HTC Vive Cosmos lanseras 3 oktober – får prislapp på 9 590 kronor

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

HTC Vive Cosmos lanseras 3 oktober – får prislapp på 9 590 kronor

Nästa generations VR-headset från HTC heter Vive Cosmos som bestyckas med högre upplösning, ett nytt spårningssystem och stöd för utökad funktionalitet via utbytbara frontplattor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013

Tur att jag inte väntade på denna och köpte en vanlig vive istället.

Varför skulle man vilja ha Cosmos istället för Valve Index när de kostar lika mycket?

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

HTC: "En applikationshubb kallad Origin."

EA: "I smell lawsuit."

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 3 x 250GB + 1TB SSD, 2TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av lowngcawt:

Varför skulle man vilja ha Cosmos istället för Valve Index när de kostar lika mycket?

Pja, om man inte redan har basstationer så kostar Valve Index ett par tusenlappar till. Och Cosmos hinner nog före Index med en trådlös lösning. (Fast själv köpte jag en Index och är glad att jag gjorde det, med allt vad det innebär av större synfält och bättre handkontroller, etc.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Väntar till PS5s virtual reality set istället:P (borde ju kosta mindre än 9000kr o bli bättre då? )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Lite sugen men tror jag väntar ett tag.

Skrivet av Swedman18:

Väntar till PS5s virtual reality set istället:P (borde ju kosta mindre än 9000kr o bli bättre då? )

Billigare blir det säkert men bättre ska du nog inte räkna med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2005

Är supernöjd med min Rift S, och skulle jag spendera såhär mycket pengar på VR, då hade jag nog gått index istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004

Jag hoppas på Sweclockers-test av denna produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Men den har ju inte raytracing!

Intressant att man själv tänker att detta headset kostar mycket.... men ändå kostar mindre än ett 2080ti.
Hellre en 5000kr ish grafikkort och detta headset än ett 2080ti om man vill maximera nöje per krona

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014

Det börjar närma sig mer intressanta upplösningar nu! Men än så länge är det inte riktigt där än för att jag ska känna att det är något jag verkligen verkligen vill ha.

När det börjar krypa upp mot 4K per öga så är det nog köp direkt! Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004

90Hz för 10k?
Näe då kör jag nog hellre PSVR eller Index istället, detta mellansteg är på tok för dyrt.

Det får bli PSVR2 eller Index(när det finns kabelfri version) istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Nästan 10K..? Fortfarande för dyrt för medelsvensson.

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Jackbob:

Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Hur mycket beräkningskraft kan man spara med Tobiis lösning? Det pratas ofta om foveated rendering som en "holy grail" för VR, men jag har också hört många utvecklare säga att man inte tjänar så mycket prestanda på det som man skulle kunna tro (och för den delen, att det inte finns bra drivrutiner för det än).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Jackbob:

Det börjar närma sig mer intressanta upplösningar nu! Men än så länge är det inte riktigt där än för att jag ska känna att det är något jag verkligen verkligen vill ha.

När det börjar krypa upp mot 4K per öga så är det nog köp direkt! Jag jobbar för närvarande på Tobii och har testat foveated rendering flera gånger, det är garanterat framtiden för högupplöst VR och även lättaste vägen att nå dit.

Inte för att vara den som är den, men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här headseten.

Pixeldenisteten lär ju vara långt högre än en 4K tv eller till och med en 8K tv på säg 55 tum. Borde den därmed inte vara tillräckligt hög för att göra kunderna nöjda?

Eller är det mängden pixlar i förhållandet till synfältet som är det viktiga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Zipparn:

Men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här produkterna

För mig låter det som att du tänker lite bakvänt - gör man skärmarna mindre så ökar ju pixeldensiteten. (Och självklart är det viktigt både med synfält och upplösning/pixeldensitet, men det beror ju på vad man har headsetet till. För industriella tillämpningar verkar pixeldensitet vara viktigare än synfält, medan motsatsen kan gälla ifall man vill spela spel och leva sig in i en annan värld).

