara så ni vet vad vi har för prestanda på servern)

Vad tycker ni? Vad är en bra lösning?

Permalänk
Medlem

Räcker OneDrive så är inget av de andra alternativen ens nära, speciellt när OneDrive kräver noll uppsättning.

Om det är samma nätverk så är nog home folder på användarkontot enklaste och snabbaste lösningen.

Behöver inte roama profilen för det.

Permalänk

Roaming Profiles är inget jag skulle rekommendera eller förorda. Om datorerna däremot finns i samma domän kan Folder Redirection fungera. Men OneDrive for Business är ett otroligt konkurenskraftigt verktyg. Att slippa tänka på driften av lagringen har ett pris...
/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Är det flera som ska jobba i samma projekt eller sker arbetet enskilt?

Onedrive är smidigt. Men man måste ha en egen profil/inloggning på datorn eller får man luta sig åt webbversionen, vilket bara fungerar bra om det är enskilda filer och inte större projekt som består av flera filer. Tänker programmeringsprojekt som brukar vara flera filer. Alternativt får man vara stenhård på att logga ur onedrive klienten och radera efter sig