Raspberry Pi 4 vs Raspberry Pi 3A/B+ samt tillbehör

Permalänk

Raspberry Pi 4 vs Raspberry Pi 3A/B+ samt tillbehör

Hej!

Jag går i tankarna på att köpa en Raspberry Pi, tänkte endast ha som ett litet projekt som man kan pilla på under regniga dagar.
Planen är att köpa en Rasp.Pi m. tillbehör (tips?) samt en skärm till den här. Om möjligt så ska den vara batteridriven, dock vet jag inte om detta är ett rimligt alternativ.

Som det ser ut just nu så tänker jag köra lite kod så att den hämtar vädret från någon sida samt klockan.. Kanske namnsdag och möjligt hämta data från en kalender. Har aldrig ägt en enkortsdator och undrar då också vilka sidor som är bäst, kanske inet?

Vad har jag att tjäna på att köpa en 4:a istället för en 3A/B+? Har ni tips på var/vad jag ska köpa?

Permalänk
Medlem

Rpi4 drar mycket mer ström än tidigare generationer. Och blir således het!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre: Det där som TS möjligen ska ha sin rpi4 till lär inte dra några större mängder ström så några problem med värme lär TS inte få med en rpi4. Däremot så lär det inte fungera att köra på enbart batteri.

Permalänk
Medlem

Köp en 3a. Du är lite vag vad gäller vad den skall använda den till.
Jag tror du kan hitta en 3a till bättre pris och du kommer nog inte har några problem ha de till merparten av de projekt som finns till dem. Börja där man kan alltid uppgradera senare

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Ska du köra på batteri och med applikationer som inte kräver mycket CPU kan en Zero eller Zero W också vara ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Eftersom de verkar ha höjt priset på rpi3 så det blir i stort sett samma som en 1 GB rpi4 skulle jag säga tvärt om. Ska du köpa något nytt nu så är det rpi4 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Mr_Lazy: Eftersom de verkar ha höjt priset på rpi3 så det blir i stort sett samma som en 1 GB rpi4 skulle jag säga tvärt om. Ska du köpa något nytt nu så är det rpi4 som gäller.

Oj, var lite otydlig, menade beg.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperChefen:

Hej!

Jag går i tankarna på att köpa en Raspberry Pi, tänkte endast ha som ett litet projekt som man kan pilla på under regniga dagar.
Planen är att köpa en Rasp.Pi m. tillbehör (tips?) samt en skärm till den här. Om möjligt så ska den vara batteridriven, dock vet jag inte om detta är ett rimligt alternativ.

Som det ser ut just nu så tänker jag köra lite kod så att den hämtar vädret från någon sida samt klockan.. Kanske namnsdag och möjligt hämta data från en kalender. Har aldrig ägt en enkortsdator och undrar då också vilka sidor som är bäst, kanske inet?

Vad har jag att tjäna på att köpa en 4:a istället för en 3A/B+? Har ni tips på var/vad jag ska köpa?

Dt låter ju inte som om du behöver så mycket muskler så om du funderar på batteridrift så kansdke en Pi Zero är det du ska använda.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/raspberry-pi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar i tråden.

Fortfarande inte fått tummen ur men nu fram mot december så ska köpet bli av. Tack för alla tips, får kika vidare på om en Zero kanske är något att ha. Kom gärna med fler tips om ni har det!