Permalänk
Medlem

Jag bytte förra veckan, första gången på 9 år. Är en server som inte får så mycket uppmärksamhet men av en slump såg jag att temp låg i 78 grader idle och 99 vid lite last.. Fans inte mycket pasta kvar och med lite ny så ligger den nu i 45-62

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk

Jag försöker göra det varje dag, men en stressad vardag innebär att faktisk frekvens är närmare en gång i veckan. Men då byter jag också alla studs mellan moderkort och chassi så att dom är friska och fina till alla tider. Passar självklart på att byta ut fläktarna så¨att dom inte blir nedlusade med damm. Strömkablarna till nätaggen har blivit så pass bra dom sista par åren att jag inte byter dom oftare än en gång i månaden (såvida jag inte använt datorn extremt mycket, då blir det oftare såklart).

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Vardags-edge... NEVER.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Aldrig, köper ny dator typ 4-5 år då blir det nytt =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag plockade av en Be Quiet! Pure Rock från en i5-750 som skulle på en Ryzen 5 3600 igår, och till min förvåning såg det ut som kylpastan (AS5) hade torkat på 80% av kärnan. Den centrala delen var fortfarande fuktig. Någon som varit med om nåt liknande? Är det här vanligt?

Kylaren monterades på i5an för ca tre år sen.

Permalänk
Medlem

4-5år

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Jag bytte förra veckan, första gången på 9 år. Är en server som inte får så mycket uppmärksamhet men av en slump såg jag att temp låg i 78 grader idle och 99 vid lite last.. Fast inte mycket pasta kvar och med lite ny så ligger den nu i 45-62

Lite intressant. Det kanske man skulle testa på servern som är inne på 8:e året nu.
Tack för resultatet

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det måste jag kanske prova, låter intressant, är den inte för "grov"?

Skickades från m.sweclockers.com

Grov, verkar inte så. Misstänker att det mer är flagor.
Brukar lägga på på både CPU och kylar och då så tunt att det lyser igenom. Kreditkort är bra
Men glöm inte att det är elektriskt ledande, så försiktighet krävs om man inte vill att det ska ryka...

Provmonterar och lyfter igen för att kontrollera om det har täckt. torkar av det ute i kanten samt 1 till 2 milimeter in, ser jag att det (kanske är för lite så lägger jag en minimal droppe med tandpetare i mitten, Provmonterar och upprepar tills jag är nöjd.

Bättre att lägga tid på det, det är ju ändå ett engångsarbeter.

Ursprunget är från en gammal nu död mailinglista "Alt CPU" eller "Alternative CPU" som från början hette "Cyrix mailing list".

Jag och en man vid namn John Garcia, pensionerade General Elektric service engineer testade där olika medel, ja även andra deltog.

Vi fann Circuit Works silverfett som användes till att på den tiden smörja och dämpa gnistbildning i reläer, man kunde då beställa samples gratis från Circuit Works, något dom efter ett tag slutade med.

Där var även rätt många lurkers på mailing listan varav en gorde om våra fynd till komersiell användning, är idag en känd kylpasta med silver som grund

Testerna visade på rätt likvärdigt resultat mellan kopparpasta och silverfett, även bladguld testades av en medlem men det blev något sämre resultat då bladguldet gav ett tjockare skickt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Varannan vecka eller efter behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag bytt CPU/generation eller skaffat ny kylare. Finns inget behov att byta den bara för att.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@crew seven: Byt inte för bytandets skull. Varje gång du plockar ur något ur datorn finns risk att du skadar det genom att tappa, skrapa eller ge det en elektrisk stöt, eller, well någon annan mindre rolig olycka. Sitter det fint, låt det vara, byt när du måste in och göra annat i datorn.
Datorer som står dygnet runt i industrilokaler, påslagna, där det är torr luft, där kanske man behöver byta oftare, om man är olycksalig andrahandsägare av en sådan. Lokala datorbutiker, tex ETAB Data (genom Nordway Store) brukar ta in gamla företagsdatorer som de sedan kollar av (snabbt och slarvigt, att den är ren, att den startar, inte blue-screenar osv) och sen säljer billigt. Däremot inte så billigt som de borde göra, när CPU på dessa ofta har en idle-temp på 70 till 80 grader och ofta hoppar till 100 av att starta något gammalt spel som Diablo 1 ;). _Där_ om något, behövs ny kylpasta pronto, och kanske byta ofta, en gång per år (om det ens hjälper på en PC som legat på 70-100 grader i säkert 5-10 år).

För en vanlig hemma PC som används "normalt" till spelande, inte kör CPU-krypto-mining :S (som om någon gör det längre, ingen vettig kör ens GPU-mining längre), surf, webb, mail, office mm, så kan man gå efter vad många andra sagt i tråden redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Jag försöker göra det varje dag, men en stressad vardag innebär att faktisk frekvens är närmare en gång i veckan. Men då byter jag också alla studs mellan moderkort och chassi så att dom är friska och fina till alla tider. Passar självklart på att byta ut fläktarna så¨att dom inte blir nedlusade med damm. Strömkablarna till nätaggen har blivit så pass bra dom sista par åren att jag inte byter dom oftare än en gång i månaden (såvida jag inte använt datorn extremt mycket, då blir det oftare såklart).

//LD

Hmm

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Varannan vecka eller efter behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas att du inte haft datorn på länga då måste det vara datorn kostnad X 10 bara för kylpasta lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Jag försöker göra det varje dag, men en stressad vardag innebär att faktisk frekvens är närmare en gång i veckan. Men då byter jag också alla studs mellan moderkort och chassi så att dom är friska och fina till alla tider. Passar självklart på att byta ut fläktarna så¨att dom inte blir nedlusade med damm. Strömkablarna till nätaggen har blivit så pass bra dom sista par åren att jag inte byter dom oftare än en gång i månaden (såvida jag inte använt datorn extremt mycket, då blir det oftare såklart).

//LD

Hahaha

Antar att datorbutiker gillar dig och du har mängd rabatt på Kylpasta, fläktar, moderkortsdistanser.😂🤣

Men alla förstår nog att detta inlägg är ironiskt 🤟👍

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Om jag byter processorkylare eller processor.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

När jag var yngre? Varje år.

Nu? Om jag av någon anledning måste ta av kylaren, eller om temperaturerna börjar sticka iväg långt ifrån vad som är bekvämt. Datorn står i en hörna och jag vill varken se, höra eller behöva pilla på den. Någon gång om året blåser jag ur damm med tryckluft, men det stannar ungefär där, tills det är dags att bygga nytt/uppgradera.

Måste motvilligt erkänna att jag inte ens orkade torka av den pasta som var förapplicerad på den nyinköpta kylaren/processorn jag senaste monterade, jag tryckte bara dit den som den kom från fabrik..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har märkt att datorer som används flitigt börjar stiga i temperatur efter 3-5år med Arctic Silver, så har lagt om några datorer efter den tiden. Tycker mig även se en samband med hur flitigt datorn flyttas runt, vilket verkar logiskt.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Hahaha

Antar att datorbutiker gillar dig och du har mängd rabatt på Kylpasta, fläktar, moderkortsdistanser.😂🤣

Men alla förstår nog att detta inlägg är ironiskt 🤟👍

Man undrar hur många procent av en butiks omsättning som utgörs av "nyttiga idioter". I nörd-nischade butiker måste ju procenten vara relativt hög. Gudarna vet att jag lagt några kronor på skit jag inte behövt som jag trodde jag behövde. Till exempel Peltier-element som behövdes kylas med den kraftigaste vattenkylingen som fanns att uppbringa. Tills man insåg att man fick bättre resultat av att helt enkelt bara ta bort Peltier-elementet, heheh.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Ett par gånger i veckan, better safe than sorry!
( )

Permalänk
Medlem

Varje gång kylaren demonteras, senast var nog våren 2015. Deliddade 2013 och la på sån där flytande metall som fortfarande gör sitt jobb!
Får se vad jag hittar för kylpasta när nya datorn kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Grov, verkar inte så. Misstänker att det mer är flagor.
Brukar lägga på på både CPU och kylar och då så tunt att det lyser igenom. Kreditkort är bra
Men glöm inte att det är elektriskt ledande, så försiktighet krävs om man inte vill att det ska ryka...

Provmonterar och lyfter igen för att kontrollera om det har täckt. torkar av det ute i kanten samt 1 till 2 milimeter in, ser jag att det (kanske är för lite så lägger jag en minimal droppe med tandpetare i mitten, Provmonterar och upprepar tills jag är nöjd.

Bättre att lägga tid på det, det är ju ändå ett engångsarbeter.

Ursprunget är från en gammal nu död mailinglista "Alt CPU" eller "Alternative CPU" som från början hette "Cyrix mailing list".

Jag och en man vid namn John Garcia, pensionerade General Elektric service engineer testade där olika medel, ja även andra deltog.

