Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX-serien för ett svalare och effektsnålare grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av lindstroem:

Kan gå i god för att Control är bra för att testa stabilitet
Jag har spelat Witcher 3 samt kört flera Superposition och time spy benchmarks samt Heaven i 30 minuter utan några avvikelser, men efter 10 min i Control så låste sig skärmen, så jag börjar med att kalibrera upp från 0.875mv till 0.883mv (eller vad nästa steg är) för att förhoppningsvis kunna bevara 1950mhz (2070 super)

Testat The Division 2? Samma sak där, dock kraschar spelet väldigt olika, ibland efter några minuter, ibland efter en halvtimme eller mer. Lustigt dock att Control kraschade men inte TimeSpy som enligt mig är mest krävande

Skrivet av Slegve:

@Mocka: Timespy gör ju något annorlunda iaf, klev ner till 1875mhz @ 875mv under GPU Test 2, vilket jag aldrig sett tidigare i något spel.
Testet gick klart iaf och jag märkte inget konstigt utöver det.
Min erfarenhet med Timespy är dock extremt begränsad, så jag har ingen aning om hurvida 12 560p är ett rimligt resultat, eller om GPUn sinkade det på något vis.

Ja, undrar också det.
Vet inte angående resultaten, aldrig kört klart något test på det sättet.

AMD Ryzen 7 3800X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Nä, tror inte folk har testat timespy och liknande laster.

Jag var 100% stabil i kombustor, metro och unigine heaven men så fort timespy drogs igång dog den illa kvickt.

Min nuvarande klock på 1830@0.825 är stabilt i alla scenarion jag testat än så länge iaf, vilket bådar gott för värmeutvecklingen iaf.

Jag körde timespy och firestrike. Gick fin fint.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 7 2700 @4,1ghz, Corsair h115i med 2x ML140 PRO, Asus B450-i Strix Gaming, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3200mhz cl14, Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC 11gb, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, med 3x ML140 Pro, Acer X34A 1440p 100hz IPS G-sync
Galleri chassimod Allspark
-----------------------------------------------
Intel i5 6600k, MSI Z270-Pro, Coolermaster GTS V8, Crucial 2133mhz DDR4 8gb, XFX RX 580 8gb, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair CX750W, Corsair Air 540, Dell IPS 60hz 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Nyhet:

I jakten på reducerad värmeutveckling och effektuttag kan "undervoltning" vara ett kraftfullt verktyg. SweClockers går igenom hur man sänker spänningen på Nvidias Geforce RTX-kort.

Läs hela artikeln här

Hej! Se våra senaste inlägg angående att boostkurvan automatiskt flyttar upp sig när man sätter maxboost. Jag trodde jag löst det med lite fixar som står på internet men nej den hoppar upp automatiskt. Hur gör man för att förhindra detta??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av lindstroem:

Hej! Se våra senaste inlägg angående att boostkurvan automatiskt flyttar upp sig när man sätter maxboost. Jag trodde jag löst det med lite fixar som står på internet men nej den hoppar upp automatiskt. Hur gör man för att förhindra detta??

Jag lyckades inte, så jag ökade volt till en nivå som fixar den ökade spänningen. Blir kanske en aning varmare 9/10 fall, men det funkar iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2017

Tack vare denna guide lyckades jag få mitt MSI RTX 2080 Ventus att lira i 1875-1890mhz @ 0.875mv.

Tack Jonas!

66c istället för 73c i ett s340 Elite.

En observation:
När kortet nu sitter vid ca 80% power limit känns det som att spelen flyter exceptionellt bra, en illusion eller kan detta stämma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av miizoo:

Tack vare denna guide lyckades jag få mitt MSI RTX 2080 Ventus att lira i 1875-1890mhz @ 0.875mv.

Tack Jonas!

66c istället för 73c i ett s340 Elite.

En observation:
När kortet nu sitter vid ca 80% power limit känns det som att spelen flyter exceptionellt bra, en illusion eller kan detta stämma?

Försöker det gå över din satta powerlimit så måste det ner och det och det kan säkert uppfattas som stutter.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Jag har experimenterat lite med detta de senaste dagarna, och tror jag hittat den optimala lösningen för mig.

Istället för att välja en punkt och platta av allt efter den, så utnyttjar jag scan-funktionen i MSI afterburner. Jag drar igång OC-scanner och låter den hitta en kurva som är snäppet vassare än stock. Därefter testar jag ett par olika punkter enligt guiden, och efter jag hittat typ 3 st, så normaliserar jag kurvan efter detta.

I mitt fall verkar 1830mhz@0.837, 1905@0.900, och 1950@0.962 fungera. Då tar jag och sätter alla punkter efter dessa till samma värde, och sedan gör en "trappa" upp till nästa nivå. Detta verkar ge grafikkortet lite mer utrymme att sätta klockfrekvenser till det optimala för tillfället, istället för att vara "låst". Jag har kombinerat detta med att sätta min powerlimit till 89%, då detta motsvarar dryga 200w vilket mitt system verkar hantera bra. Jag når som högst 74C i timespy med dryga 1800rpm på fläktarna, vilket ger mig en ljudnivå kring 41dBa för hela systemet.

Då jag kör sff så är temperatur och ljudnivå viktigt, men om du har ett system med bättre kylningsförmåga kan du troligen låta powerlimit vara på 100%, eller högre.

I timespy får jag 10840 GPU-poäng och i superposition 1080p extreme får jag 6822p.

Allt som allt är jag nöjd med mitt lilla chassi och vad det kan uppnå!