Fiberhastighet går stundtals kraftigt ner i hastighet

Permalänk

Fiberhastighet går stundtals kraftigt ner i hastighet

Hej,

Behöver lite hjälp att förstå ett problem. Vi har Telia Fiber 500/100 Mbit/s hemma. Koppling via Telias egna router som är bryggad och sedan skickar signalen vidare till en Asus RT-AC5300. Den mesta av tiden får jag ut ca 300-400 Mbit/s (bredbandskollen) vilket jag naturligtvis är nöjd med. MEN...så helt plötsligt så droppar hastigheten till 30 Mbit/s, vilket kan hålla i sig i allt från 5 -20 min. Sedan utan att jag gör några åtgärder så hoppar plötsligt hastigheten upp till ca 350 Mbit/s igen.

Så min fråga till er är: Vad kan de här stora dipparna i hastighet bero på? Är det något som jag kan åtgärda eller förebygga?
tack på förhand!

MVH
Lundkvist

Permalänk
Medlem

Är Asus RT-AC5300 en router?
Köra router på router är inte att rekommendera, om du förstådd inte ställt om den ena till AP eller nått.
Vet inte om det är orsaken men det är allmänt icket rekomenderat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Blir din router varm och trottlar?

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Det stämmer att det är en router (asus 5300) Den är helt ny och inte för varm. Första gången den droppar hastighet är bara efter 30 min inkoppling. Fortfarande sval och fin.
😀
Den första routern används inte som en router eftersom den är bryggad. Det är ett krav från Telia att den skall vara med i set up:en.

Skickades från m.sweclockers.com