Temperaturproblemen blir värre

Permalänk

Temperaturproblemen blir värre

Har suttit på ett GTX980Ti i ett par år nu. Datorn i sig har också några år på nacken (i7 6700k, 16gb ram, Windows 10). 980Ti har varit känd för att haft höga temperaturer så vitt jag vet, men sedan jag började köra en tremonitor-setup för några år sedan så har GPUn haft 65 grader i viloläge. Med Afterburner igång fick jag ner viloläget till 45 grader men undrar hur det har påverkat livskvaliten på kortet. Har behövt nerskala samtliga spel till otroligt låga inställningar (ofta mer än hälften så låga som datorn rekommenderar) för att undvika temperaturer på 75 grader. Spelar alltid i 1080p trots att primära skärmen klarar 2160p.

Nu efter senaste drivrutinerna från Nvidia så tror jag att jag ger upp. Har spelat WoW Classic senaste veckorna vilket är ett så otroligt gammalt och icke-krävande spel att jag kunde hålla mig på 55 grader så länge jag körde i 1080p med rätt nerskalade inställningar. Nu ligger jag på 72 grader i inloggningsmenyn med pinsamt nerskalade inställningar. Har provat olika inställningar men kan inte komma tillbaka till de där 55 graderna som jag var nöjd med innan senaste drivrutinerna.

https://i.imgur.com/Qpb1wC5.png

Har tyvärr inte råd med ny hårdvara. Ventilationen i burken påverkar inte så jag misstänker att det antingen har att göra med grafikkortet i sig eller något med datorn. Vill påpeka att jag inte har provat formatera Windows än så jag gissar på att det är nästa steg, om ni inte har några andra förslag vad gäller inställningar och sånt jag kan prova?

Permalänk
Medlem

Damm i flänsen, kass fläkt eller dålig pasta.
Pasta kostar under 100Kr och en kompis kan eller har säkert en tub att låna ut.
Beroende på förhållande kan pastan vara åratal, mitt GTX780 går än 24/7 utan problem, mitt GTX570 började dra iväg i temperatur över en vecka, pastan var som betong och ny pasta löste det.
Samma sak med mitt RX460, efter 9 månader började det throttla, stenhård pasta, ny pasta så fungerade det igen.

Fixa pasta, kolla en video som visar hur man plockar isär din kylare, är det referenskort så brukar man kunna lossa kåpan på blowern och sedan dom 4 skruven till flänsen, en del tar bort ramen för VRM/RAM kylning men det varken behöver man eller ska göra.

Gör rent flänsen och chipet med t-röd tex, finns billigt överallt och damma av kylare sedan montera om allt igen med ny pasta.

MX-4 brukar jag använd men det mesta fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad för modell har du på ditt grafikkort? Personligen anser jag inte att värmen du säger skulle vara några som helst problem..

Bara för att du är inne på inloggninsmenyn betyder de inte att grafikkortet inte jobbar. Vissa spel kan pumpa ut flera hundra, uppemot 1000fps i startmenyn helt i onödan, och då jobbar grafikkortet på för fullt.

Prova att aktivera v-sync för att se ifall de går ner.

Mitt 980ti från evga stänger av sina fläktar under en viss temp, så mitt grafikkort ligger i princip alltid på 60 grader i idle ifall jag kommer ihåg rätt.

Det du kan göra är att kolla vad tempen är vs hur mycket load det ligger på grafikkortet. Är loaden på 100% och du får 75 grader så skall du vara glad.
Skulle det inte vara något som jag beskriver gör då vad föregående inlägg pratar om, gör rent den, släng på ny pasta.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är rätt vanligt att man nojjar över grafikkorttemps. Men det brukar inte vara någon fara. Mitt 1080 idlar på 50/60 också och ligger runt 75/80 på full last. Känns det jobbigt så pröva byt kylpasta och rengör kortet.

Det är åtminstonde inte 110c som nya 5700xt

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Skrivet av omg296:

Vad för modell har du på ditt grafikkort?

ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB DirectCU III OC

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperaturer när du använder din riktiga upplösning och höga inställningar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om du försöker få ner temperaturerna genom att sänka grafikinställningarna, tänk då på att också använda Vsync och/eller någon framerate limiter, annars kommer spelet försöka rulla på i så hög framerate som möjligt och då belastas kortet högt ändå.

När du kör i windowed/borderless lär inte Vsync-inställningen i spelet ha någon effekt, utan det beror istället på om Vsync är aktiverat på ditt skrivbord (vilket det oftast är).

