Vilken Voodoo kort kombo rekommenderar ni till min Pentium dator

Permalänk
Medlem

Vilken Voodoo kort kombo rekommenderar ni till min Pentium dator

Hej!

Ska ev. införskaffa mig en Pentium dator med Windows 95 med följande spec:

Pentium 200 Mhz
96 mb Ram
3gb hdd
Creative Sb0100

Datorn har inbyggt grafikkort med märke Cirrus Logic. Min tanke är att jag vill sätta i ett Voodoo kort.
Vilket Voodoo kort rekommenderar ni för min dator? Voodoo 1 eller Voodoo 2?
Då måste jag i såna fall ha ett 2D kort också för vet inte hur det inbyggda grafikkortet är kompatibelt
med Voodoo korten. Någon som också kan rekommendera ett bra 2D kort?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Voodoo 3

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@Datanisse: Trodde den var allra bäst lämpad för Pentium 3 datorerna men jag kanske misstar mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Kör på Voodoo 2

I stort sett hela min bekantskapskrets körde Voodoo 2 i allt från Pentium 133 och uppåt. Processorn kommer att begränsa en aning men många spel går bra ändå. Quake 2 är helt klart spelbart i 640x480.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej!

Ska ev. införskaffa mig en Pentium dator med Windows 95 med följande spec:

Pentium 200 Mhz
96 mb Ram
3gb hdd
Creative Sb0100

Datorn har inbyggt grafikkort med märke Cirrus Logic. Min tanke är att jag vill sätta i ett Voodoo kort.
Vilket Voodoo kort rekommenderar ni för min dator? Voodoo 1 eller Voodoo 2?
Då måste jag i såna fall ha ett 2D kort också för vet inte hur det inbyggda grafikkortet är kompatibelt
med Voodoo korten. Någon som också kan rekommendera ett bra 2D kort?

Av de två skulle jag välja Voodoo 2 före Voodoo 1 om jag hade möjlighet och inte priset diffade för mycket
(Voodoo 2 är väl snabbare utan någon egentlig nackdel såvitt jag minns)
Kompatibiliteten med inbyggda grafikkortet borde inte vara ett problem, så länge det är vanlig hederlig VGA.
Du pluggar VGA-kabeln från ditt inbyggda grafikkort in i ditt Voodoo kort, och sen ut från Voodookortet till din monitor.
Så du kan nog behålla ditt Cirrus Logic

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för rekommendationer!!

Är det Voodoo 2 - 8 mb eller 12 mb som avses?

Vet ni om spel som typ Resident Evil 1 och Tomb Raider 1 fungerar bra med Voodoo 2?

Permalänk
Medlem

Jag körde ett Voodoo 5 i min Pentium 200Mhz burk, kanske lite overkill men ta det Voodoo du får tag på

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Voodoo 1 eller 3.
de fungerar i dos bra.
Har problem med mina voodoo 2 att spel inte fattar att de finns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Ok! Ja, de får gärna vara kompatibla med dos spel. Så Voodoo 1 eller 3 alltså..

Permalänk
Entusiast

@NickeP86: Valet av kort beror på vad du är ute efter. För bästa Dos kompabilitet välj voodoo1.
För bästa prestanda välj voodoo2. En kompromiss mellan de två är voodoo3 eller voodoo Banshee.. Du får även bäst bild med voodoo3

Jag hade kört med Banshee till em 200mmx. Banshee ger bra bild och bra prestanda och bra kompabilitet för äldre dos spel

Permalänk
Medlem

@Necrodude: Voodoo Banshee låter lockande i såfall! Är allra mest intresserade av tidiga äventyrsspel med lite mer avancerad grafik från Windows 95 tiden typ Resident Evil, Tomb Raider, Deathtrap Dungeon osv. Så det är väl min största prio. Hoppas Banshee är kompatibelt med dessa spel. Dock är det inte en MMX utan vanlig Pentium burk men det kanske fungerar bra ändå?

Permalänk
Medlem

@Necrodude:
Hadd inte voodoo Banshee en massa drivrutins buggar?

Edit:
@NickeP86
MMX spelade inte någon roll så vitt jag minns i kompatibilitets syfte.
Däremot var det lite kul att på spelet POD baksida stod det 30FPS med MMX. Raderna under 60fps med 3dfx.

Denna sida är vättig men för dos fungerar inte dos i alla fall.
https://www.philscomputerlab.com/drivers-for-voodoo-2.html
Tror det har med att jag testat på lite för nya system.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

@NickeP86: Jo banshee klarar dessa spel utan problem.

Specifikationer:
Voodoo 1 4mb minne 50mhz gpu klock 50mhz mem klock 1st texturenhet.
Voodoo 2 8-12mb minne 90mhz gpu klock 90mhz mem klock 2st texturenheter.

