Trevåningshus, hur löser man bra nät?

Permalänk

Trevåningshus, hur löser man bra nät?

Jag och min familj bor i radhus med tre våningar (källare, entréplan och ovanvåning) och nu har det kommit till att se över nätverket i huset. Den tidigare ägaren har lämnat en infrastruktur (den gjordes innan fibern kom in i huset) och jag undrar helt enkelt om det är bra att fortsätta med den eller om jag ska göra något helt nytt.

Så här ser det ut i dagsläget.

På översta våningen kommer fibern in. Jämte fibern sitter en kopplingsdosa och den leder ner till entréplan och sladden som tillhör den dosan sticker ut från en kabelkanal som sitter utanför den inre garagedörren.

På entréplan sitter det en kopplingsdosa i ett annat rum. Även den sladden slutar/börjar vid samma kabelkanal som den andra.

I källaren sitter det en kopplingsdosa och givetvis, även den sladden slutar vid de andra sladdarna. Så jag har helt enkelt tre sladdar som alla sitter vid en dörr in till garaget och de leder till en kopplingsdosa på vardera våning.

Så det jag har gjort nu är att koppla in fibern i dosan på ovanvåningen och satt routern vid garagedörren. Så får den sladden från kopplingsdosan på ovanvåningen och kan mata vidare nät till de två andra dosorna.

Som ni förstår ger detta inte en jättebra trådlös upplevelse (tänker att några APs vore trevligt) och jag skulle även vilja ha in lite mer kabel i livet då jag har ATV, PS3 osv i källaren som jag vill tråda.

Så hur ska jag gå tillväga för att det här ska bli så bra som möjligt? Jag har haft några funderingar själv men är alldeles för okunnig inom det här så är öppen för alla sorters förslag. Jag har försökt läsa på så gott jag kan och som en parentes tyckte jag den här lösningen kändes tjusig och bra för just mig men som sagt, jag är öppen för allt.

Jag har tagit en bild av planlösningen (inte helt up to date) och markerat vart dosorna, fibern och routern sitter.

Permalänk
Medlem

Hmms, OM jag förstår rätt här å skulle jag isåfall koppla in routern vid fibern, sätta en switch där alla kablar slutar på entreplan och sedan sätta ytterligare switch på varje plan där du sedan kopplar in accespunker från unifi. (kolla prisjakt, Unifi ap ac pro funkar fint tycker jag)

Vet inte vilket material ditt hus är byggt i men börja med två accespunkter och bygg sedan ut vid behov.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hmms, OM jag förstår rätt här å skulle jag isåfall koppla in routern vid fibern, sätta en switch där alla kablar slutar på entreplan och sedan sätta ytterligare switch på varje plan där du sedan kopplar in accespunker från unifi. (kolla prisjakt, Unifi ap ac pro funkar fint tycker jag)

Vet inte vilket material ditt hus är byggt i men börja med två accespunkter och bygg sedan ut vid behov.

Kapar tråden lite. Varför måste man ha en switch och inte direkt router till unifi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Romeon:

Kapar tråden lite. Varför måste man ha en switch och inte direkt router till unifi?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ju inte ha det men vill man ha fler portar är det bra.
Om du med unifi referar till accesspunkterna i inlägg du citerade så är det bara AP's, dessa har ingen egentlig fysisk switching så du kan inte ansluta enhter till dessa med kabel

TS: Fiber > Router (Unifi kanske, utan WiFi) > Kabel till varje våning > Switch/AP

Permalänk
Medlem

Om du bygger en lösning med ubiquity så köper du en router utan wifi, vilket gör att det inte spelar någon roll var du placerar routern. Då kan du fokusera på att placera all infrastruktur (inkl. router) där det är smidigast att dra kablarna till. Har du en gammal murstock kan man tex använda den för att gå mellan våningarna om det inte finns andra lösningar tillgängliga. På övervåningen kan man dra kablar på vinden.

Eftersom du ändå håller på att dra kabel så dra till accesspunkter och hoppa över mesh.

Om det är möjligt så hade jag placerat allt vid fiberkonverteraren. Men tanke på IPTV och framtida tjänster osv. Så murar man inte in sig i ett hörn genom att bara ha en kabel därifrån till routern. Men det är bara min tanke, idag verkar bara internet gälla för dig och då räcker en kabel.