Permalänk
Medlem

Vadå varmt? Mitt 980TI ligger på 85 grader när jag spelar och på ca 59 gradering i desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Har suttit på ett GTX980Ti i ett par år nu. Datorn i sig har också några år på nacken (i7 6700k, 16gb ram, Windows 10). 980Ti har varit känd för att haft höga temperaturer så vitt jag vet, men sedan jag började köra en tremonitor-setup för några år sedan så har GPUn haft 65 grader i viloläge. Med Afterburner igång fick jag ner viloläget till 45 grader men undrar hur det har påverkat livskvaliten på kortet. Har behövt nerskala samtliga spel till otroligt låga inställningar (ofta mer än hälften så låga som datorn rekommenderar) för att undvika temperaturer på 75 grader. Spelar alltid i 1080p trots att primära skärmen klarar 2160p.

Nu efter senaste drivrutinerna från Nvidia så tror jag att jag ger upp. Har spelat WoW Classic senaste veckorna vilket är ett så otroligt gammalt och icke-krävande spel att jag kunde hålla mig på 55 grader så länge jag körde i 1080p med rätt nerskalade inställningar. Nu ligger jag på 72 grader i inloggningsmenyn med pinsamt nerskalade inställningar. Har provat olika inställningar men kan inte komma tillbaka till de där 55 graderna som jag var nöjd med innan senaste drivrutinerna.

https://i.imgur.com/Qpb1wC5.png

Har tyvärr inte råd med ny hårdvara. Ventilationen i burken påverkar inte så jag misstänker att det antingen har att göra med grafikkortet i sig eller något med datorn. Vill påpeka att jag inte har provat formatera Windows än så jag gissar på att det är nästa steg, om ni inte har några andra förslag vad gäller inställningar och sånt jag kan prova?

Känns som att du försöker skapa problem som inte finns. Max GPU temperature specat av Nvidia är 92c. (https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980...)

För att få ner belastningen och där med temperaturen så behöver du begränsa din fps. Görs enkelt med rivatuner statistic server som följer med afterburner. Spelar ingen roll om du sänker grafikinställningarna om du kör med obegränsad fps. Grafikkortet försöker trycka ut så många frames som möjligt.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk

Tack för många bra svar. Min primära skärm har G-Sync som jag aktiverat för både fönster och helskärmsläge.

Förhoppningsvis är jag bara nojig. När jag installerar nya drivrutiner i Geforce Experience så brukar spelen optimera sig själva automatiskt efter de rekommenderade inställningarna som finns i Geforce Experience. Det var efter det här som jag märkte en 20 graders ändring och blev extra nojig, men det kan ju vara en inställning nånstans som ändrats och som jag inte hittade igen. Om ni säger att 72 grader är okej även för många timmars spel så litar jag på er. Låter förjävligt dock och burken blir läskigt varm, men det verkar på er som att det är rätt förväntat.

Om jag minns rätt så ska mitt kort automatiskt stänga av funktioner vid 75 grader för att hindra temperaturen från att överstiga den nivån. När jag har testat spel på maxinställningar så brukar det komma upp till 76 grader ganska fort och då blir jag osäker på om jag vågar spela under en längre period. Är ingen stor gamer generellt och spelar sällan spel överlag nu för tiden så jag vet inte riktigt vad som är förväntat. Tror det mest krävande jag kört på senare år var förra Tomb Raider som jag körde på maxinställning i 1080p på ca 74-76 grader. Det verkar vara den magiska siffran. Tror att det högsta jag någonsin sett i Afterburner var 82 grader. Det var No Man's Sky i 4K med maxinställningar.

Jag har för övrigt ändrat kurvan i Afterburner så att den startar upp fläktar rätt tidigt. Just nu sitter den i idle på 42 grader men då har jag nog satt kurvan på vad ni säkert tycker är alldeles för tidig fläkt dessutom (45% fläkthastighet vid 30 grader, 55% vid 40 grader, 65% vid 50 grader, 75% vid 60 grader, 85% vid 70 grader, 95% vid 80 grader samt 100% vid 90 grader).

Permalänk
Medlem

@EkorrenHJ: Det det är fullt rimliga temperaturer för ditt kort.

Vill du få ned tempen och även få det tystare så sätt på två 120mm fläktar.

Lås din fps i RTSS till vad du max vill ha.
Låser du din fps till låt oss säga 200 fps så går det aldrig snabbare än 200 fps även i menyer där det annars kan bli helt galna fps.

Edit: Ser ditt kort ut som på bilden nedan så kan du inte byta fläktar som jag föreslog. Då är det bättre du avmonterar kylaren.
Blåser rent den noga. Monterar den med ny pasta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Satte V-sync på Enabled och begränsade FPSen till 60. Sänktes med 20-25 grader vilket var vad jag hade "förlorat" tidigare, detta på maxinställning 1080p. Tack för all hjälp.