Jobb/Lätt gaming stationär 6-10k budget.

Permalänk

Jobb/Lätt gaming stationär 6-10k budget.

Hej! jag söker en tystlåten dator som klarar av spel som CS/LOL, men syftet med datorn är mestadels jobb.

Vart inne på INET och dem har rekommenderat dessa två datorer. N1 Egen byggd. N2 Färdigbyggd.
N1:
Chassi: bitfenix Neos Svart
Processor: Inter core I5 9400F 2.9 GHz 9MB
Grafik: MSI GEFORCE GTX 1050 TI 4GVTGT OC
moderkort: ASUS PRIME Z390-P
ram: Ballistix 8GB 2x4GB DDR4 2666MHz CL16 SPORT LT vit
minne: kingston a400 240GB 2.5
Fläkt eller något annat: Fractal design Effekt 400W
Windows 10 home 64.

N2: https://www.inet.se/produkt/1978850/lenovo-t540-i3-8gb-256gb-...

Tacksam för svar & rekommendationer.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kunde du klara av att bygga den själv? Det är inte svårt, och det finns guider på nätet?

Om inte, så har du här ett paket där webhallen bygger ihop datorn åt dig. Sen får du köpa och installera Windows själv:

Hur viktig är budgeten för dig?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sen så ligger du i en prisklass där jag skulle rekommendera att köpa begagnat. Du kan hitta riktigt bra grejer på det sättet. Försök hitta en dator med Ryzen 5 eller 7-processor, alternativt en i7-6700k eller i7-7700k. Sen så kunde du i den prisklassen hitta en med ett GTX 1070 t.ex., vilket är riktigt bra för vad du behöver.

För närmare 5000kr kunde du hitta en äldre i5:a med ett GTX 1060 6Gb (obs, inte 3Gb), vilket också kunde vara en riktigt bra deal.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Edit: Om det är för dyrt är det bara att gå ner på GTX1660/RX580 istället. Köp iaf ingen ny dator med 8GB RAM.

Edit igen: Kan nog vara värt att lägga några kronor till på chassit såg att det endast har 2 fläktplatser.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

https://komponentkoll.se/bild/tZrUL.png

Edit: Om det är för dyrt är det bara att gå ner på GTX1660/RX580 istället. Köp iaf ingen ny dator med 8GB RAM.

Edit igen: Kan nog vara värt att lägga några kronor till på chassit såg att det endast har 2 fläktplatser.

Den kommer inte att vara tyst med stockcooler, utan extra fläktar och i ett billigt chassi. Det där är faktiskt en ordentligt högljudd dator, och processorfläkten kommer att låta som att den blir strypt.

Sen skulle jag nog satsa på en nvme-ssd, som t.ex. intel 660p eller Kingston A2000.

Nr 1 har endast 8Gb ram.
Nr 2 har också bara 8Gb ram.
Nr 3 är annars bra, men för 10k borde det ingå bättre än Intel i5 9400.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Den kommer inte att vara tyst med stockcooler, utan extra fläktar och i ett billigt chassi. Det där är faktiskt en ordentligt högljudd dator, och processorfläkten kommer att låta som att den blir strypt.

Sen skulle jag nog satsa på en nvme-ssd, som t.ex. intel 660p eller Kingston A2000.

Nr 1 har endast 8Gb ram.
Nr 2 har också bara 8Gb ram.
Nr 3 är annars bra, men för 10k borde det ingå bättre än Intel i5 9400.

Nr 1 kan du uppgradera med 8gb ram till för 595kr samt utöka ssd eller hårddisk utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Nr 1 kan du uppgradera med 8gb ram till för 595kr samt utöka ssd eller hårddisk utrymme.

Visserligen, men för att få den vettig behöver man byta ut:

1. Processorfläkt
2. Utöka ram
3. Byta SSD
4. Sätta till chassifläkt

Och då har man ändå ett hemsk, skräpigt chassi med massa fönster och RGB. Dessutom är nätagget inte ens brons-rateat, och moderkortet som används är ett A320, vilket betyder att du förlorar boost på processorn och knappast kan uppgradera till Ryzen 3000.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Visserligen, men för att få den vettig behöver man byta ut:

1. Processorfläkt
2. Utöka ram
3. Byta SSD
4. Sätta till chassifläkt

Och då har man ändå ett hemsk, skräpigt chassi med massa fönster och RGB. Dessutom är nätagget inte ens brons-rateat, och moderkortet som används är ett A320, vilket betyder att du förlorar boost på processorn och knappast kan uppgradera till Ryzen 3000.

Han ville ha en färdigbygd och a320 klarar 3600 utan problem se techyescity jämförelse mellan a320m och x570 med Ryzen 3600.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Han ville ha en färdigbygd och a320 klarar 3600 utan problem se techyescity jämförelse mellan a320m och x570 med Ryzen 3600.

Skickades från m.sweclockers.com

3600 är inte den bästa jämförelsen, eftersom det är en rätt strömsnål processor. A320 klarar överlag inte av t.ex. en 3900X. Realistiskt sett skulle säkert 3700X vara den uppgradering man skulle söka efter, och den skulle inte heller funka med lagom boost eller manuell överklockning.

