Vad kan det vara som brummar i chassit?

Permalänk
Medlem

Vad kan det vara som brummar i chassit?

Jag har ett vibrationsljud i chassit som inte kommer från fläktarna, cpu fläkt eller gpu gläkt, vad jag kan märka.

Har bromsat alla chassi fläktar en i taget, snurrat som en galning på cpu fläkten och gjort vad jag kunnat med de två gpu fläktarna, men jag kommer inte på vad det är.

Något annat som på något vis tar i och skapar ljud som brummar lågt men ihållande. Inte hela tiden, verkat inte följa belastning.
Allting är mindre än fyra månader gammalt, alla fläktar och chassi samt monteringen av detsamma gjordes från nya komponenter.

Hur brukar ni gå tillväga för att lokalisera något sånt här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:
Någon HDD (mekanisk disk) i den?
I så fall kan det vara den som låter, då en sådan kan ge ett dovt brummande när den arbetar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Stoppat fläkten i nätagget också?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har typ samma problem. Tror att det är någon form av "extrem coilwhine" från nätagget, där hela nätagget skakar. Inte orkat försöka lösa det än, men sätt örat och lyssna

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

För att hitta så är nog det enklaste att köra datorn med öppet chassi, och lägga örat nära olika komponenter för att höra var det kommer ifrån.

Min gissning skulle vara nätaggregatet. Antingen fläkten i det, eller någon slags svängningar i komponenterna - "coil whine" eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Homdax:
Någon HDD (mekanisk disk) i den?
I så fall kan det vara den som låter, då en sådan kan ge ett dovt brummande när den arbetar.

Ja, men jag vet hur de låter och de sitter med gummi, vibrationsdämpade infästningar.

Skrivet av Eazy:

Stoppat fläkten i nätagget också?

Nej, men det vore kanske något att testa. Fast då får jag hitta på något, för det sitter bakom plåt, chassit är uppdelat i två sektioner.

Skrivet av Erik_T:

För att hitta så är nog det enklaste att köra datorn med öppet chassi, och lägga örat nära olika komponenter för att höra var det kommer ifrån.

Min gissning skulle vara nätaggregatet. Antingen fläkten i det, eller någon slags svängningar i komponenterna - "coil whine" eller något liknande.

Är ju inte så glad för att köra ner skallen i en strömförande elektronikburk, men jag kom att tänka på att det finns stetoskop med metall spets som man använder till bilar för att lyssna efter rassel från lager och liknande oljud. Kan nog vara något. Allmänt så kan man egentligen bara se efter så att allt går fritt eller sitter fast och har vibrationsdämpning på plats där det går. Det hjälpte lite att spänna några skruvar som höll en plåt, fast den var inte ursprunget till vibrationerna utan bara bidrog lite till slamret.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Ja, men jag vet hur de låter och de sitter med gummi, vibrationsdämpade infästningar.

Nej, men det vore kanske något att testa. Fast då får jag hitta på något, för det sitter bakom plåt, chassit är uppdelat i två sektioner.

Är ju inte så glad för att köra ner skallen i en strömförande elektronikburk, men jag kom att tänka på att det finns stetoskop med metall spets som man använder till bilar för att lyssna efter rassel från lager och liknande oljud. Kan nog vara något. Allmänt så kan man egentligen bara se efter så att allt går fritt eller sitter fast och har vibrationsdämpning på plats där det går. Det hjälpte lite att spänna några skruvar som höll en plåt, fast den var inte ursprunget till vibrationerna utan bara bidrog lite till slamret.

Man kan göra ett enkelt stetoskop av en vanlig skruvmejsel. Sätt bitsdelen mot spänningsagget och sätt örat mot den andra änden. Är det vibrationer eller liknande så kan det då höras via skruvmejseln.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Jag har ett vibrationsljud i chassit som inte kommer från fläktarna, cpu fläkt eller gpu gläkt, vad jag kan märka.

Har bromsat alla chassi fläktar en i taget, snurrat som en galning på cpu fläkten och gjort vad jag kunnat med de två gpu fläktarna, men jag kommer inte på vad det är.

Något annat som på något vis tar i och skapar ljud som brummar lågt men ihållande. Inte hela tiden, verkat inte följa belastning.
Allting är mindre än fyra månader gammalt, alla fläktar och chassi samt monteringen av detsamma gjordes från nya komponenter.

Hur brukar ni gå tillväga för att lokalisera något sånt här?

OP: Vilket chassi är det?

