Permalänk

[Uppgradera] speldatorn

Mina damer och herrar!
För två år sedan, då jag byggde ihop min nuvarande dator, så var forumet här till stor hjälp för att välja komponenter. Så är det när man tittar på datordelar var annat-tredje år, och jag är er stort tack skyldig för all hjälp.

Nu är det dags att uppgradera lite.

Så här ser det ut för närvarande:
CPU: Intel Core i5 6600K
Moderkort: Gigabyte Technology Z170-HD3-CF
Minne: Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Ballistix Tactical
GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB

Jag har tittat lite på att uppgradera processorn till en Intel Core i7 7700K 4,2GHz, men är det lönt?
Går det att få ett nyare generationens moderkort & processor för samma pengar?
Eller borde jag titta på en ny GPU?

Syftet är i huvudsak spel, kör lite av varje men är rätt förtjust i Total War-serien, Civ VI och liknande. Även om det är en hel del Overwatch atm.
Budget ligger på runt 5000 spänn. Tacksam för alla tips och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottomannen:

Mina damer och herrar!
För två år sedan, då jag byggde ihop min nuvarande dator, så var forumet här till stor hjälp för att välja komponenter. Så är det när man tittar på datordelar var annat-tredje år, och jag är er stort tack skyldig för all hjälp.

Nu är det dags att uppgradera lite.

Så här ser det ut för närvarande:
CPU: Intel Core i5 6600K
Moderkort: Gigabyte Technology Z170-HD3-CF
Minne: Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Ballistix Tactical
GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB

Jag har tittat lite på att uppgradera processorn till en Intel Core i7 7700K 4,2GHz, men är det lönt?
Går det att få ett nyare generationens moderkort & processor för samma pengar?
Eller borde jag titta på en ny GPU?

Syftet är i huvudsak spel, kör lite av varje men är rätt förtjust i Total War-serien, Civ VI och liknande. Även om det är en hel del Overwatch atm.
Budget ligger på runt 5000 spänn. Tacksam för alla tips och åsikter.

Min rekommendation beror lite på vad för annat du spelar utöver Total War och CIV VI som är processorintensiva spel. Om det är dessa som du spelar mer av skulle jag rekommendera ett plattformsbyte eller uppgradering till i7 7700K (begagnat) men om du spelar andra spel i samma omfattning så skulle nog ett nytt grafikkort ge mer. Om du inte överklockat processorn ännu så kan du göra det.

Det du själv kan testa är att spela de olika spel du spelar mest och samtidigt kontrollera om det är processorn eller grafikkortet som har högst belastning och hur hög belastningen är; det kan du se i aktivitetshanteraren eller om du väljer ett program för det. Vad för upplösning spelar du i?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Det billigaste är typ att sälja ditt moderkort och processor och köpa en Ryzen 3600 ihop med moderkort. En beg 7700K kostar typ nästan mer än en ny 3600 och då är du fortfarande kvar vid 4 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com