Permalänk
Medlem

Kommer inte längre in i BIOS

Satte mig igår och uppdaterade bios för att längre fram kunna stoppa i en 3600/3600x i min dator.
Moderkortet är ett Asus Strix B450-i. Det fanns sex-sju nya versioner av bios så jag laddade ner allihop och började installera dom en och en bakifrån. Fick igenom fyra tror jag. Men nu kan jag inte komma åt BIOS längre. Verkar som att tangentbordet inte registrerar tryck innan Windows.
Då det är ett USB-tangentbord så tänkte jag att jag får väl ta fram ett gammalt hederligt PS/2-tangenbord och köra med det. Dom fungerar ju alltid.
Men! Moderkortet har inte en PS/2 port... Vad gör man nu?
Tiden rann iväg igår så jag hade inte tid att testa mer. Men är det skillnad på USB-portarna bak? Har för mig jag satt tangentbordet i de blå. Ska man prova röda i stället?
Om inte det fungerar. Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem

CMOS Clear återställer moderkortet till fabriksinställningar.

Kolla i manualen.

Permalänk
Medlem

@napahlm: Ta bort ALLA diskar och försöka komma in i bios igen.

Ha bara 1 skärm/TV kopplad om du har flera. Kablar/adaptrar till dom andra ska tas bort FRÅN datorn så att bilden bara skickas till rätt skärm.

Bara 1 av dom nya bios versionerna behövs när man uppdaterar bios. Om den senaste är beta version så får man fundera om man vill ta den eller den senaste skarpa versionen.

Nollställ bios (CMOS). Bör göra efter att man uppdatera bios även om det inte alltid står i instruktionerna. Det är också känd för att fixa konstiga fel. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte ta bort strömkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Satte mig igår och uppdaterade bios för att längre fram kunna stoppa i en 3600/3600x i min dator.
Moderkortet är ett Asus Strix B450-i. Det fanns sex-sju nya versioner av bios så jag laddade ner allihop och började installera dom en och en bakifrån. Fick igenom fyra tror jag. Men nu kan jag inte komma åt BIOS längre. Verkar som att tangentbordet inte registrerar tryck innan Windows.
Då det är ett USB-tangentbord så tänkte jag att jag får väl ta fram ett gammalt hederligt PS/2-tangenbord och köra med det. Dom fungerar ju alltid.
Men! Moderkortet har inte en PS/2 port... Vad gör man nu?
Tiden rann iväg igår så jag hade inte tid att testa mer. Men är det skillnad på USB-portarna bak? Har för mig jag satt tangentbordet i de blå. Ska man prova röda i stället?
Om inte det fungerar. Hur gör jag då?

Varför uppdatera du en och en?

Om det inte står beskrivetstt du behöver en viss version innan senaste versionen är de väl bara uppdatera från den du har till senaste på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varje bios uppdatering är en risk, så gör bara dom bios-uppdateringar som är absolut nödvändiga..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

CMOS Clear återställer moderkortet till fabriksinställningar.

Kolla i manualen.

Så sjukt pilligt... kollade manualen precis online. inget batteri som man lätt kan lyfta och ingen bild på var jumpern man ska korta sitter. Och jag hittar ingen tillräckligt högupplöst bild för att kunna zooma på. Sjukt lätt att hitta den under en nästan heltäckande kylare.

Skrivet av panpo98:

@napahlm: Ta bort ALLA diskar och försöka komma in i bios igen.

Ha bara 1 skärm/TV kopplad om du har flera. Kablar/adaptrar till dom andra ska tas bort FRÅN datorn så att bilden bara skickas till rätt skärm.

Bara 1 av dom nya bios versionerna behövs när man uppdaterar bios. Om den senaste är beta version så får man fundera om man vill ta den eller den senaste skarpa versionen.

Nollställ bios (CMOS). Bör göra efter att man uppdatera bios även om det inte alltid står i instruktionerna. Det är också känd för att fixa konstiga fel. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte ta bort strömkabeln.

Att ta bort diskarna är jag inte sugen på. Måste montera ner hela datorn för att komma åt. Har bara M.2 diskar.
Att installera BIOS-versionerna en och en, så har jag lärt mig att man ska göra. Det gäller alltså inte längre? Om det inte specifikt står att man måste ha en version innan en annan likt @sifri: skriver.

Permalänk
Medlem

du kan komma åt bios ifrån windows om du har windows 10.
gå in på uppdateringar och säkerhet > återställning > avancerat start > starts om nu > felsök > avancerade alternativ > uefi-inställningar > starta om

sen är du inne i bios.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ofta brukar det finnas mjukvara för att uppdatera bios från Windows direkt alternativt "sätt i en usb-sticka i denna porten för att flasha bios"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Ska definitivt prova detta när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så sjukt pilligt... kollade manualen precis online. inget batteri som man lätt kan lyfta och ingen bild på var jumpern man ska korta sitter. Och jag hittar ingen tillräckligt högupplöst bild för att kunna zooma på. Sjukt lätt att hitta den under en nästan heltäckande kylare.

