Hjälp att koppla in Stereo till TV

Permalänk
Medlem

Hjälp att koppla in Stereo till TV

Hej

Jag skulle behöva hjälp med att koppla in mina Högtalare till min Tv.

Fungerarar RCA till Aux för att binda ihop dem?

Sähär ser baksidan på min Tv ut, I vilken kopplar jag in Aux?

Baksida TV

Och hur gör jag om jag tex vill koppla in min Dator till TVn men vill ljud från stereohögtalarna.

Mvh

Permalänk
Medlem

Under "ext rgb" bör det finnas 3 ingångar.
Där bör du kunna koppla 2xrca (vit och röd hane) till aux

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@carlen: Ser det inte ut som att det bara är INgångar på baksidan, och TS behöver UTgångar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlen:

Under "ext rgb" bör det finnas 3 ingångar.
Där bör du kunna koppla 2xrca (vit och röd hane) till aux

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sannolikt en specialport för en scartadapter och går ej att använda för ändamålet. Utifrån det man ser på fotot så finns ingen möjlighet att få ut ljud från TVn via kabel.
Om TVn har HDMI ARC så kan man koppla ljudet till en reciever med stöd för det. Alternativt om det finns något hörlursuttag så kan man använda det. Gissningsvis så finns även en optisk ut nära HDMI-portarna som man kan använda.

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Helt riktigt, behöver ha en det står "Ut" på.

@Damm: Vad har du för stereo och TV, lite lättare att kunna hjälpa dig då.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Koppla ihop det med toslink för du har ju en dac med toslinkingång inbyggt i din förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hej, tack för svar!

Endst en sådan här alltså? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Jag är en rikitg nybörjare, så vart någonstans på stereon kopplar jag in den. Länken jag skicka har en bild på hela baksidan.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Damm:

@mrqaffe: Hej, tack för svar!

Endst en sådan här alltså? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Jag är en rikitg nybörjare, så vart någonstans på stereon kopplar jag in den. Länken jag skicka har en bild på hela baksidan.

Mvh

Koppla den på utgången märkt med 11 i manualen till tv'n, det står "Digital Audio Out (Optical)" på den.
Koppla in i ingången "D2 Optical" på din förstärkare.

Sedan kan det såklart krävas någon form av inställning för att få det att lira bra.

Edit: Helt rätt kabel

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

@mrqaffe: Hej, tack för svar!

Endst en sådan här alltså? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Jag är en rikitg nybörjare, så vart någonstans på stereon kopplar jag in den. Länken jag skicka har en bild på hela baksidan.

Mvh

Ja rätt kabeltyp, du behöver kanske också ställa in i tvn så att den matar ut 2 kanal pcm ljud på digitalutgången och inte nått surround, på förstärkaren bör det räcka med att välja rätt ingång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.