M.2 disk försvunnen efter Win10 1903 uppdatering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Okt 2017

M.2 disk försvunnen efter Win10 1903 uppdatering

Tja,

Som rubriken lyder. Jag har bland andra snigeldiskar och vanliga SSD:er två identiska M.2 NVMe SSD:er men efter den påtvingade och automatiska(!?!??) 1903-uppdateringen försvann den ena, den andra har jag OS på, ironiskt nog. Eländet tog över en timme att uppdatera dessutom.

Disken är en NVMe Samsung MZVLW256 och i BIOSen så syns den men inte i Win. Tog en rollback till tidigare builden, 1803 men det hjälpte inte problemet.

Idéer? - Tacksam för svar eller bollplank!

| Asus Prime X470 Pro | AMD Ryzen 7 2700X @4,1GHZ |
| Corsair 32GB @3200MHZ | Nvidia GTX 1070 STRIX OC 8GB |
| 256GB M.2 SSD x2 | 500GB SSD x2 | 3TB Western Digital, Raid 1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Titta i diskhanteraren om den finns där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av tcntad:

Titta i diskhanteraren om den finns där.

Finns inte.
Begriper mig inte alls på detta.
Vad är sannolikheten att den skulle ha krashat samtidigt som uppdateringen kom? Den är knappt två år gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Xqs:

Finns inte.
Begriper mig inte alls på detta.
Vad är sannolikheten att den skulle ha krashat samtidigt som uppdateringen kom? Den är knappt två år gammal.

Gör diskhanterarens fönster STÖRRE och letat på nedre halvan av fönstret där det står disk 0,1,2 osv. Vissa hade missat att det fanns mer när nere.

Testa att starta datorn från något annat och se om dyker upp. Tex från Win installations USB/DVD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av panpo98:

Gör diskhanterarens fönster STÖRRE och letat på nedre halvan av fönstret där det står disk 0,1,2 osv. Vissa hade missat att det fanns mer när nere.

Testa att starta datorn från något annat och se om dyker upp. Tex från Win installations USB/DVD.

Tack för tipset, har nog kollat många gånger. Japp, den reagerar direkt på extern dvd-spelare o usb-minne osv.

Jobbar inom branschen och är IT-ingenjör, så jag borde ju kunna lista ut detta själv tycker man.. Enda logiska förklaringen skulle vara hårdvarufel men har svårt att tro sambandet och tidpunkten för när problemet uppstod. Å andra sidan, när det gäller IT(Mikkesoft...) så finns det ingen logik

Tar gärna fler förslag o idéer, alltid lär man sig något nytt om inte annat!
Jag skall ta o testa disken i en annan maskin o se om något händer. Jag återkommer imorgon!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Xqs:

Tack för tipset, har nog kollat många gånger. Japp, den reagerar direkt på extern dvd-spelare o usb-minne osv.

Jobbar inom branschen och är IT-ingenjör, så jag borde ju kunna lista ut detta själv tycker man.. Enda logiska förklaringen skulle vara hårdvarufel men har svårt att tro sambandet och tidpunkten för när problemet uppstod. Å andra sidan, när det gäller IT(Mikkesoft...) så finns det ingen logik

Tar gärna fler förslag o idéer, alltid lär man sig något nytt om inte annat!
Jag skall ta o testa disken i en annan maskin o se om något händer. Jag återkommer imorgon!

Kör du senaste bios på brädan?
Om nu X470/2700X som du har i signaturen stämmer fortfarande.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Okt 2017

Hej igen!

Efter att ha startat om (både "restart" och "shut down") otaliga gånger så stängde jag av datorn för att ta ut M.2-disken. Glömnde att skapa en ny Restore-Point i Windows (OBS OBS! Detta var INTE aktiverat som default för mig, rekomenderas starkt att kolla- och aktivera om så är fallet!) så jag startade upp riggen igen. Till min stora förvåning och glädje, så hittade Windows disken helt magiskt igen. Alla filer och program intakta. Bara att konstatera att mitt tidigare inlägg stämmer, det finns INTE någon logik då det gäller IT o datorer...

Nu sitter jag då med build 1803 och en uppstart på ~1,5 minuter. Tidigare var det en minut snabbare... Frågan är om jag vågar uppdatera igen till 1903 eller tar jag den först vid nästa ominstallation av OS? Snart ett år sedan senaste ominstallation så det börjar väl bli dags igen.

Skrivet av Daemon:

Kör du senaste bios på brädan?
Om nu X470/2700X som du har i signaturen stämmer fortfarande.

Signaturen stämmer i grova drag ännu, tyvärr mera minne o högre frekvens.
Har inte nyaste BIOS, tänkte på det men då det har fungerat väl före 1903, o problemet kvarstod trots rollbacken. Vill ju påminna om att det gäller enbart min andra M2-disk, den första fungerar ju uppenbart då Win snurrar
Jag har inte haft några problem annars alls med denna rigg så har inte uppdaterat den. Om jag inte minns fel har jag version 4024 (2018/09/21) och nyaste är 5204 (2019/07/31). Så det blir nog en BIOS-uppdatering i samband med den årliga ominstallationen av OS

Tack för alla inlägg, hoppas någon annan har nytta av denna diffusa tråd!
Lösningen i sin korthet: Starta om datorn många gånger, verkar som om "Shut down" fungerar bättre än "Restart".

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Xqs:

Lösningen i sin korthet: Starta om datorn många gånger, verkar som om "Shut down" fungerar bättre än "Restart".

I bland är det så att ett "stäng av strömmen 30 sekunder" är det ända som hjälper. Bland annat om det finns ett oavsiktligt låskommando på en disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

"Shut down" och 'reboot/restart' gör olika saker - det lär man sig den hårda vägen när man skall installera andra OS och slåss med UEFI... att stänga av helt och sedan starta är enda sättet att få ny media via CD/DVD eller bootbar USB att rekognoseras och därmed erbjudas som bootbara alternativ senare i BIOS - bara göra en omstart/reboot går _inte_

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Märkte också att windows tappade min NVME och efter ett par minuter i win så dök det upp en inforuta nere till höger, som om jag kopplat in en USB-disk. Sjuk grej.
Steam fick ju fnatt och tappade den, disken där jag har alla spel. Fick panik en sekund, men det var ju bara att lägga till sökvägen igen så hittade steam allt igen. Måste ha varit samma update.

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Okt 2017

Ursäkta långsamt svar, men vill ändå svara de två senaste inläggen

Skrivet av xxargs:

"Shut down" och 'reboot/restart' gör olika saker - det lär man sig den hårda vägen när man skall installera andra OS och slåss med UEFI... att stänga av helt och sedan starta är enda sättet att få ny media via CD/DVD eller bootbar USB att rekognoseras och därmed erbjudas som bootbara alternativ senare i BIOS - bara göra en omstart/reboot går _inte_

Japp, det är jag fullt medveten om men enda skillnaden nu var ju att datorn var helt avstäng några minuter.

Skrivet av The Kristoffer:

Märkte också att windows tappade min NVME och efter ett par minuter i win så dök det upp en inforuta nere till höger, som om jag kopplat in en USB-disk. Sjuk grej.
Steam fick ju fnatt och tappade den, disken där jag har alla spel. Fick panik en sekund, men det var ju bara att lägga till sökvägen igen så hittade steam allt igen. Måste ha varit samma update.

Samma känsla gällande Steam här på andra sidan kvarken. Disken ifråga hade ingen kritisk eller personlig data, men när de spel som spelas mest inte längre finns tillhanda blir man ju lite lessen i ögat Så det är ju helt klart samma "problem" vi har haft då...

Slutet gott, alting gott! Men kör fortsättningsvis med 1803 -builden och en uppstart som tar alldeles för länge. Formattering och nyinstallation av Windows är nog på schemat inom snar framtid, suck.