DHCP eller DNS fel, Telenor gör ingenting!

Permalänk

DHCP eller DNS fel, Telenor gör ingenting!

Hej!
Jag och min sambo har flyttat till en ny lägenhet, och internet fungerade i början bra.
Vi var sedan tvungna att bryta strömmen under en tid för att koppla in lite lampor osv. När vi slog igång strömmen igen så fungerade inte internet. Detta har sedan hänt ytterligare 4-5 gånger, och varje gång tar det cirka 4-5 dagar innan routern fungerar igen.
Problemet uppstår varje gång jag försökt byta sladd i routern (vill dra en längre sladd från inkommande nätverksanslutning till routern), eller stängt av strömmen för lägenheten. Bara jag drar ut en sladd ur routern så blir den röd.

Den routern vi har fått från Telenor (Technicolor VAC eller nått sånt), lyser rött på "powerlampan" medans övriga lampor lyser grönt.
När den fungerar ska enbart powerlampan lysa grönt.
När jag loggar in på routerns sida så står det att "DHCP connecting" i gul text, samt när jag kollar på anslutna portar, så är det 1000MB/s fram till datorn från routern, men enbart 10MB/s från routern till inkommande nätverksanslutning i lägenheten.
När jag försöker ansluta till internet från PS4 står det att det är DNS fel.

Jag har tidigare lyckats få igång internet själv efter någon dag, eller om det bara är slumpen att det hoppat igång medans jag hållit på och fixat. Ena gången kopplade jag bort datorns internetsladd och anslut mitt PS4 istället.
Andra gången bytte jag DNS i routern till googles 8.8.8.8.
Inget av ovanstående fungerar nu.

Ska tilläggas att jag har försökt felsöka det här själv så mycket jag kan.
- Inga grannar har problem med internet.
- Jag har testat två andra routers. En exakt likadan som en kompis har, samt köpt en ny på MediaMarkt. Samma fel då med.
- Testat ansluta till ett annat eluttag.
- Testat andra internetkablar.
- Har kört ipconfig /flushdns /ipconfig release och renew.
- Har testat att starta om routern ett flertal gånger, samt återställa den helt X antal gånger.

Har pratat med Telenor ett antal gånger, och dom ska skicka ut en tekniker den 19e. Alltså om 1v.
Det har legat nere sedan i söndags den 8e.
I övrigt kan supporten inte göra någonting, förutom att fråga sina standardfrågor om man kollat om internetkablarna är hela osv...

Vad kan felet vara? Någon som har något bra förslag på hur jag ska lösa det här?
Uppskattar era svar,
MVH
Rolle

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara så illa att porten i switchen som din lägenhet är ansluten till är kajko, men det bör dom dock kunna se hos sig, om dom nu kopplar vidare till rätt avdelning.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kan kanske vara så illa att porten i switchen som din lägenhet är ansluten till är kajko, men det bör dom dock kunna se hos sig, om dom nu kopplar vidare till rätt avdelning.

Borde internet hoppa igång över huvud taget isåfall?

Kan ju tillägga att vi hade en elektriker i källaren i fastigheten ungefär när problemet började.
Han sa till mig att han brutit strömmen under dagen, men problemet här var att jag var hemma framför datorn / tvn hela dagen, och strömmen var aldrig bruten.
Däremot bröts internet ungefär vid den tiden han påstod sig ha slagit av strömmen.

Har pratat med styrelsen i fastigheten om detta, och dom menar på att han inte kan komma åt utrustningen som har med internet att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det så att du har ett nätverksuttag där internet kommer in eller en CPE (burk med ström osv)?
Om det är nätverkskabel från källaren till lägenheten så låter det som att kabeln antingen är skadad, eller uttaget i lägenheten. Kanske även uttaget i andra ändan (källaren).

Du behöver få kontakt med någon leverantör som har nyckel till telenor/bredbandsbolagets nätverksskåp. De kan hjälpa dig att mäta uttaget och se vad som är fel samt åtgärda det. Alternativt få telenor att skicka ut en tekniker.

Vill också bara dubbelkolla så att du har testat med en färdig kabel direkt i uttaget till routern, så du inte har en egen som du gjort och som inte är hel.