PC Gaming Race Glorious Model O – spelmus på endast 67 gram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

@Wassle: Får du träningsvärk av att hålla i mobiltelefoner eller?

Har flera vänner som är toprankade i CS och/eller Dota. Ingen har några speciella krav på pekdon.

Jag är skeptisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av griid:

Är den värd att köpa. Känns som en direkt kopia av final mouse?

Har båda (Air58) och tyckte spontant att denna kändes lite "billigare" i konstruktionen, dock ska jag säga att jag inte haft tid att testa den så mkt ännu. Men dom är helt klart rätt lika...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av aggrocult:

Det finns en återkommande aktivitet framför datorskärmar som eventuellt kan bidra med viss solkighet... Just saying.

Skickades från m.sweclockers.com

Flashback?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av avrasta:

Har flera vänner som är toprankade i CS och/eller Dota. Ingen har några speciella krav på pekdon.

Jag är skeptisk.

Har nån av dom 240 hz skärmar? Något som också var helt onödigt enligt många när det lanserades.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

@improwise:

Lite skillnad på en gammal skärm med 60hz vs 240hz och 20g skillnad i en mus.

Kanske hantlar är en bättre investering då 🤷‍♀️

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av avrasta:

@improwise:

Poängen är att det är rätt vanligt att se något som är nytt som onödigt bara för att man inte själv ser behovet, speciellt när man kommer upp i åren och redan vet hur allt borde vara

Sen ska man så klart inte underskatta marknadsföringsaspekterna på detta, dom är högst påtagliga när det gäller produkter inom gaming.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jun 2007

Har haft min i 3 månader nu och är jättenöjd.
Det enda jag har att klaga på är scrollhjulet som ger ifrån sig ett "klackande" ljud ibland, oftast när jag scrollar uppåt om jag inte minns fel.

Main>> Enthoo Evolv | B450M Mortar | 3700X @ NH-D15 | 2x8GB 3800MHz C16 1:1 B-die | GTX 980 | 480GB NVMe + 500GB 2.5"
HIDs>> VG248QE + 2x 24 | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine 5+ Misc>> P20 Pro | Gear S2C
4K-HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-3470S | GTX 1050 Ti | 8GB | 120GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ FreeNAS | E3-1240 v2 | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> GA-H270N-WIFI  | i5-6500T | I350-T4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av improwise:

Har båda (Air58) och tyckte spontant att denna kändes lite "billigare" i konstruktionen, dock ska jag säga att jag inte haft tid att testa den så mkt ännu. Men dom är helt klart rätt lika...

Tack för svar. Är sugen på att köpa. vad jag kan läsa är det likadan sensor som i final mouse. Dock gillar jag inte den öppna designen. Måste komma in mycket damm och skit?

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av griid:

Tack för svar. Är sugen på att köpa. vad jag kan läsa är det likadan sensor som i final mouse. Dock gillar jag inte den öppna designen. Måste komma in mycket damm och skit?

Det är nog högst personligt hur stor den risken är

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av griid:

Har haft både Air58'an och Model O. Byggkvaliteten är något bättre i Model O och även om de använder samma sensor så har Glorious mycket bättre implementation. Air58'an är begränsad till 500Hz polling rate medans Model O går att köra upp till 1000Hz. Vidare så har man inställningsmöjligheter för liftoff, macros, byta funktion på knapparna vilket Finalmouse saknar.
Båda är dock möss i toppklass men jag kunde aldrig komma överens med formen och greppet på Air58'an.

Ryzen R5 3600 * Patriot Viper 16GB 3400MHz CL16 * MSI B450M Mortar * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Meshify C Mini * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av avrasta:

Jag är skeptisk.

Du kunde inte förstå varför man ville ha lätta möss jag gav dig en förklaring.
Får inte träningsverk av tunga möss eller mobiltelefoner. Men komfort och ergonomi är bra i längden..
Sen känns inte som man behöver lira dota med så pass låg dpi för att få så bra precision som möjligt men så spelar jag inte dota.

Och dina vänner kanske skulle tillhöra eliten/proffsen istället om dom prova att ställa lite krav på utrustningen.. alternativt slippa framtida problem pga långvariga sessioner i spel med monotona rörelser.

