Permalänk

Dator till CS:GO, PUBG.

Hej! Nu har CS-lågan vaknat till liv igen efter en herrans massa års vilande. Har ingen som helst koll på datorer, komponenter och vad jag behöver för bra FPS, vilken skärm jag ska ha osv.

Kommer framför allt spela CS:GO och kanske även pubg.
Har inte kunskapen att plocka ihop något själv, så någon färdig och ihopplockad pjäs vore att föredra.
Tänker mig en budget på 10k(ish....) och då får det gärna ingå en skärm med.

Allt gott

Permalänk
Medlem

Vill du komma ned i pris kan du köra ett 570 4GB då dessa spel inte kräver mycket på grafikfronten. Du kan även köra på en Ryzen 2600(förra generationen) men 3600 är väldigt bra för just CS.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12817357

Permalänk

Tack för svar Mumin! När jag härjat bland trådar på forum tycker jag mig ha läst att intel ska vara bättre för cs(?). Eller kräver spelet såpass lite att det kvittar? Är paketet uppgraderingsvänligt eller måste jag skaffa mig nytt moderkort ifall jag rustar upp i framtiden?

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagundrar88:

Tack för svar Mumin! När jag härjat bland trådar på forum tycker jag mig ha läst att intel ska vara bättre för cs(?). Eller kräver spelet såpass lite att det kvittar? Är paketet uppgraderingsvänligt eller måste jag skaffa mig nytt moderkort ifall jag rustar upp i framtiden?

Allt gott!

Motsvarigheten med Intel hade varit 9400f, då du inte har råd med 9600k med din budget. 3600 är lite vassare än 9400f i spel och mycket bättre på allt annat. Båda plattformar går att uppgradera utan problem. Kan visa ett exempel på vad en Inteldator skulle se ut som.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12817504

Notera att kylaren som följer med 9400f är riktigt dålig.

Permalänk
Medlem

Bygg själv. Det är billigare. Men framförallt sjukt kul.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

@Muumin:

Tack! Uppskattar din hjälp. Hur skulle paketet se ut ifall jag valde den cpu'n som inte ryms i budgeten? Hur mycket måste jag spränga banken isf? Och vore det värt det?

Allt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagundrar88:

@Muumin:

Tack! Uppskattar din hjälp. Hur skulle paketet se ut ifall jag valde den cpu'n som inte ryms i budgeten? Hur mycket måste jag spränga banken isf? Och vore det värt det?

Allt gott.

Tycker det är onödigt, speciellt eftersom 9600k inte heller är särskilt framtidssäker om du skulle vilja spela mer krävande spel i framtiden.
Det skulle heller inte ge dig en märkbar skillnad utöver att du kanske 5-10 mer fps i enbart CS, vilket i sin tur inte spelar någon roll då båda datorer kommer ligga på typ 200-250 fps.

Googla 3600 vs 9600k och se om du tycker skillnaden är värd de extra 800kr+ som det skulle kosta inkl. en kylare eftersom det inte följer med någon med processorn.

Permalänk
Medlem

Ni verkar missa att han vill ha något färdigt att bara starta upp haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, har ni några tips på färdiga paket från komplett, inet, dustin osv?

Permalänk
Medlem

I den här tråden kommer du få råd med fokus bra framtidssäkring och de senaste komponenterna. Om du är seriös med att främst spela CSGO, och kanske lite PUBG, hade jag rekommenderat begagnat i stil med:
i5 eller i7 från 7/8 gen intel klockat till stabila 4.9-5.0GHz
GTX 1060 6GB eller liknande
8GB
För 5-7k och sen smällt resten av budgeten på en bra skärm istället.

Då får du en grym upplevelse i CSGO, en OK/Bra upplevelse i PUBG. Ligger en del objekt i marknaden här på Sweclockers.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ni verkar missa att han vill ha något färdigt att bara starta upp haha

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jagundrar88:

Ja, har ni några tips på färdiga paket från komplett, inet, dustin osv?

Datorn monteras, Windows kan en 9-åring installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Datorn monteras, Windows kan en 9-åring installera.

Det är inte självklart för alla samtidigt behöver du hantera drivrutiner etc inte alltid allt lirar som de ska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Det är inte självklart för alla samtidigt behöver du hantera drivrutiner etc inte alltid allt lirar som de ska

Skickades från m.sweclockers.com

Närå men jag förklarar gärna för den som undrar.

Om TS ska köpa en dator för 8k max (då en gamingskärm kostar minst 1990kr) så är det ett väldigt dåligt alternativ att köpa en komplett dator med Windows. Dessa datorer är bara skräp.