Permalänk

Så billig speldator

Kan man få en riktigt bra speldator under 10000kr om man letar länge?
Jag planerar att enbart köpa datorkomponenter separat som är rabatterade eller fyndvaror. Om man letar varje dag så torde man ju få ihop en riktigt bra rig efter säg 2 månader?

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt, ja. Men förvänta dig inte 1440p allt på ultra och 150 fps lixom. Men det går absolut få en fin dator för dom pengarna, om du tänker dig 2 månader så är ju inte black friday allt för långt efter det heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad som ska spelas och i vilken upplösning? Så vad ska du spela? och i vilken upplösning.?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Jag byggde ihop en helt okej dator för 5400 kr för snart ett år sedan (perioden november-december 2018).

Asus B450-f rog moderkort - 999 kr. (NY)
Ryzen 5 1500x - 1111 kr. (NY)
16 gb DDR4 Corsair Vengeance 2666 mhz RAM. - 600 kr (BEGAGNAD)
Fractal design define R5 chassi - 300 kr (BEGAGNAD)
Corsair 600M (eller 650) nätagg - 300 kr. (BEGAGNAD)
Sapphire radeon rx 480 8 GB nitro+ - 1500 kr (BEGAGNAD)
Kingston A1000 240 GB NVME SSD för ca 600 (kommer inte ihåg exakt). (NY)

Har även lagt till en extra SSD på 480 GB, men den var inte nödvändig för att ha en fungerande dator.

Jag hade kunnat köpa en värre processor och ett bättre grafikkort och ändå hamnat en bra bit under 10 000 kr. Om du köper en del grejer begagnat borde det vara ganska lätt att få en bra dator för under 10 000.

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Enkelt sagt, ja. Men förvänta dig inte 1440p allt på ultra och 150 fps lixom. Men det går absolut få en fin dator för dom pengarna, om du tänker dig 2 månader så är ju inte black friday allt för långt efter det heller

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förväntar mig absolut inte över 150fps. Att köpa en "high-end dator", om man inte har väldigt mycket pengar, är en av de absolut sämsta köpen man kan göra med tanke på hur snabbt teknologin utvecklas.

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Det beror helt på vad som ska spelas och i vilken upplösning? Så vad ska du spela? och i vilken upplösning.?

Ha det gött

Jag kommer inte spela så krävande spel och är heller ingen grafikentusiast som kräver att allt ska vara maxat men jag kommer minst ha en 2060RTX och en Ryzen 7 processor, förmodligen 3700x.

Permalänk
Medlem

@The Dark Enemy: Bara de två komponenterna lägger dig på ca 8000:- så då har du inte mycket kvar för RAM, moderkort, nätaggregat, chassi och lagring innan du är uppe i dit max på 10000:-.
Så du får svårt att hitta nya komponenter av motsvarande specifikationer till för det du vill lägga, så du bör nog leta efter något begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@The Dark Enemy: Bara de två komponenterna lägger dig på ca 8000:- så då har du inte mycket kvar för RAM, moderkort, nätaggregat, chassi och lagring innan du är uppe i dit max på 10000:-.
Så du får svårt att hitta nya komponenter av motsvarande specifikationer till för det du vill lägga, så du bör nog leta efter något begagnat.

Håller med till och med om du får en 3700x för 3300 vilket är specialpris jag sett som lägst och en 2060 går på cirka 3800-4000minst har du väldigt lite till resten de enda chansen jag ser att du kan klara din budget är om du köper ett begagnat grafikkort ex 2060 för 3000-3500

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Jag kommer inte spela så krävande spel och är heller ingen grafikentusiast som kräver att allt ska vara maxat men jag kommer minst ha en 2060RTX och en Ryzen 7 processor, förmodligen 3700x.

Kanske bättre satsa på 3600 och inte 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av loefet:

@The Dark Enemy: Bara de två komponenterna lägger dig på ca 8000:- så då har du inte mycket kvar för RAM, moderkort, nätaggregat, chassi och lagring innan du är uppe i dit max på 10000:-.
Så du får svårt att hitta nya komponenter av motsvarande specifikationer till för det du vill lägga, så du bör nog leta efter något begagnat.