Skrivet av Seziuo:

Har typ samma problem. Tror att det är någon form av "extrem coilwhine" från nätagget, där hela nätagget skakar. Inte orkat försöka lösa det än, men sätt örat och lyssna

Ser att du har ett Fractal Design Define, det brukar vara filtret i botten som vibrerar, och grundorsaken kan va en uppbyggnad av olika komponeter med rörliga delar, främst hårddiskar där vibrationer fortplantar sig och då sitter filtret precis lite löst som gör att det blir resonans (påminner om typ coilwhine).

Hade problemet på mitt Define C Mini och söker du runt lite så är det flera som har liknande problem där filtret i botten vibrerar, löste själv genom att sätta ett par lager med tejp runt på filtret för att få fast det lite tightare i chassit.

https://forums.tomshardware.com/threads/fractal-define-r4-ive...

https://hardforum.com/threads/fractal-r5-help-with-vibration-...
Exempel video från ovan https://www.youtube.com/watch?v=oILMab3yXJs (ungefär så mitt lät också).

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/47xpiw/troubleshoo...

Typ såhär (taget från ovan tråd):
http://i.imgur.com/DHlIqps.jpg

http://i.imgur.com/dQq52iv.jpg

Permalänk
Sötast

Har man fler än en snurrdisk i vissa chassin så kan de förstärka varandras brummande till... något oväntat högt brummande oljud. Hade börjat där, stäng av en eller samtliga diskar och se hur det då låter.

Permalänk
99:e percentilen

Men du får ju berätta vilka komponenter du har när du startar en sån här tråd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

OP: Vilket chassi är det?

Skrivet av Alling:

Men du får ju berätta vilka komponenter du har när du startar en sån här tråd.

#17788427

Tror det är täckt där. Bra fråga, skulle kanske skrivit det först.

Citat:

Mitt chassi är Corsair Carbide Air 540, men liggande.
Fläktar är 120 samt 140 CoolerMaster RGB, tyckte deras tefatsliknande CPU fläkt såg cool ut. Fick skaffa extra grenkontakter till RGB och fläkt uttagen på moderkortet.

Har ju isolerad skruvmejsel nånstans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har man fler än en snurrdisk i vissa chassin så kan de förstärka varandras brummande till... något oväntat högt brummande oljud. Hade börjat där, stäng av en eller samtliga diskar och se hur det då låter.

Hum, de sitter ju i samma plåt så kan vara värt att koppla ur dem tillfälligt samt senare byta dem mot SATA SSD. Någon av dem har varit med i 6-7 år.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Homdax:

#17788427

Tror det är täckt där. Bra fråga, skulle kanske skrivit det först.

Tycker du borde lista samtliga komponenter i detalj med tanke på trådstarten; det saknas fortfarande information.

Postar iallafall det jag kunde få fram från den andra tråden här, för att stärka trådens framtida värde:

Skrivet av Homdax:

Mitt chassi är Corsair Carbide Air 540, men liggande (funderar på en liten story om det, dock inte moddat).
Fläktar är 120 samt 140 CoolerMaster RGB, tyckte deras tefatsliknande CPU fläkt såg cool ut. Fick skaffa extra grenkontakter till RGB och fläkt uttagen på moderkortet.

I övrigt så är datorn en Asus ROG Strix burk med X-470 chip, Ryzen 2600X, Nvidia 1060 6GB samt G.Skill minnen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling Vilket jag redan gjorde i inlägget ovanför ditt...

Det enda som kan orsaka vibrationer är saker med rörliga delar. Alltså fläktar och spindiskar. Fläktar har jag i PSU, GPU, och CPU. Utöver det har jag förhållandevis nya chassi fläktar, 6 stycken.

Ingen av fläktarna jag nyss nämnde skramlar för sig. Inget lagerrassel eller liknande. Mina två spindiskar är också så tysta som man kan begära.

Då återstår det knepigaste, att någon eller några komponenter av ovanstående skapar vibrationer som i vissa lägen, oklart, blir ett distinkt hörbart brummande. För närvarande har jag alltså kontrollerat alla enheter med rörliga delar var för sig. Ett par enheter har jag då hoppat över, nämligen 2 x SATA SSD samt 2 x M.2 NVME SSD. Även CPU (inte dess fläkt) har ignorerats samt diverse sladdar då det för sig själva inte vibrerar utan endast bidrar till vibration om de ligger an mot fläkt eller liknande.

Någon mer utförlig komponentlista eller specifikation torde vara överflödig även om jag givetvis skulle skrivit mer från början.

I skrivande stund har jag gått över chassit och spänt lite skruvar, dragit åt någon sladd, dragit om någon annan och det är just nu väsentligt tystare mot tidigare. Dock vet jag att vibrationerna finns kvar, för jag känner dem om jag lägger handen på vissa av chassits delar, så vad jag tror kan hjälpa är att se över de skruvar som fläktarna sitter med, alla är inte särskilt vibrationsdämpande, metallskruv mot plast som regel, men jag har inte något att byta ut infästningen mot hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

I skrivande stund har jag gått över chassit och spänt lite skruvar, dragit åt någon sladd, dragit om någon annan och det är just nu väsentligt tystare mot tidigare. Dock vet jag att vibrationerna finns kvar, för jag känner dem om jag lägger handen på vissa av chassits delar, så vad jag tror kan hjälpa är att se över de skruvar som fläktarna sitter med, alla är inte särskilt vibrationsdämpande, metallskruv mot plast som regel, men jag har inte något att byta ut infästningen mot hemma.

Fläktar kan mycket väl fortplanta sina vibrationer genom chassit om de inte har någon form av dämpning mot chassit.

Sen en annan sak, du skrev att diskarna har gummi dämpning, om det är sådan som ända har skruvar som disken fäst med, så spänn inte skruvarna för hårt, de ska typ bara skruvas in tills de går mjukt emot gummit, annars finns risken att dämpningen inte gör någon nytta eftersom disken då kommer i kontakt med metall.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

En del lådor alstrar ljud av sig själva pga luftflödet/lufttrycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del lådor alstrar ljud av sig själva pga luftflödet/lufttrycket.

Kan vi få en lista på dessa? Verkar ju onödigt med sånt skräp... Fast man får kanske börja göra lådor i mjukt trä, kork och annat vibrationsdämpande material...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan alltid uppstå resonanser av olika slag även om komponenterna i sig inte brummar. En lätt dunk ovanpå chassit brukar lösa det för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Kan vi få en lista på dessa? Verkar ju onödigt med sånt skräp... Fast man får kanske börja göra lådor i mjukt trä, kork och annat vibrationsdämpande material...

De flesta lådor kan hamna i resonanser så det går inte att göra nån lista men de som inte är vibrationsdämpade har större risk att råka ut för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=8Ubpvd_ZTPs

Akasa har silikonfäste så går på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog ur spindiskarna och ersatte en med ytterligare SSD,
bytte lite fläktskruvar mot gummi dito,
gick igenom skruvar och sånt igen i chassit.

Bättre men fortfarande något som rasslar ibland.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Tog ur spindiskarna och ersatte en med ytterligare SSD,
bytte lite fläktskruvar mot gummi dito,
gick igenom skruvar och sånt igen i chassit.

Bättre men fortfarande något som rasslar ibland.

Då får du ge dig på lådan i sig , många fortplantar ju vibrationer till det den står på, det avhjälper du med bättre fötter tex högtalarfötter av dämptyp (inte spikes)
https://www.spikesochdampkuddar.se/

Om det är resonansvibrationer pga luftrörelser får du ändra lufttrycket i lådan eller ändra vikten på panelerna på lådan, Bitumenmattor är en bra metod för sånt, dessa kan du sedan sätta nån ytterligare dämpning på, vanligen nån typ av "skumplast"
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/
Det går också att måla panelerna med nån dämpande färg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack @mrqaffe
Trevlig länk där till dämpning... får gräva lite.

Borde inte lådan vara tät för luftresonans, för det är den inte.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Tack @mrqaffe
Trevlig länk där till dämpning... får gräva lite.

Borde inte lådan vara tät för luftresonans, för det är den inte.

Tät eller inte har inte med det att göra utan det handlar om styvhet och massa och om det är fläktarna som triggar det så kan det påverkas av att ändra luftlödet eller trycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En butylplatta skulle nog fixa jobbet mot resonanser också. Är nog lite mer praktiskt att sätta dit då det bara är att smacka på det. Men att detta ska behövas till en dator känns inte riktigt rätt på något vis... Du har fortfarande inte nämnt att du försökt stoppa fläkten på nätagget. Det är ju annars den enda rörliga del som finns kvar att testa. Kanske går att skruva loss och lägga tillfälligt vid sidan av för att testa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy.
Helt korrekt, nätagget. Tro f-n jag hade glömt kolla det och byta ut / dämpa de skruvarna.

Visa signatur