Forumdelen sponsras av

integrerat nätverkskort ta bort fysiskt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

integrerat nätverkskort ta bort fysiskt

Hej!

Jag har ett Asus ROG STRIX B450-F GAMING ATX AM4 moderkort.

Min enkla fråga är jag vill ta bort internet på det. Jag vill ta bort nätverkskortet som antagligen är intregrerat på moderkortet, hur tar jag bort nätverkskortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Fysiskt är der lite svårt, men du kan säkert avaktivera det i UEFI/Bios, kolla där. Brukar gå att inaktivera alla inbyggda komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 48 GB DDR4 @3000 MT/s | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 1TB SSD + 480 (nvme) + 256 + 240 GB SSD | Manjaro Linux + Win10 Pro
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011

Foliehatt på

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Det går alltså inte?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av imb:

Det går alltså inte?

Det enkla svaret är nej. Har du tur är det "bara" ett chip fastlött på moderkortet men även om du skulle få bort det är det inte säkert att moderkortet ens fungerar utan det. Har aldrig hört talas om någon som vill göra så, varför?

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Fyll kontakten med smältlim. Resultatet blir det samma...

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av imb:

Hej!

Jag har ett Asus ROG STRIX B450-F GAMING ATX AM4 moderkort.

Min enkla fråga är jag vill ta bort internet på det. Jag vill ta bort nätverkskortet som antagligen är intregrerat på moderkortet, hur tar jag bort nätverkskortet?

Du kommer inte kunna ta bort det fysiskt utan att förstöra moderkortet. Avaktivera det i bios istället.

Är det en trådad anslutning och du fysiskt vill förhindra att den används kan du eventuellt ha icke-ledande lim i nätverksporten. Det blir i princip omöjligt att ångra dock...

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland (Borås)
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av imb:

Jag vill ta bort nätverkskortet som antagligen är intregrerat på moderkortet, hur tar jag bort nätverkskortet?

Måste ju fråga, varför? Den gör ju ingenting om du inte kopplar in någonting i porten. Det enda scenariot jag kan tänka mig är om det rör sig om en publik dator, men då är det ju helt fel lösning för problemet för då är enklaste och avsevärt mycket säkrare lösningen att bara låsa in datorn i någonting.

Känns som en XY problem situation.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002

Leta upp var Reset-pinnen är på nätverkschippet och dra den med virtråd till GND.

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Som nån annan skrev, smälltlim, eller den lite värre varianten epoxy eller pl400 i nätporten 👌

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Kontakten går nog rimligt enkelt att löda loss om man verkligen vill.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Varför?

Jag tycker det är en helt rimlig fråga i sammanhanget, dels för att det finns andra lösningar som användare i tråden har nämnt men också, varför skulle man vilja ta bort hela kortet?

Sen när det kommer till att ta bort integrerade kretsen, det är antagligen bättre att ta bort RJ45-kontakten, BIOS lär ju balla ur om den inte hittar själva chipet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Vill du bara begränsa åtkomst så finns det ju en mängd andra lösningar.
Att försöka plocka bort chippet är ju mer en WTF "lösning".

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Kan inte garantera att resten av moderkortetv eller andra komponenter monterade eller anslutna till det funkar efteråt dock...

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Avaktivera det i BIOS och lägg ett lösenord.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, RX580 8GB, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Nu vet jag inte anledningen till att du vill ta bort nätverkskortet men tänk på att USB portarna också kan bli nätverksportar om man har rätt adaptrar osv med sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Maj 2016

Också vansinnigt nyfiken på varför man vill göra detta.?

Finns det ett bakomliggande problem.? typ "ska stoppa in ett 10gbe SFP+ PCI-express kort" och det blir konflikter.

Eller är det "NO MORE INTERNET 4 U!" och isåfall varför.?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Handlar det om att air-gappa maskinen och på riktigt förhindra att någon ska kunna komma åt internet?

I så fall räcker det inte med att t.ex. limma igen nätverkskontakten, utan då måste åtminstone även alla pci-e-kortplatser och usb-portar också limmas igen (så att det inte går att plugga i ett nätverkskort).

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2015

Som andra undrat, varför ta bort kortet fysiskt?

Stäng av det inbyggda nätverkskortet i BIOS, skydda vid behov med ett BIOS-lösenord.

Nätverks- och USB-anslutningarna är väl enklast att blockera med några lås bara, minns inte exakt vad det kostar men runt 200-250Kr för 5 RJ-45-lås ink. nyckel och 150-200Kr för 5st USB-lås (Typ A) ink. nyckel tror jag det kostade när vi köpte till jobbet för ett par år sedan.
Betydligt enklare än att kladda i en massa lim och bättre för datorn

PCI-e är lite värre, samtidigt, har man tillgång till att skruva ner datorn, sätta i ett PCI-e nätverkskort hmm borde vara enklare att bara ta med en egen laptop om det är internetåtkomst som är prio ett.

felstavning

Asus C6H | R7-1700X | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE | https://valid.x86.fr/yckrqb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Gissar att han fick bort det med mejsel och därför inte längre kan komma ut på nätet så vi kommer inte se honom igen.

Eller så fick de tag på honom.

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av filbunke:

Gissar att han fick bort det med mejsel och därför inte längre kan komma ut på nätet så vi kommer inte se honom igen.

Eller så fick de tag på honom.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Ingen såg när han försvann. Kvar ligger bara en ensam foliehatt på marken...

I5 8600K, 16GB DDR4 @ 3000mHz, GTX 1080TI, 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@imb:

Stäng av det i bios och sätt ett lösenord för att förhindra att det slås på.
Sen kan du ta en gammal nätverkskabel klippa av kontakten, limma lite på den och sätt in den

CPU: 3600 4.2Ghz 1.4v -> https://valid.x86.fr/760xp6 Budget monster
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1080 TI ~1950Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.