EDIT: Eller vänta - pratar du om screen door effect eller angular resolution?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Zipparn:

Inte för att vara den som är den, men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här headseten.

Pixeldenisteten lär ju vara långt högre än en 4K tv eller till och med en 8K tv på säg 55 tum. Borde den därmed inte vara tillräckligt hög för att göra kunderna nöjda?

Eller är det mängden pixlar i förhållandet till synfältet som är det viktiga?

Fast om du inte ska ha en tratt framför ögonen så kommer skärmarna ha typ samma storlek som idag. Och samma storlek med högre upplösning torde väl ge större pixeltäthet? För inte är det en hel pixels mellanrum mellan pixlarna idag

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Ureet:
Skrivet av talonmas:

Jag undrade hur man tycker att 2 880 × 1 700 pixlar (1440 × 1700 pixlar per öga) är otillräckligt. Varför detta exceptionellt höga krav på upplösning?

Men sen kom jag på att pixlarna ska visas över 90% av användarens synfält. Då blir det självklart och däri ligger skillnaden som gör att man inte bara kan jämföra pixeldensitet som på en vanlig skärm eller en tv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Helt ointressant i min mening. De borde vara 4k/144hz åtminstone innan det känns värt att investera. Idag är det nog inte realistiskt pga av att signalport utvecklingen går i snigelfart. DP 1.4 forever?
Asus har ju löst detta med sin 300hz skärm på något sätt, men jaja 10.000 för 1700 pixlar och 90hz, haha nä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av snyggmikael:

Helt ointressant i min mening. De borde vara 4k/144hz åtminstone innan det känns värt att investera. Idag är det nog inte realistiskt pga av att signalport utvecklingen går i snigelfart. DP 1.4 forever?
Asus har ju löst detta med sin 300hz skärm på något sätt, men jaja 10.000 för 1700 pixlar och 90hz, haha nä

Ja, du får fortsätta tejpa monitorer på huvudet tills de fått ut något vettigt minsann! #TapedMonitorToHeadVRMasterRace

De är billigare än ett grafikkort i alla fall.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X. Fan vad jag älskar datorer!

Hoppas att ARM/RISC kommer med nån sexig skit supersnart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vittangi (Nära arktis!)
Registrerad
Feb 2003

Reagerar på den usla FoV... 110 grader. Riktigt uselt. Fullständigt ointressant produkt! Pimax 5K+ börjarse mer o mer intressant ut för min del. Där får man 200 graders FoV..
Bara priserna kommer ner till vettigare nivåer.

Ni äldre...lyssna på de yngre...för de kan förstå något ni inte förstått...ni yngre...lyssna på de äldre...de förstår ofta mer än ni.........om livet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

@snyggmikael: Om 5-6 år är vi nog där med en prislapp så gemene svensk inte gråter av tom plånka.

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Misstänker att jag kommer hålla kvar i min gamla vive ett par år till. Hade förväntat mig ett större teknologiskt steg än gen1½ och prisutvecklingen har ju inte heller varit direkt på allt man kunnat hoppas på, priserna är lite väl höga även om man räknar bort det nästan 50%iga prispåslag vi drabbas av här jämfört med USA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Swedman18:

Väntar till PS5s virtual reality set istället:P (borde ju kosta mindre än 9000kr o bli bättre då? )

Kostar mindre och presterar sämre.

Skrivet av Fearnox:

90Hz för 10k?
Näe då kör jag nog hellre PSVR eller Index istället, detta mellansteg är på tok för dyrt.

Det får bli PSVR2 eller Index(när det finns kabelfri version) istället.

Vänta på Index trådlös om du nu måste ha det, eller köp en Index och köp till trådlös lösning senare.
Du kommer ångra dig om du köper en PSVR eftersom det finns mindre spel, och de spel som finns går inte modda.

Kolla bara Beat Saber.