Bara för en månad sen såg jag en ryzen 7 3700x för 3200 kr som var en fyndvara. Vad säger att jag inte hittar en annan de kommande månaderna? I och med black friday lär den också sänkas till 3000kr. Även 2060RTX har jag sett för allt från 3200kr till 3600kr. Fyndvaror, demoexemplar etc.
Som sagt det handlar om att leta efter tillfälligt nedsatta produkter och inte bara tralla in till första inet och köpa.

Permalänk
Medlem

Här kan du se burken jag byggde åt min systerson för 5400kr.

Utmaning - Burk för 5500kr!

1080p klarar av spel på ultra 60fps+.

T.ex.
BFV 75-90fps
Apex Legends 85-105fps
PUBG 55-70fps

Har länkat till en del prestandatest på sista sidan. Ska försöka spela in några till innan jag lämnar över datorn till min syster på fredag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Här kan du se burken jag byggde åt min systerson för 5400kr.

Utmaning - Burk för 5500kr!

1080p klarar av spel på ultra 60fps+.

T.ex.
BFV 75-90fps
Apex Legends 85-105fps
PUBG 55-70fps

Har länkat till en del prestandatest på sista sidan. Ska försöka spela in några till innan jag lämnar över datorn till min syster på fredag.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att tro att ett grafikkort på 1500kr klarar alla spel i ultra.
Sedan kommer jag ha minst en 7 processor eller motsvarande i7 då jag gillar att multitaska ganska mycket och ha tillexempel 3 spel uppe samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vad är trådens syfte? Du frågar om det går att hitta en "riktigt bra speldator" för 10k och när folk är realistiska och påpekar att det nog kan bli svårt om du har krav på minst 3700x och 2060 så avfärdar du bara dessa kommentarer och insisterar på att det visst ryms inom budget.

Du verkar ha bestämt dig för att det ska gå innan du ens skapade tråden så vad är det tänkt att vi ska diskutera? Ja, det är möjligt att det ryms inom budget om du jagar varenda demoex, fyndvara etc. och inte har något emot att vänta flera månader på att få ihop datorn men det är väl inte heller någon som har hävdat motsatsen? Det folk försöker att förklara är att det kommer att bli svårt och ta lång tid, inte att det är helt omöjligt.

Du skriver själv att det är slösaktigt att köpa high end-komponenter och att du inte har några större krav så varför inte gå ner till 3600 och köpa datorn redan idag? Det ryms utan problem inom budget tillsammans med ett 2060 och övriga komponenter och då kan du få den redan till helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Vad är trådens syfte? Du frågar om det går att hitta en "riktigt bra speldator" för 10k och när folk är realistiska och påpekar att det nog kan bli svårt om du har krav på minst 3700x och 2060 så avfärdar du bara dessa kommentarer och insisterar på att det visst ryms inom budget.

Du verkar ha bestämt dig för att det ska gå innan du ens skapade tråden så vad är det tänkt att vi ska diskutera? Ja, det är möjligt att det ryms inom budget om du jagar varenda demoex, fyndvara etc. och inte har något emot att vänta flera månader på att få ihop datorn men det är väl inte heller någon som har hävdat motsatsen? Det folk försöker att förklara är att det kommer att bli svårt och ta lång tid, inte att det är helt omöjligt.

Du skriver själv att det är slösaktigt att köpa high end-komponenter och att du inte har några större krav så varför inte gå ner till 3600 och köpa datorn redan idag? Det ryms utan problem inom budget tillsammans med ett 2060 och övriga komponenter och då kan du få den redan till helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår att jag kanske gick lite överstyr med 2060, men med tanke på att jag planerar att ha denna dator i minst 5 år och gillar ändå att spela ibland så tänkte jag att det vore det bästa köpet. Jag avfärdar de kommentarerna för att de inte verkar ha läst första inlägget? Några kommenterar att bara 3700x och 2060 tar mig till 8000kr, vilket innebär att jag ska köpa de till fullpris när jag skrivit att jag ska jaga fyndvaror.