Sen så är moderkortet ett av de mindre problemen med paketet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

3600 är inte den bästa jämförelsen, eftersom det är en rätt strömsnål processor. A320 klarar överlag inte av t.ex. en 3900X. Realistiskt sett skulle säkert 3700X vara den uppgradering man skulle söka efter, och den skulle inte heller funka med lagom boost eller manuell överklockning.

Sen så är moderkortet ett av de mindre problemen med paketet.

Haha killen vill ha en billig kontors/lätt gaming inte monster prestanda du snackar om byggen för minst 12-15tkr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

https://komponentkoll.se/bild/tZrUL.png

Edit: Om det är för dyrt är det bara att gå ner på GTX1660/RX580 istället. Köp iaf ingen ny dator med 8GB RAM.

Edit igen: Kan nog vara värt att lägga några kronor till på chassit såg att det endast har 2 fläktplatser.

Tycker den här ser bra ut!
Kör på en billigare ny eller beg. GPU, så håller du dig väl inom budget och har en burk som håller ett tag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tycker den här ser bra ut!
Kör på en billigare ny eller beg. GPU, så håller du dig väl inom budget och har en burk som håller ett tag.

Personen skriver ju att han vill ha en färdig dator utan meck liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha killen vill ha en billig kontors/lätt gaming inte monster prestanda du snackar om byggen för minst 12-15tkr

Skickades från m.sweclockers.com

Nej,

jag pratar om vad som är värt att uppgradera till om kanske 3-4 år för att få en prestandaskjuts utan att behöva byta ut systemet. Skillnaden i pris mellan B450 och A320 är så liten att det är värt att köpa det. A320 kan vara bra begagnat just nu, eftersom många säljer bort dem och du kan hitta dem billigt, men köper du nytt är det ingen idé att ta det före B450.

För övrigt så har det moderkotet (Gigabyte GA-A320M-H) bara två ram-slots, så antingen förlorar du prestanda där (single channel), eller så har du ingen uppgraderingsväg.

Den datorn är gjord med billiga komponenter, och de plockar ut ett högre pris på grund av led:ar, fönster och rgb. Det är helt enkelt vad de tjänar pengar på. Det är en mycket bättre deal att köpa kvalitetskomponenter från t.ex. inet eller webhallen, och att ha dem att plocka ihop datorn.

Säljaren du länkade till är förresten inte ens tillräckligt ärliga för att säga att Windows 10 kommer utan licens, fast det är färdiginstallerat. Det borde bryta mot Microsofts licensvillkor. Det säger också ganska mycket om vilken kundsupport du kan förvänta dig framöver.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Personen skriver ju att han vill ha en färdig dator utan meck liksom

Skickades från m.sweclockers.com

" N1 Egen byggd. N2 Färdigbyggd."

Han ville ha tips, där fick han några, smartskaftet mitt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

" N1 Egen byggd. N2 Färdigbyggd."

Han ville ha tips, där fick han några, smartskaftet mitt.

Egen byggd innebär väl att Inet bygger den åt han för 799kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Den kommer inte att vara tyst med stockcooler, utan extra fläktar och i ett billigt chassi. Det där är faktiskt en ordentligt högljudd dator, och processorfläkten kommer att låta som att den blir strypt.

Sen skulle jag nog satsa på en nvme-ssd, som t.ex. intel 660p eller Kingston A2000.

Nr 1 har endast 8Gb ram.
Nr 2 har också bara 8Gb ram.
Nr 3 är annars bra, men för 10k borde det ingå bättre än Intel i5 9400.

Ok, vill man få den tystare är det bara att byta till ett billigare grafikkort, förslagsvis ett beg 1070(ti). Och lägga de pengarna på ett bättre chassi, som jag redan föreslog själv också, och en CPU-kylare.

Skrivet av sifri:

Personen skriver ju att han vill ha en färdig dator utan meck liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Vart står det något om det?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Ok, vill man få den tystare är det bara att byta till ett billigare grafikkort, förslagsvis ett beg 1070(ti). Och lägga de pengarna på ett bättre chassi, som jag redan föreslog själv också, och en CPU-kylare.

Vart står det något om det?

Någon man antar varför skulle han annars ens fundera på färdigbyggd liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Viktig budget då även en ny laptop ska köpas.

@Sando: Hej Sando, Tack för att du tar din tid till att hjälpa en okunnig dator intresserad man.

Att bygga den själv ska inte vara ett problem då det finns guider överallt på nätet.
Viktigt att budgeten ska hållas inom 6-10K ramen.

Som sagt så spelar jag bara ibland, men jobbar för det mesta.
Så jag vill ha ganska mycket fokus på att datorn ska vara tystlåten då kärringen klagar när jag jobbar på nätterna.
Någon fokus på en TOPP gaming dator ska det absolut inte vara, då jag inte spelar nya spel eller tunga spela.

Mvh

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Tycker den här ser bra ut!
Kör på en billigare ny eller beg. GPU, så håller du dig väl inom budget och har en burk som håller ett tag.

Ja det kanske jag gör, jag söker inte efter en monster dator, utan någon som är tyst och klarar av det den skall göra och hålla ett par år.

Skrivet av sifri:

Personen skriver ju att han vill ha en färdig dator utan meck liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan ta mig tiden till att bygga en med, då det finns guider överallt. men en färdigbyggd är bra för då har jag garantier osv.

Skrivet av RHWarrior:

" N1 Egen byggd. N2 Färdigbyggd."

Han ville ha tips, där fick han några, smartskaftet mitt.

N1 ( Inet bygger den ) N2 ( Komplett dator ). Ja samt att jag är väldigt tacksam för alla svar.

Skrivet av sifri:

Egen byggd innebär väl att Inet bygger den åt han för 799kr

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer.

Skrivet av sifri:

Någon man antar varför skulle han annars ens fundera på färdigbyggd liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det var lite skillnad på garantier osv snackade de dom om inne på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockerkenny:

@Sando: Hej Sando, Tack för att du tar din tid till att hjälpa en okunnig dator intresserad man.

Att bygga den själv ska inte vara ett problem då det finns guider överallt på nätet.
Viktigt att budgeten ska hållas inom 6-10K ramen.

Som sagt så spelar jag bara ibland, men jobbar för det mesta.
Så jag vill ha ganska mycket fokus på att datorn ska vara tystlåten då kärringen klagar när jag jobbar på nätterna.
Någon fokus på en TOPP gaming dator ska det absolut inte vara, då jag inte spelar nya spel eller tunga spela.

Mvh

Alternativt ersätta med en 3600 bättre en denna prestanda är svår att slå för detta pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Alternativt ersätta med en 3600 bättre en denna prestanda är svår att slå för detta pris

https://komponentkoll.se/bild/RJxwv.png

https://komponentkoll.se/bild/LjebO.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Sifri för din engagemange och hjälpsamhet.
Bägge datorerna ser riktigt bra ut, men när du skriver om prestanda, tänker du på prestande gällande spel?.
Med tanke på de enkla spel jag spelar, så är väl inte 3600 väldigt nödvändig eller?.

Samt vad tycker du om ett '' be quiet '' chassi ifrån INET? tydligen skall dem hjälpa väldigt mycket med att dämpa ljudet enligt personalen ifrån INET.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@sockerkenny här har du ett chassi som har ljud isolerat material på insidan av chassit, semi passivt driven psu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Alternativt ersätta med en 3600 bättre en denna prestanda är svår att slå för detta pris

https://komponentkoll.se/bild/RJxwv.png

https://komponentkoll.se/bild/LjebO.png

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkortet är inte ett 1660ti om du följer länken via komponentkollen till Elgiganten

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

@sockerkenny här har du ett chassi som har ljud isolerat material på insidan av chassit, semi passivt driven psu. https://komponentkoll.se/bild/HGdDn.png

Ja fast då är ju priset 3500 för det kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockerkenny:

Tack Sifri för din engagemange och hjälpsamhet.
Bägge datorerna ser riktigt bra ut, men när du skriver om prestanda, tänker du på prestande gällande spel?.
Med tanke på de enkla spel jag spelar, så är väl inte 3600 väldigt nödvändig eller?.

Samt vad tycker du om ett '' be quiet '' chassi ifrån INET? tydligen skall dem hjälpa väldigt mycket med att dämpa ljudet enligt personalen ifrån INET.

Tacksam för svar.

Nej 2600 räcker långt, jag vet inte om be quiet chassit är bra vet att de jag rekommendera får du 1tb disk och en 1660ti med ett jättebra chassi ordinarie pris på nzxt chassit är 1200kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Nej 2600 räcker långt, jag vet inte om be quiet chassit är bra vet att de jag rekommendera får du 1tb disk och en 1660ti med ett jättebra chassi ordinarie pris på nzxt chassit är 1200kr

Skickades från m.sweclockers.com

Kylaren kan även kyla ett 9900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockerkenny:

Tack Sifri för din engagemange och hjälpsamhet.
Bägge datorerna ser riktigt bra ut, men när du skriver om prestanda, tänker du på prestande gällande spel?.
Med tanke på de enkla spel jag spelar, så är väl inte 3600 väldigt nödvändig eller?.

Samt vad tycker du om ett '' be quiet '' chassi ifrån INET? tydligen skall dem hjälpa väldigt mycket med att dämpa ljudet enligt personalen ifrån INET.

Tacksam för svar.

Såg att grafikkortet var en 1660 via Elgiganten ersatte den och slängde in chassit du ville ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste ändå pepeka denna färdiga visst det är en Intel CPU men den matchar ju 2600 hyffsat och är färdogbyggd och har bättre grafikkort

https://www.itsale.se/shop/speldatorer/super-extreme/?utm_sou...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skapa detta i5 alternativ dock med 2060

Skickades från m.sweclockers.com