Permalänk

Ingen bild på skärmen.

Jag undrar om äldre komponenter:

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Inte funkar med mitt nya moderkort ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING. Alla fläktar startar upp men får ingen bild på skärmen.
Sen lyser DRAM dioden på kortet och datorn rebootar typ 3 gånger sen slocknar den. Datorn Startar men ingen bild.

Har försökt kolla runt på nätet utan resultat.
Har kollat så att minnena sitter på rätt slot osv.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

@Davidenbom: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/...

Processor verka inte finns med i listan över vilka som funkar med moderkortet. Såna listor bruka finnas på moderkorts hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidenbom:

Jag undrar om äldre komponenter:

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Inte funkar med mitt nya moderkort ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING. Alla fläktar startar upp men får ingen bild på skärmen.
Sen lyser DRAM dioden på kortet och datorn rebootar typ 3 gånger sen slocknar den. Datorn Startar men ingen bild.

Har försökt kolla runt på nätet utan resultat.
Har kollat så att minnena sitter på rätt slot osv.

Tack i förhand

Du måste nog ha ett z270 eller z170 moderkort för den cpun, Z390 stödjer bara 8xxx och 9xxx

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Okej. Tror du även minnena kan vara fel? Eller bara cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidenbom:

Okej. Tror du även minnena kan vara fel? Eller bara cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Den info finns på moderkorts tillverkarens hemsida "QvL List" kallas den, där kan man se vilka minnen som är kompatibla med det moderkortet

Här är länken till listan.

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Den info finns på moderkorts tillverkarens hemsida "QvL List" kallas den, där kan man se vilka minnen som är kompatibla med det moderkortet

Inte riktigt, QVL-listorna är minnen som tillverkaren själv testat med moderkorten. Minnen som inte finns med i listan kan mycket väl vara kompatibla ändå, tillverkarna har inte möjlighet att testa alla kombinationer av moderkort och minnen som finns. Så QVL-listorna är ett hjälpmedel för att välja kompatibla minnen, men inte hela sanningen.

I det här fallet spelar dock minnena mindre roll eftersom processorn helt klart inte är kompatibel med moderkortet, så det problemet bör lösas först innan man börjar leta efter andra problem.

Permalänk

Har beställt en nya processor hoppas det löser allt.

Lite surt att plocka ur en i7 6700k som var en helt ok processor än. Men den går säkert få en slant för.

Skickades från m.sweclockers.com