Voodoo 1 och 2 kräver att du har ett riktigt grafikkort brevid voodoo kortet. Man sätter en kort Vga hona till vga hane mellan grafikkorten. Skärmsladden kopplar man in i voodoot. V1 och V2 ger även en bildförsämring jämfört med senare modeller som är riktiga grafikkort. V1 och V2 kan inte heller köra openGL.

Voodoo Banshee 16mb minne 100mhz gpu klock 100mhz mem klock 1st texturenhet.
Voodoo3 2000 16mb minne 144mhz gpu klock 144mhz mem klock 2st texturenheter.
Voodoo3 3000 16mb minne 166mhz gpu klock 166mhz mem klock 2st texturenheter.
Voodoo4 4500 32mb minne 166mhz gpu klock 166mhz mem klock 2st texturenheter.
Voodoo5 5500 32mb 166mhz gpu klock 166mhz mem klock dubbla gpuer i SLI.

Man kan säga att voodoo1 är bra upp till 200mhz. De övriga korten är bra upp till 1.3 ghz. Alltså att fps:n i spel ökar med snababre cpu.

Banshee är helt klart min favorit till äldre maskiner då den klarar allt som Voodoo3 gör. Har bra bild. Klarar höga upplösningar. Den har även genemot senare kort något bättre kompabilitet med äldre spel vill jag minnas. Annars så är faktiskt voodoo3 kort billigare än bashee på marknaden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

@Necrodude:
Hadd inte voodoo Banshee en massa drivrutins buggar?

Inget som jag har märkt av i alla fall. Jag har en Pentium 266 MMX* @300mhz med ett banshee som fungerar som en dröm när vi kör MMX lan.

*Moddad Pentium embedded Tillamook
http://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium/Intel-Embedded%20Pentiu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

@Necrodude: Voodoo Banshee låter lockande i såfall! Är allra mest intresserade av tidiga äventyrsspel med lite mer avancerad grafik från Windows 95 tiden typ Resident Evil, Tomb Raider, Deathtrap Dungeon osv. Så det är väl min största prio. Hoppas Banshee klarar majoriteten av dessa spel. Dock är det inte en MMX utan vanlig Pentium burk.

Är du mestadels intresserad av modernare grejer tycker jag du ska sikta på V3 eller Banshee. Passthroughkabeln du måste använda med fristående Voodookort introducerar bildkvalitetstapp, och nyare DOS-spel som kan köras i diverse VESA-modes är i princip aldrig problematiska på V3/Banshee, som har i stort sett perfekt VESA-kompatibilitet. Det är egentligen bara om du vill köra äldre grejer också det kan finnas fördelar att kunna köra säg ett S3 Trio eller nåt tillsammans med Voodoo-kortet.

En P233MMX är i övrigt en billig uppgradering om ditt moderkort har stöd. Den springande punkten är huruvida ditt moderkort klarar att mata MMX-propp, leta efter "dual voltage" bland specar och jumperinställningar, om det inte står specat i klartext att kortet klarar MMX. Core voltage ska vara 2.8V, och I/O voltage 3.3V med MMX.

P55C hanterar det där med multipliers lite annorlunda. Har du ett moderkort som bara stödjer upp till P166MMX, men inte P200MMX eller P233MMX, beror det alltid på vad BF-jumprarna gör elektriskt. Kortet kan inte ge processorn rätt signal på BF0. Här finns en artikel som beskriver problemet. Knepet är att hitta nån oanvänd header som är kopplad till 3.3V-planet, och dra det via en strömbegränsningsresistor till den flytande BF0-pinnen, för att dra den hög. Det kan låta avancerat först, men fundera lite på saken, så inser du att det faktiskt är pissenkelt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej!

Ska ev. införskaffa mig en Pentium dator med Windows 95 med följande spec:

Pentium 200 Mhz
96 mb Ram
3gb hdd
Creative Sb0100

Datorn har inbyggt grafikkort med märke Cirrus Logic. Min tanke är att jag vill sätta i ett Voodoo kort.
Vilket Voodoo kort rekommenderar ni för min dator? Voodoo 1 eller Voodoo 2?
Då måste jag i såna fall ha ett 2D kort också för vet inte hur det inbyggda grafikkortet är kompatibelt
med Voodoo korten. Någon som också kan rekommendera ett bra 2D kort?

Tacksam för svar!

Hade ett Orchid Voodo2 till min win95... men vet inte om det är det bästa... försökte få det funka med Toombraider-2 men fick ge upp med det. Skulle tro win98-se är att föredra istället för 95:an då.

