Permalänk
Medlem

Kan ej mata ut CD-läsaren

Tänkte blåsa min PC och ominstallera Windows på det, då jag låtit den stå i ca två år eftersom jag bott utomlands. Har installationsskiva, men av någon anledning öppnas inte CD-läsaren. Har kollat upp guider på hur man kan lösa detta och provat att bl.a. försöka mata ut den när jag precis startat upp min PC (för att se så inte mitt OS lägger sig i), har stoppat in en tandpetare i det lilla hålet för att försöka manuellt mata ut den, men ingenting verkar fungera.

Jag är som sagt precis hemkommen från utlandet (bott i Australien i två år), och kan inte minnas att detta var ett problem innan. Dock brukade jag inte använda CD-läsaren mycket alls så det kan vara så att jag inte minns bara. Vad är det som kan vara problemet här? Någonting som råkat bli felkopplat eller så? Datorn är ihopbyggd av mig från början, men jag är helt hundra på att jag tidigare har använt CD-läsaren, bara osäker på hur länge sedan det var.

Just ja, eftersom datorn stått ett tag började jag uppdatera alla drivrutiner när jag väl startade upp den igen. Tänkte att detta kan ha haft att göra med problemet så har återställt den till tidpunkten innan jag började pilla med det, men CD-läsaren beter sig precis likadant.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5-2400
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Tänkte blåsa min PC och ominstallera Windows på det, då jag låtit den stå i ca två år eftersom jag bott utomlands. Har installationsskiva, men av någon anledning öppnas inte CD-läsaren. Har kollat upp guider på hur man kan lösa detta och provat att bl.a. försöka mata ut den när jag precis startat upp min PC (för att se så inte mitt OS lägger sig i), har stoppat in en tandpetare i det lilla hålet för att försöka manuellt mata ut den, men ingenting verkar fungera.

Jag är som sagt precis hemkommen från utlandet (bott i Australien i två år), och kan inte minnas att detta var ett problem innan. Dock brukade jag inte använda CD-läsaren mycket alls så det kan vara så att jag inte minns bara. Vad är det som kan vara problemet här? Någonting som råkat bli felkopplat eller så? Datorn är ihopbyggd av mig från början, men jag är helt hundra på att jag tidigare har använt CD-läsaren, bara osäker på hur länge sedan det var.

Just ja, eftersom datorn stått ett tag började jag uppdatera alla drivrutiner när jag väl startade upp den igen. Tänkte att detta kan ha haft att göra med problemet så har återställt den till tidpunkten innan jag började pilla med det, men CD-läsaren beter sig precis likadant.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5-2400
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 770

Får du ström till den? Dvs lyser lampor vid uppstart? Kan ju vara någon form av mekaniskt fel, borde öppnats via det lilla håltrycket annars. Kanske behöver hårdare föremål än tandpetare?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@hennil93:

Brukar finnas ett "lite hål" där kan man trycka in T.ex litet gem eller nål för att få ut släden.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Får du ström till den? Dvs lyser lampor vid uppstart? Kan ju vara någon form av mekaniskt fel, borde öppnats via det lilla håltrycket annars. Kanske behöver hårdare föremål än tandpetare?

Det lyser som vanligt, och när jag trycker på knappen för att mata ut piper det till två gånger (minns att det är precis likadant som det låtit innan). Tvivlar på att det är så att jag behöver något hårdare, jag trycker in tandpetaren och sedan känner jag hur nåt ger vika och det här ett ljud som att den börjar matas ut, men den är fortfarande precis lika fast där inne.

Det enda jag kan tänka mig är om någonting har blivit felkopplat därinne, men jag kan inte minnas att jag någonsin har försökt justera någonting som skulle vara kopplat till CD-läsaren. Om någon kunnig skulle vilja ta sig en snabb titt öppnar jag gärna upp den och tar lite bilder!

Permalänk
Medlem

Att sticka t.ex. ett gem i hålet brukar ge en rent mekanisk öppning av släden någon cm så att man kan dra ut resten för hand. Dvs det bör inte spela någon roll hur du kopplat ström osv. Kanske har skivan fastnat helt snett inne i läsaren, prova montera ut enheten och skaka runt den lite.

Annars kanske tandpetaren är för tjock för att bottna ordentligt i hålet, prova med ett uträtat gem som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Att sticka t.ex. ett gem i hålet brukar ge en rent mekanisk öppning av släden någon cm så att man kan dra ut resten för hand. Dvs det bör inte spela någon roll hur du kopplat ström osv. Kanske har skivan fastnat helt snett inne i läsaren, prova montera ut enheten och skaka runt den lite.

Annars kanske tandpetaren är för tjock för att bottna ordentligt i hålet, prova med ett uträtat gem som sagt.

Precis detta, den borde öppnas ändå. Testa med strömmen avslagen (helt av, stäng av med knappen på nätagget för att garantera) så inget i läsaren aktivt håller fast. Men sannolikt är det något som mekaniskt blockerar, exempelvis en skiva som glidit snett eller så.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Precis detta, den borde öppnas ändå. Testa med strömmen avslagen (helt av, stäng av med knappen på nätagget för att garantera) så inget i läsaren aktivt håller fast. Men sannolikt är det något som mekaniskt blockerar, exempelvis en skiva som glidit snett eller så.

Precis provat detta nu, tog ut hela CD-läsaren och skakade runt den I förhoppningen att någonting skulle lossna. Ingenting händer, så tänkte om det var möjligt att se från sidan om det faktiskt är en CD därinne. Slutade med att jag skruvade av ovansidan på CD-läsaren, och hör och häpna men det finns ingen CD I den ens! Har provat att manuellt mata ur den nu och kollat runt om jag kan se vad som orsakar blockaden, men jag har allvarligt talat ingen aning! Har laddat upp en bild om det är någon som lyckas se någonting som ser fel ut. https://imgshare.io/image/img-20190909-091556.In6Jn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hennil93:

Precis provat detta nu, tog ut hela CD-läsaren och skakade runt den I förhoppningen att någonting skulle lossna. Ingenting händer, så tänkte om det var möjligt att se från sidan om det faktiskt är en CD därinne. Slutade med att jag skruvade av ovansidan på CD-läsaren, och hör och häpna men det finns ingen CD I den ens! Har provat att manuellt mata ur den nu och kollat runt om jag kan se vad som orsakar blockaden, men jag har allvarligt talat ingen aning! Har laddat upp en bild om det är någon som lyckas se någonting som ser fel ut. https://imgshare.io/image/img-20190909-091556.In6Jn

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer om du kör den utan lock utanför datorn för att kunna se mekaniken ? Det kan ju tex vara en rem som gått av eller är dålig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Känns som om något mekaniskt problem. Eventuellt något kugghjul/rem som gått sönder och blockerar släden. Om du provat att stoppa in ett gem eller liknande i hålet så borde släden gå att dra ut. Om inte annat så är det väl bara att använda lite våld och i värsta fall så får du köpa en ny om de verkligen behöver en cd/dvd läsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa det! Det var helt enkelt hela "ramen" som innehåller all mekanik på insidan som hade lossnat lite grann, tröck lite på den och så gled den in där den skulle sitta! Lyckades inte öppna den manuellt så var osäker på om det hade löst problemet, men har kopplat in den I datorn igen och nu fungerar det som det ska! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förlåt men har du test att "mata" ut den via "den här datorn"?
Högerklicka och välj "eject" eller motsvarande beroende på språk.

Bara tänkte om knapp eller så är kasst på den.