DHCP eller DNS fel, Telenor gör ingenting!
Hej!
Jag och min sambo har flyttat till en ny lägenhet, och internet fungerade i början bra.
Vi var sedan tvungna att bryta strömmen under en tid för att koppla in lite lampor osv. När vi slog igång strömmen igen så fungerade inte internet. Detta har sedan hänt ytterligare 4-5 gånger, och varje gång tar det cirka 4-5 dagar innan routern fungerar igen.
Problemet uppstår varje gång jag försökt byta sladd i routern (vill dra en längre sladd från inkommande nätverksanslutning till routern), eller stängt av strömmen för lägenheten. Bara jag drar ut en sladd ur routern så blir den röd.
Den routern vi har fått från Telenor (Technicolor VAC eller nått sånt), lyser rött på "powerlampan" medans övriga lampor lyser grönt.
När den fungerar ska enbart powerlampan lysa grönt.
När jag loggar in på routerns sida så står det att "DHCP connecting" i gul text, samt när jag kollar på anslutna portar, så är det 1000MB/s fram till datorn från routern, men enbart 10MB/s från routern till inkommande nätverksanslutning i lägenheten.
När jag försöker ansluta till internet från PS4 står det att det är DNS fel.
Jag har tidigare lyckats få igång internet själv efter någon dag, eller om det bara är slumpen att det hoppat igång medans jag hållit på och fixat. Ena gången kopplade jag bort datorns internetsladd och anslut mitt PS4 istället.
Andra gången bytte jag DNS i routern till googles 8.8.8.8.
Inget av ovanstående fungerar nu.
Ska tilläggas att jag har försökt felsöka det här själv så mycket jag kan.
- Inga grannar har problem med internet.
- Jag har testat två andra routers. En exakt likadan som en kompis har, samt köpt en ny på MediaMarkt. Samma fel då med.
- Testat ansluta till ett annat eluttag.
- Testat andra internetkablar.
- Har kört ipconfig /flushdns /ipconfig release och renew.
- Har testat att starta om routern ett flertal gånger, samt återställa den helt X antal gånger.
Har pratat med Telenor ett antal gånger, och dom ska skicka ut en tekniker den 19e. Alltså om 1v.
Det har legat nere sedan i söndags den 8e.
I övrigt kan supporten inte göra någonting, förutom att fråga sina standardfrågor om man kollat om internetkablarna är hela osv...
Vad kan felet vara? Någon som har något bra förslag på hur jag ska lösa det här?
Uppskattar era svar,
MVH
Rolle