Kortet funkade OK med de äldre spel som funkade med drivrutinerna som följde med kortet men Toombraider krävde en nyare drivrutin som inte ville med win95. Hade kanske gått bättre med 98se men provade aldrig det.

Prova med cirrus kortet om det funkar, annars hade jag ett Trident super-vga i min burk, men borde funka med vilket som.

Permalänk
Medlem

Omg, nostalgiruset i hela kroppen gör en gråtfärdig av lycka.

Permalänk
Medlem

Wooow! Tack för alla guldinlägg! Låter som Voodoo Banshee är den hetaste kandidaten i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Hade ett Orchid Voodo2 till min win95... men vet inte om det är det bästa... försökte få det funka med Toombraider-2 men fick ge upp med det. Skulle tro win98-se är att föredra istället för 95:an då.

Kortet funkade OK med de äldre spel som funkade med drivrutinerna som följde med kortet men Toombraider krävde en nyare drivrutin som inte ville med win95. Hade kanske gått bättre med 98se men provade aldrig det.

Prova med cirrus kortet om det funkar, annars hade jag ett Trident super-vga i min burk, men borde funka med vilket som.

Jupp, finns egentligen inga andra skäl än ren nostalgi att köra W95. W98SE är klart bättre på samtliga fronter. Vill man ha den lite rappare utforskaren från W95, så har 98Lite färdiga funktioner för att installera den, men annars går det med lite registertweaking att få 98SE-utforskaren i princip lika rapp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

men annars går det med lite registertweaking att få 98SE-utforskaren i princip lika rapp.

Gimme! Gimme! Gimme!
I neeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Gimme! Gimme! Gimme!
I neeed

Enklaste sättet att göra det är med 98Lite, finns färdiga options att bocka i där

Finns också en del matnyttigt här. Kan inte redogöra exakt, men gissningsvis är det ungefär samma grejer som 98Lite gör. Har aldrig brytt mig om att rota i det iom att 98Lite gör det bra nog

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: tackar tackar.

Permalänk
Entusiast

@kaput: Download länken fungerar inte.

Wayback machine verkar inte heller ha arkiverat download länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@kaput: Download länken fungerar inte.

Wayback machine verkar inte heller ha arkiverat download länken

Kör med 98Lite istället, det vet jag garanterat funkar. Har inte testat det där paketet själv

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput: Men då är det ju en ominstallation som gäller. Det lät sweet att ha några regfiler man kunde klicka på som gjorde underverk.
Jaja. Jag får väl ta och prova win98lite till nästa bygge

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att fråga angående mina grafikkort i två andra datorer som jag har.
Båda har Windows 98SE

Den ena är en Pentium II 333 MHz
256 Mb Ram
Grafikkort: Nvidia Riva 128

Den andra är en Pentium III 850 Mhz
520 mb Ram
Garfikkort: Geforce 2 MMX 400 64 mb

Vad ansåg man om dessa grafikkort back in the days? Var dom något att ha eller var de bara mediokra?
Om det sistnämnda är svaret så undrar jag vilka grafikkort som är bättre än dem jag har för den här tidseran?
Är det Voodoo för hela slanten som gäller?

Har testat spel runt 98-2000 men upplever ändå att en del spel hackar mycket, oftast i introsekvenser när man
precis har startat spelet. Beror detta på grafikkortet eller är det bara en dålig skiva eller dålig CD-romläsare jag har?
Samtidigt har jag testat spelen på min Windows 7 dator och där hackar inte introsekvenserna så alltför dåligt skick på
skivorna kan det inte vara kan man tycka.

Kom gärna med synpunkter!

Permalänk
Entusiast

@NickeP86: Vad kan jag säga.
Riva 128 är inte mycket att hänga i julgranen. Det är riktigt low end till en p2 333. Satsa på låta ett eller två voodoo2 sköta 3d:n istället.

Gf2 mx till en p3 850 är ju helt ok. Visst du får ju mer prestanda om du skaffar ett ett geforce2 gts eller ett gf3. 3dfx voodoo2 SLI eller ett voodoo3/4 är inte heller dumt, men presterar ungefär likadant. Det som är kan vara svårt är att hitta den bästa drivrutinen till ditt geforce.
Finns många olika drivers att välja på och prestandan varierar friskt.

Permalänk
Medlem

Geforce 2 Ultra skulle passa p3 datorn

Permalänk
Medlem

Geforce 2 Ultra är en doldis för mig. Ska läsa på om det. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@Necrodude: Ja, har testat ett flertal GF2 drivrutiner med varierande resultat. Känns inte helt 100 med någon utav dom.
Vad tror man om ett GeForce 4 Ti 4600 till P3an?