Att ta bort diskarna är jag inte sugen på. Måste montera ner hela datorn för att komma åt. Har bara M.2 diskar.
Att installera BIOS-versionerna en och en, så har jag lärt mig att man ska göra. Det gäller alltså inte längre? Om det inte specifikt står att man måste ha en version innan en annan likt @sifri: skriver.

Ja det stämmer man behöver bara flasha extra om det står det står en liten not om de typ behöver version innan denna appliceras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte enablat Fast Boot i biosen? Jag gjorde det misstaget och hade stora problem att fixa till det. Clear CMOS gjorde inget. Fick rycka ut grafikkortet och pilla bort batteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@siefer: Det skulle vara om någon av uppdateringarna ställt in den på det. Jag har medvetet stängt av det för att så bråttom har jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@siefer: Det skulle vara om någon av uppdateringarna ställt in den på det. Jag har medvetet stängt av det för att så bråttom har jag inte.

Döda strömmen på datorn och starta om några ggr så kommer Splash screen för bios komma fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Clear/reset BIOS, bryt strömmen helt innan nästa boot.
PS. För framtida bruk, installera bara det nyaste (icke-beta) BIOS:et, det är inte så att varje version gör egna inställningar som bara det kan göra, du behöver INTE installare varje.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Clear/reset BIOS, bryt strömmen helt innan nästa boot.
PS. För framtida bruk, installera bara det nyaste (icke-beta) BIOS:et, det är inte så att varje version gör egna inställningar som bara det kan göra, du behöver INTE inställare varje.

Haha jag skrev de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Du menar skärmen där man bli uppmanad att klicka DEL eller F2 för att komma till BIOS? Den ser jag redan, varje gång. Men det är som att tangentbordet inte registrerar trycken. Vad heter den tredje lampan på tangentbordet? Den som är efter num lock och caps lock? Den blinkar genom hela POST och slutar när man kommer in till windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@sifri: Du menar skärmen där man bli uppmanad att klicka DEL eller F2 för att komma till BIOS? Den ser jag redan, varje gång. Men det är som att tangentbordet inte registrerar trycken. Vad heter den tredje lampan på tangentbordet? Den som är efter num lock och caps lock? Den blinkar genom hela POST och slutar när man kommer in till windows.

Prova clear cmos metoden annars försöker du med boot alternativ se om de fungerar testa annat tangentbord annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siefer:

Du har inte enablat Fast Boot i biosen? Jag gjorde det misstaget och hade stora problem att fixa till det. Clear CMOS gjorde inget. Fick rycka ut grafikkortet och pilla bort batteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför klödda med batteriet då ditt moderkort borde ha pinnar som du kan kortsluta?
Du kanske hade sluppit ta ur graffet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Orkade inte montera ner datorn. Det är för pilligt då jag har ett Ghost S1 chassi och har precis byggt färdigt datorn denna veckan. Försökte gå genom Windows som Bernd tipsade om. Verkade lovande ända tills jag skulle använda tangentbordet för att tryck F10 för att starta om datorn till BIOS. Heldött. Hände inget så det var att bryta strömmen och börja om. Tangentbordet var nu starkt misstänkt. Så jag började med att uppdatera firmware. Dock var det redan senaste version installerad. Men jag installerade om den för säkerhets skull. Ingen skillnad.
Tänkte på den lysande scroll lock lampan och chansgooglade på det. Hittade en video som visade hur man stängde av blinkandet om man hade problem med det. inte riktigt mitt problem kände jag och kollade vidare. Hamnade i någon tråd där det nämndes att man kunde skifta till BIOS-läge genom att hålla in F1 och win-lock knappen. Provade detta och startade om datorn. Spännande DEL och nog kom jag in i bios nu. Hurra!
Senaste BIOS version är nu installerad.

Nu ska vi bara få minnena att gå i full fart. Men får vi kanske ta i en annan tråd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, ett klassiskt tangentbordsproblem, haha!
Jag har ett lastgammalt Logitech i nåt skåp ifall nåt modernt skulle kräva nån tangentkombination för att gå i normalt läge, har löst problemet snabbt vid några tillfällen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jaha, ett klassiskt tangentbordsproblem, haha!
Jag har ett lastgammalt Logitech i nåt skåp ifall nåt modernt skulle kräva nån tangentkombination för att gå i normalt läge, har löst problemet snabbt vid några tillfällen.

Så har även jag. Ett gammalt hederligt Dell-tangentbord. Men den lösningen sket sig när moderkortet inte hade PS/2 kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Tror mig det var det första jag testade. Att kortsluta pinsen gjorde nada. Drog ur strömmen o allt. Möjligt kanske att kondensatorerna fortfarande hade spänning i sig och höll kvar inställningarna. Spekulationer dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siefer:

@Jalle64:

Tror mig det var det första jag testade. Att kortsluta pinsen gjorde nada. Drog ur strömmen o allt. Möjligt kanske att kondensatorerna fortfarande hade spänning i sig och höll kvar inställningarna. Spekulationer dock.

Om du trycker på ON knappen några ggr när strömmen är urkopplad borde detta ta bort ev kvarliggande ström.
Är du säker på att du valt rätt pinnar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)