Det viktigaste för mig är att allt ska flyta på, hela tiden oavsett vad jag gör/om jag har många program uppe därför vill jag ha så kraftfull processor som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Jag förstår att jag kanske gick lite överstyr med 2060, men med tanke på att jag planerar att ha denna dator i minst 5 år och gillar ändå att spela ibland så tänkte jag att det vore det bästa köpet. Jag avfärdar de kommentarerna för att de inte verkar ha läst första inlägget? Några kommenterar att bara 3700x och 2060 tar mig till 8000kr, vilket innebär att jag ska köpa de till fullpris när jag skrivit att jag ska jaga fyndvaror.

Det viktigaste för mig är att allt ska flyta på, hela tiden oavsett vad jag gör/om jag har många program uppe därför vill jag ha så kraftfull processor som möjligt.

Du kan jaga begagnade delar med de skulle kunna pressa ner priset menar då moderkort, nätagg, grafikkort och ram minnen resten är väl bra och köpa nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Du kan jaga begagnade delar med de skulle kunna pressa ner priset menar då moderkort, nätagg, grafikkort och ram minnen resten är väl bra och köpa nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kan vara ett alternativ den säljs med b450 för 30 euro till

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.eba...

Permalänk
Skrivet av sifri:

Detta kan vara ett alternativ den säljs med b450 för 30 euro till

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.eba...

Bra dator men vem köper annat än minst m.2 ssds nuförtiden?
Dessutom vilket riskabelt att köpa dator från utlandet me tanke på garanti etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Bra dator men vem köper annat än minst m.2 ssds nuförtiden?
Dessutom vilket riskabelt att köpa dator från utlandet me tanke på garanti etc.

Skulle nog säga att många köper annat än M.2 SSD även nu förtiden. Sen är ju frågan om du menar NVME eller SATA?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Jag ger dig svaret du vill höra eftersom inget annat funkar

JA, det kommer gå galant, datorn kommer bli fruktansvärt bra och billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Jag kommer inte spela så krävande spel och är heller ingen grafikentusiast som kräver att allt ska vara maxat men jag kommer minst ha en 2060RTX och en Ryzen 7 processor, förmodligen 3700x.

Jo men du svarar ju inte på den viktigaste frågan här, vad har du för skärm? om det är en 60hz 1080p skärm? Det kan nästan vilken dator som helst driva runt. är det en 144hz 1080p skärm så går kraven upp på komponenterna.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Jag kommer inte spela så krävande spel och är heller ingen grafikentusiast som kräver att allt ska vara maxat men jag kommer minst ha en 2060RTX och en Ryzen 7 processor, förmodligen 3700x.

Vad har du för dator idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Bra dator men vem köper annat än minst m.2 ssds nuförtiden?
Dessutom vilket riskabelt att köpa dator från utlandet me tanke på garanti etc.

Syftar du på köp från Amazon vill jag dementera påståendet att det skulle

1. Innebära strul med allt vad det innebär
2. Inte vara fulltecknad garanti

Det är till och med bättre och smidigare än andra butiker här hemma, t.ex. Netonnet där man som kund får stå för returen.

Amazon.de var det fri retur som gällde när jag ångrade en vara.

Garantin är heltäckande. Bytte ut min G pro Wireless på några dagar utan ifrågasättande.

Så lägg ner med sådana påståenden. Har du varit med om ett tråkigt fall, berätta om det. Men ta inte för givet att allt är värdelöst för att det finns en hel del pengar att spara in, oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade köpt ett nytt ryzensystem med mobo, cpu och ram. Samt ett nätagg.

Resten begagnat.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag hade köpt ett nytt ryzensystem med mobo, cpu och ram. Samt ett nätagg.

Resten begagnat.