Vi fann Circuit Works silverfett som användes till att på den tiden smörja och dämpa gnistbildning i reläer, man kunde då beställa samples gratis från Circuit Works, något dom efter ett tag slutade med.

Där var även rätt många lurkers på mailing listan varav en gorde om våra fynd till komersiell användning, är idag en känd kylpasta med silver som grund

Testerna visade på rätt likvärdigt resultat mellan kopparpasta och silverfett, även bladguld testades av en medlem men det blev något sämre resultat då bladguldet gav ett tjockare skickt.

Aha, en till som varit med ett tag förstår jag det som;) Tackar för instruxen och storyn, kommer göra ett test vid tillfälle. Att det är ett ledande material är ju viktigt info för den som vill testa, lätt att kanske förbise, och då kan det gå illa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förr bytte jag kylpasta då datorn uppgraderas efter ca 3 - 4 år. Då byttes alltid moderkort, cpu och minne.
Numer så har det blivit längre mellan uppgraderingarna men har haft en kvadd av nätagg och blev tvungen att byta moderkort och bytte då även kylpasta så intervalltiden är fortfarande samma än så länge.

Har inga problem med att rengöra kylflänsar då jag har haft vattenkylning i 20 - 30 år. Då var det separata torn som skötte kylningen och det fungerar än idag. Man får byta vattenblock ibland. Tornet står med fördel där det är lite drag. Har haft det placerat vid husets luftcirkulation förr och det var aldrig problem. Men nu står den på lite mer vindstilla plats och skulle egentligen ha en fläkt till. Tror inte de går att köpa längre. Det enda ljud som går att höra är vattenpumpen men den ligger under vatten så har aldrig hört den i drift.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen för att undersöka varför min överklockade X99 rigg gått varmare och varmare sedan jag byggde den för 5 år sedan.

Vid byggandet av maskinen så använde jag en nyköpt tub NT-H1 pasta och under de sista 5 åren hade temperaturen ökat ca 10c vid maxlast.

Bytet genomfördes med en ny tub NT-H2 pasta som enligt Noctua själva är lite bättre än NT-H1 pastan.
I mitt fall så sänkte jag temperaturen vid maxlast med 14c och skapade utrymme för att efter 5 års användning överklocka min 5820k cpu högre.

Jag är nöjd med bytet.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Även den allra billigaste skiten bör hålla 2-3 år som minimum.

Jag tror att de flesta budgetvarianterna (<300kr/100g frp) har längre hållbarhet än de vi oftast använder, så länge man inte mekaniskt förändrar kontaktytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baron:

Jag plockade av en Be Quiet! Pure Rock från en i5-750 som skulle på en Ryzen 5 3600 igår, och till min förvåning såg det ut som kylpastan (AS5) hade torkat på 80% av kärnan. Den centrala delen var fortfarande fuktig. Någon som varit med om nåt liknande? Är det här vanligt?

Kylaren monterades på i5an för ca tre år sen.

Yep, har sett det några gånger också.
Brukar krävas högre värme dock för att det ska ske på 3 år. Oftast märktes det inte på äldre maskiner, då deras turbo mm sällan slog i termiskt tak. Din 3600 kan dock märka av det och boosta märkbart mindre om den torkar ut.

Permalänk
Medlem

när jag vill överklocka mer

Permalänk
Medlem

Aldrig, om där inte är något problem.
För gjorde jag det ganska ofta, nuförtiden pillar jag inte med datorn om jag inte måste.

Permalänk
Medlem

Min morgonrutin:

Upp ur sängen kl 6. Käka lite havregrynsgröt. In i duschen, sedan borsta tänderna. Sedan in i datorrummet och plocka ner datorn i molekyler. Sedan sätta ihop datorn igen och öppna en ny tub kryonaut för varje komponent som behöver kylpasta. MYCKET VIKTIGT: En gammal öppnad tub kan ej användas för risk av kontaminering. Använd lasermätaren för att säkerställa att lagret kylpasta mäter exakt på micromillimetern. Slutligen, få det dagliga samtalet från chefen runt lunchtid som frågar vart fan jag håller hus och sedan sjukanmäler mig.

Skämt åsido.. nån gång vartannat år kanske? Var tredje år?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Bytte kylpasta och dammade ur min laptop igår för första gången (6 år gammal Asus G750jx med i7 4700HQ). Blev en jävla massa skruvande och pillande. Maxtemp kom upp till 97°C innan jag stängde ner prime, hade troligen ökat mer och kraschat annars... Fick ner tempen till stadigt 77-82 °C efteråt med full last.