Hur slipper man push notes från Google?

Permalänk
Medlem

Hur slipper man push notes från Google?

Nej tack Google, för det ligger väl mot kontot, jag vill inte ha ständiga push för diverse saker som relaterar till mott konto i datorskärmens vänstra hörn. Hur ni fått mig ansluten till reddit vet jag inte men plötsligt får jag pushar för det också. Någon som begriper vad jag talar om och vet om det finns en 'avstängningsknapp' för att slippa skiten?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Du menar i Google Chrome? Ta och gå till chrome://settings/content/notifications och ta bort de tjänster som inte får avisera dig. Du ska normalt sett få en fråga från webbplatsen med ja och nej.

Permalänk

g2a från Chrome

Jag har blockerat www.g2a.com i Chrome, men får likt förbaskat en stor reklambild i nedre högra hörnet av skrivbordet flera gånger om dagen.
Måste jag installera om Chrome? (Och förlora alla bokmärken)

(Gick tyvärr inte att lägga in bild här på hur det ser ut)

Uppd:
Kan ha löst det nu.
Jag hade alltså gått på Chroms inställningar/aviseringar. Och under "Blockera" hade jag lagt till www.g2a.com. Men reklamen fortsatte alltså att läggas ut på skrivbordet.
Men när man bläddrade ner så fanns även ett avsnitt "Tillåt". Och där hade uppenbarligen g2a lagt till sig själv. Nu har jag tagit bort den, så får vi se.

uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Jag har blockerat www.g2a.com i Chrome, men får likt förbaskat en stor reklambild i nedre högra hörnet av skrivbordet flera gånger om dagen.
Måste jag installera om Chrome? (Och förlora alla bokmärken)

(Gick tyvärr inte att lägga in bild här på hur det ser ut)

Uppd:
Kan ha löst det nu.
Jag hade alltså gått på Chroms inställningar/aviseringar. Och under "Blockera" hade jag lagt till www.g2a.com. Men reklamen fortsatte alltså att läggas ut på skrivbordet.
Men när man bläddrade ner så fanns även ett avsnitt "Tillåt". Och där hade uppenbarligen g2a lagt till sig själv. Nu har jag tagit bort den, så får vi se.

Handlar reklamen alltid om G2A? Har du sökt igenom din dator efter spionprogram eller adware med till exempel SUPERAntiSpyware (se denna artikel för fler bra alternativ)?

Du kan exportera dina bokmärken i Google Chrome. Se "Flytta bokmärken till en annan webbläsare" på Google Chrome Hjälp-webbsida. Du kan även synkronisera dina bokmärken till Googles server, så att kan ha dom även i Google Chrome i telefonen, om du använder webbläsaren där också.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Handlar reklamen alltid om G2A? Har du sökt igenom din dator efter spionprogram eller adware med till exempel SUPERAntiSpyware (se denna artikel för fler bra alternativ)?

Du kan exportera dina bokmärken i Google Chrome. Se "Flytta bokmärken till en annan webbläsare" på Google Chrome Hjälp-webbsida. Du kan även synkronisera dina bokmärken till Googles server, så att kan ha dom även i Google Chrome i telefonen, om du använder webbläsaren där också.

Ja det var bara från g2a. Men den kanske är borta nu efter det jag gjorde i förra inlägget.
Tack för tipsen om bokmärkena:)
Jag installerade o körde den där SUPERAntiSpyware Free Edition.
Den hittade nåt i registret, Adware.InstallCore - (Variant 1000002987)
Kanske skulle deleta den från registret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Ja det var bara från g2a. Men den kanske är borta nu efter det jag gjorde i förra inlägget.
Jag installerade o körde den där SUPERAntiSpyware Free Edition.
Den hittade nåt i registret, Adware.InstallCore - (Variant 1000002987)
Kanske skulle deleta den från registret.

Bra att du genomförde en sökning med SUPERAntiSpyware Du tog bort allt suspekt som programmet hittade, eller?

Skrivet av Stargate3000:

Tack för tipsen om bokmärkena:)

Varsågod

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr:
Ja. Lät den ta bort allt skumt. Så nu kan man sova lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

@edgren:
Ja. Lät den ta bort allt skumt. Så nu kan man sova lugnt.

Suveränt! Då ska reklamiseringen inte visas Skriv annars ett till inlägg här.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Tid har gått o för en tid trodde jag 'aviseringarna' försvunnit. Men det visade sig gälla bara från aktivt 'Blockerade' adresser. Suck!!!!

Jag vet att jag är en gammal get vars datorvanor sträcker sig bakom Internet. Men i en tid då programmen (så gammal att jag vägrar kalla det 'appar' - applications var när vi snackade om program för engelsktalande) byggs så att de själva ska generera tips, förslag och f-n vet vad längtar jag till tiden då jag slog på min dator och sedan kontrollerade det jag VILLE skulle hända. Med en fet stationär dator kopplad till plasmaskärm och stereo är alla mina drömmar om mediahatering uppfyllda. Kan inte bli bättre vad gäller det. Smartphones intresserar mig inte alls. Då jag lämnar den stationära lämnar jag nätet och med all respekt för de som har praktiskt glädje av en Smartphone så är det förbannat skönt att slippa få en massa blipp och bling från fickan under dagen.

Visst kan en 'reminder' om något specifikt vara bra - OM man SJÄLV begär det.

Som sagt, för att slippa 'notifications' generellt har inte Chrome haft något intresse (tydligen) att ge en mogen användare möjlighet att tacka nej till hela det köret - endast speca vilka man vill slippa. Så jag får väl sitta och bevaka dessa störningsmoment i arbetet och sedan då in och blockera dem var och en. Använde chrome://settings/content/notifications som tipsades om.

Eller finns den där inställningen där man talar om för Chrome: HEY, you are just a plain browser - take me to the sites I adress - otherwise don't mind my business ;). Tror det är dags att bryta upp monopolet Google o fb har över världens datoranvändare. Det börjar läcka ut allehanda obehagligheter i hur de såväl tillskansar sig ohemula intäkter som går in och styr innehåll.

Nej - var gäller tillgänglighet och integritet var internet faktiskt bättre förr.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Aldrig funnits ett bättre tillfälle att byta till Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Aldrig funnits ett bättre tillfälle att byta till Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder regelbundet TRE web-läsare för det finns saker de är mer eller mindre bra på att lösa. Så fler behövs för att kunna anpassa efter situation - annars håller jag helt med. Firefox är befriande befriad från lismande försök att ha koll på mig

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst vad de leker med oss utan att behöva ta ansvar. Hade nogsamt blockerat sajten 'heraldtribune'. Gjorde det igår. Chrome har den i blocklistan. Kom just en ny avisering från dem i nedre bildkant. Tror vi måste krossa monopolet!

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Det är inte så att du accepterar att hemsidor får skicka push notifikationer till dig?

Jag har inte läst om något sätt att komma runt frågan som dyker upp i det övre vänstra hörnet.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@DanMicke: Det är inte så att du accepterar att hemsidor får skicka push notifikationer till dig?
https://i.imgur.com/yMgFZYJ.png
Jag har inte läst om något sätt att komma runt frågan som dyker upp i det övre vänstra hörnet.

Vet inte om du läst tråden från början men refererar till inställningar i Chrome och den länk jag fick chrome://settings/content/notifications

Hur som helst så är deklarationen på den sidan entydig. HÄR anger jag vilka sajter jag vill blockera för aviseringar. Så de som står DÄR borde ju rimligen sedan inte kunna avisera ;).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail