Byggt min första dator! Drivrutiner? till MSI Tomahawk MAX (moderkort)

Permalänk
Medlem

Byggt min första dator! Drivrutiner? till MSI Tomahawk MAX (moderkort)

Hej har nu byggt min första gaming dator! Allt fungerar som det ska men jag tänkte bara kolla om det är några särskilda drivrutiner jag ska ladda ner eller liknande? Köpte ett MSI Tomahawk Max moderkort :).

Är det bara att börja spela?

PS. det ingick en disc med massa filer i men jag har ingen cd läsare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeman1:

Hej har nu byggt min första gaming dator! Allt fungerar som det ska men jag tänkte bara kolla om det är några särskilda drivrutiner jag ska ladda ner eller liknande? Köpte ett MSI Tomahawk Max moderkort :).

Är det bara att börja spela?

PS. det ingick en disc med massa filer i men jag har ingen cd läsare..

Hej,

kika här på produktens hemsida https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#dow...
Har själv ett Mortat Max, men allt startade fint men tog ner chipset, Lan och Audio drivers.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd

Ladda hem alla drivrutiner till moderkort, gpu och om du har externt nätverkskort eller liknande. Se alltid till att ha det senaste.
Har för mig att jag läst att just Tomahawk kan behöva en bios uppdatering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@KorvMos:

Okej laddar ner samma som du gjorde, är helt ny med detta.. vill inte att det ska gå tokigt till hehe

Permalänk
Medlem

Lycka till vad för CPU kör du till? Om det är 3000 serien kan det vara bra att köra en bios-uppdatering i höst när dom blivit ”stabilare”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Flikar in här, fått datorn byggd av Inet. Är moderkorten uppdaterad med senaste drivrutin då eller bör jag kolla upp det?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Har precis köpt mig ett tomahawk max och en 3700x, allting fungerar.
Det jag undrar är om jag behöver ladda ner chipset drivers, audio drivers osv, även om det fungerar?
Även, har sett att det finns MSI App manager, är detta någonting som är bra att ha, och i så fall varför?

Tack kära sweclockare på förhand!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

enligt mig så räcker det med att köra windows update för i princip alla drivrutiner förutom grafikdrivrutinen.

Sedan kan man hämta direkt från tillverkare om det är något som inte fungerar eller fungerar dåligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.