Skrivet av avrasta:

@improwise:

Handlar inte om att vara svag. Visst styrke träning hjälper till stor del(för övrigt så gymtränar jag och även konditionstränar regelbundet) men vid långvariga monotona rörelser osv så är ergonomi viktigt och problem kan dröja länge innan dom uppstår men när dom väll gör det så kan du ha stora problem med att "bota" dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av veckans:

Har haft både Air58'an och Model O. Byggkvaliteten är något bättre i Model O och även om de använder samma sensor så har Glorious mycket bättre implementation. Air58'an är begränsad till 500Hz polling rate medans Model O går att köra upp till 1000Hz. Vidare så har man inställningsmöjligheter för liftoff, macros, byta funktion på knapparna vilket Finalmouse saknar.
Båda är dock möss i toppklass men jag kunde aldrig komma överens med formen och greppet på Air58'an.

Ah ok. Jag såg att razer kommer med en ny, viper. Står mellan den och glorious nu. Får se vilken det blir.
tack för feedback.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Hur väl står sig musen i "chips och spilld cola"-testet?

Dator - Eizo S2431W, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 4970K, CM Hyper EVO 212, Asus Z97, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 16 gb Kingston DDR 3 1833Mhz, Gigabyte Geforce Windforce 970, Asus Zonar DG, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av hakan78:

Hur väl står sig musen i "chips och spilld cola"-testet?

behöver nog vägas efteråt också...

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx 1070 strix | intel 320 120gb + 2x kingston a400 480gb + samsung f1 750gb + samsung 860 evo 1tb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d 120hz + dell 2005 fpw | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | qck+ | tb impact 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av JBE:

Jag får carpal tunnel runt de vikterna faktiskt.
Förra musen vägde ca 80g och problemfritt, över det,gradvis mer och mer ont.

Köpte en sån här glorious model o för någon månad sen pga den är ännu lättare.

Kanske överväga att skaffa en ergonomisk mus då istället? Mx Vertical eller Mx Ergo-trackball t.ex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Svart

Jag tycker den svarta musen ser bättre ut
http://imgur.com/gallery/cuIHAnP

La till bild
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Vit är snygg som satan speciellt om du har icke-svart musmatta.

https://imgur.com/a/Dzr6rIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Tjänagubben:

Vit är snygg som satan speciellt om du har icke-svart musmatta.

https://imgur.com/a/Dzr6rIP

Absolut
Tur att alla tycker olicka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Tjänagubben:

Razor Viper. Nya finalmouse. GPW.

Den ser riktigt nice ut.

https://www.youtube.com/watch?v=FCOI9lwymhs

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2009

@JBE: Ok, helt nytt fenomen för mig, aldrig tänkt på ”musvikt”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av veckans:

Oj, Swec måste ha något problem med deras exemplar. Eller har ni missat att sänka debounce time till 4ms? Denna mus är ingenting annat än toppklass nämligen.

https://tpucdn.com/review/glorious-pc-gaming-race-model-o/images/o_clickl.png

...

Jag tyckte också detta verkade konstigt, så har mätt input-lag för mouse clicks för Model O vs Razer Lancehead TE (med KeyResponsePK), med 4ms respektive 16ms debounce time inställt i Glorious Model O Software, båda inställda på 1000hz.

Med 4ms debounce, ca 4-5 ms snabbare än Lancehead TE

Med 16 ms debounce, ca 12-13 ms långsammare än Lancehead TE

Jag tycker att Herr Lindqvist borde testa om med lägst debounce time inställt i 'Glorious Model O Software'. Samt kanske gå igenom funktioner i mjukvaran för att få till en rimlig mouse review.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige / Stockholm
Registrerad
Nov 2006

Med mina darriga händer vette tusan om 67g är ett plus...

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Cooler masters nya MM710 är ett schysst alternativ som enligt mig har en mer robust design. Det enda man egentligen går miste om är RGB och sen är formen lite annorlunda men mycket trevlig annars. Skulle nog dock ha köpt en finalmouse om inte företaget hade varit så värdelöst.

"Past, present, and future are as one to me"