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Corsair 900D PSU EVGA G3 850W Cooling XSPC D5 RX480+RX360 Monitor Philips 65PUS6262/12 SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB HDD 1x WDC Red 10TB 1x Red 4TB 1x Black 4TB Audio DENON 2313 | DALI Zensor 7,5,1, Vokal, SUB E-12F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Kostar mindre och presterar sämre.

Vänta på Index trådlös om du nu måste ha det, eller köp en Index och köp till trådlös lösning senare.
Du kommer ångra dig om du köper en PSVR eftersom det finns mindre spel, och de spel som finns går inte modda.

Kolla bara Beat Saber.

Jag har inte så värst bråttom utan jag tänkte skaffa VR tidigast nästa sommar, men Index verkar ha tillräckligt hög kvalité för att det ska vara intressant att köpa in sig.
Mycket mindre risk för illamående, bra flyt i bilden och verkar ha ok screen-door effect bl.a. så jag är nästan såld, när den får trådlöshet eller när jag inte orkar vänta längre så blir det köp:p.

Jag håller med om moddarna, men jag trodde att PSVR hade exklusiva titlar som konkurrerar med PC och att Sony verkar sattsa hårdast på VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Bah, jädra LCD. Jag älskar OLED och dess kolsvarta svarta. Vill inte ha grådassigt svart, framförallt inte om jag verkligen ska bli insugen i en VR värld.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Zipparn:

Inte för att vara den som är den, men är inte pixeldensiteten det viktiga? Och inte upplösningen? Det är väldigt små skärmar på de här headseten.

Pixeldenisteten lär ju vara långt högre än en 4K tv eller till och med en 8K tv på säg 55 tum. Borde den därmed inte vara tillräckligt hög för att göra kunderna nöjda?

Eller är det mängden pixlar i förhållandet till synfältet som är det viktiga?

Ökar du upplösningen på en given skärmstorlek så ökar ju du även pixeldensiteten automatiskt. Att bara öka pixeldensiteten kan ju innebära att du helt enkelt tog en fysiskt mindre skärm, vilket även innebär att du tappar i field of view givet ett fixerat avstånd till ögonen.

Och nej, 4K på en TV, och dess pixeldensitet är en helt annan sak än pixeldensiteten i ett VR-headset. Egentligen är pixeldensitet i sig ganska ointressant begrepp om man inte talar om avståndet till skärmen också. Du kan inte urskilja små detaljer på 5 meters avstånd, men du kan urskilja dom på 5 cm's avstånd. Ett bättre mått är egentligen pixlar/grader (hur många pixlar ser jag om jag flyttar blicken 1 grad).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Hatten av för alla dom som faktiskt köper VR nu så vi får en fortsatt utveckling till VR vi den stora massa både har råd/vill köpa och använda.

Om tio år har jag nog ett

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av HappyPie:

Men den har ju inte raytracing!

Intressant att man själv tänker att detta headset kostar mycket.... men ändå kostar mindre än ett 2080ti.
Hellre en 5000kr ish grafikkort och detta headset än ett 2080ti om man vill maximera nöje per krona

Du var ironisk nu eller? Det är ju inte VR kittet som renderar grafiken (förrutom Oculus Quest då) - har du RT i grafikkortet lär man väl kunna få det i VR skärmen också

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av e3henri:

Du var ironisk nu eller? Det är ju inte VR kittet som renderar grafiken (förrutom Oculus Quest då) - har du RT i grafikkortet lär man väl kunna få det i VR skärmen också

Därav ---> <--- i slutet av meningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Det kan det vara intressant men det saknas mycket information för direkt-köp. Bra upplösning, ser ut att ha sjysst komfort med halo-strap - jag tycker verkligen om Rift S då det inte trycker nåt på ansiktet. Avvaktar recensioner.

Sedan kan jag inte begripa att dom lagt resurser SteamVR tracking-sensorer? Är deras inside-out-tracking sämre än Rift S?