Inte bra köpa chassi gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Svårt att tro att ett grafikkort på 1500kr klarar alla spel i ultra.
Sedan kommer jag ha minst en 7 processor eller motsvarande i7 då jag gillar att multitaska ganska mycket och ha tillexempel 3 spel uppe samtidigt.

Svårt att tro, du har ju benchmarks i tråden videoinspelat?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Jo men du svarar ju inte på den viktigaste frågan här, vad har du för skärm? om det är en 60hz 1080p skärm? Det kan nästan vilken dator som helst driva runt. är det en 144hz 1080p skärm så går kraven upp på komponenterna.

Ha det gött

Skärmen lär jag köpa separat sen men jag kommer naturligtvis ha en 1440p IPS, max 4ms, 120/144hz och en nits om minst 350.

Skrivet av Elektron:

Vad har du för dator idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt gammal, 670, i5 3500.

Skrivet av miizoo:

Syftar du på köp från Amazon vill jag dementera påståendet att det skulle

1. Innebära strul med allt vad det innebär
2. Inte vara fulltecknad garanti

Det är till och med bättre och smidigare än andra butiker här hemma, t.ex. Netonnet där man som kund får stå för returen.

Amazon.de var det fri retur som gällde när jag ångrade en vara.

Garantin är heltäckande. Bytte ut min G pro Wireless på några dagar utan ifrågasättande.

Så lägg ner med sådana påståenden. Har du varit med om ett tråkigt fall, berätta om det. Men ta inte för givet att allt är värdelöst för att det finns en hel del pengar att spara in, oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men vem orkar hålla på och reklamera fram och tillbaka, det lär ju ta långt tid. Om mitt grafikkort pajar så måste jag eventuellt skicka den på lagning/returnera den och invänta ett nytt. Det kan ta upp till flera veckor. Frakten lär man själv stå för också.

Permalänk
Hedersmedlem

Om gränsen är på 10.000 så hade iaf jag spanat på en lite billigare processor. r5 3600 istället för r7 3700x.
Kanske kan man till och med klämma in ett 2060 då ;).

Jag köpte exempelvis min r5 2600 för 1500 spänn för ett år sedan på en rea.
Det blev ordentligt med prestanda per krona jämfört med att välja den då dubbelt så dyra 2700x.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Tekanna218:

Svårt att tro, du har ju benchmarks i tråden videoinspelat?

https://gpu.userbenchmark.com/AMD-RX-570/Rating/3924

Om vi ser till denna länken är fps under 60 för vissa spel och knappt 60 för PUGB etc. Den riktiga fpsen i intensiva grafiksituationer lär droppa ännu mer.

Sedan kommer jag lira på 1440p i fullt hd och då är 6gb grafikminne ett minimum.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Om gränsen är på 10.000 så hade iaf jag spanat på en lite billigare processor. r5 3600 istället för r7 3700x.
Kanske kan man till och med klämma in ett 2060 då ;).

Jag köpte exempelvis min r5 2600 för 1500 spänn för ett år sedan på en rea.
Det blev ordentligt med prestanda per krona jämfört med att välja den då dubbelt så dyra 2700x.

Det finns inte en chans att jag kommer investera i en sämre cpu än en 7/i7. Jag prioriterar multitasking före grafik. Egentligen hade jag velat ha en 9/i9 men de lär aldrig rabatteras till en acceptabel prisnivå.

Kan du till exempel, med din r5a, spela Far Cry 6 i Ultra medan du installerar FIFAA19 och samtidigt spelar en 4K-film på tvn med hdmi utan att det laggar det minsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

https://gpu.userbenchmark.com/AMD-RX-570/Rating/3924

Om vi ser till denna länken är fps under 60 för vissa spel och knappt 60 för PUGB etc. Den riktiga fpsen i intensiva grafiksituationer lär droppa ännu mer.

Sedan kommer jag lira på 1440p i fullt hd och då är 6gb grafikminne ett minimum.

Jag tror jag ger upp här.
Lycka till med datorn!

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane