Asus ROD AC-5300 - Extremt seg och dålig WIFI

Permalänk
Medlem

Asus ROD AC-5300 - Extremt seg och dålig WIFI

Jag kan ingenting om Nätverk, så håll till godo.

Köpte AC-5300 för tydligen är den en "värsting". Det viktigaste för mig är att ha stark WIFI signal och att den klarar 1000/1000 genom Wifi (eller i alla fall 500/500 vilket jag troligtvis kommer att sänka mig till).

Jag har enbart bärbara datorer (2st XPS 15 9760 och en Macbook Pro 2019). En Note10 i mobil.

Jag bor i ett trähus, har inga andra uppkopplingar.

Här är problemet:

Datorerna kommer inte över 250mb/s ner och 50s ner. Mobilen knappt 50 ner och 20 upp. Går jag ifrån rummet sänks WIFI på både 5ghz och 2.4gz till nästan 1 plupp. Modemet står fritt på en bänk ifrån väggen, ca 2 meter ifrån fiberdosan. Utanför rummet (fiberdosan är vid ett fönster, och således ca 2 meter ifrån fönstret står routern) får jag knappt signal.

Går jag ut ur rummet tappas signalen. Playstationet som är 2 rum bort får 20kb/s i WIFI på 2.4ghz, 5ghz når inte ens dit.

Jag har Bredband2 och de säger att de kan inte göra något om jag inte har ethernet kopplat direkt i dator. Men jag har inte tillgång till detta.

Vad gör jag för fel? Är det en kass router? Är jag kass? Är mitt internet kasst? Finns inga andra WIFI's i närheten som kan störa från grannar eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

Även om du aldrig kommer få teoretiska hastigheter för de olika banden så borde du få mkt bättre än det där med den routern. Min Note9 och 2017 Mac Book Pro får riktigt bra hastigheter via WIFI med mitt hemmanätverk (ORBI Mesh) - så dina enheter borde klara av mkt mer.

Ett tips: hämta ner ett program som t ex https://www.netspotapp.com/netspotpro.html och sen gå runt och låt den mäta i huset hur det ser ut med WIFI-styrkan. Då kan du också flytta routern och se om det påverkar något. Du kan behöva skanna in eller rita en översikt över huset först men det är det väl värt då man får en bra översikt via denna typ av programvara.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Även om du aldrig kommer få teoretiska hastigheter för de olika banden så borde du få mkt bättre än det där med den routern. Min Note9 och 2017 Mac Book Pro får riktigt bra hastigheter via WIFI med mitt hemmanätverk (ORBI Mesh) - så dina enheter borde klara av mkt mer.

Ett tips: hämta ner ett program som t ex https://www.netspotapp.com/netspotpro.html och sen gå runt och låt den mäta i huset hur det ser ut med WIFI-styrkan. Då kan du också flytta routern och se om det påverkar något. Du kan behöva skanna in eller rita en översikt över huset först men det är det väl värt då man får en bra översikt via denna typ av programvara.

Tacl för svar. Har provat flytta routern men det ger ingen skillnad. Sitter alltså några cm ifrån. Köpte en stationär igår för att prova med kabel och det pendlar mellan 500-900.. :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Romeon Vad får du för hastighet om du kopplar datorn direkt i uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Romeon Vad får du för hastighet om du kopplar datorn direkt i uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

800-910. Körde 10 ggr, låg mer på 800 än 900. Nyinstallerat fiber. Bredband2 som leverantör. Cat6 kabel. Ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

800-910. Körde 10 ggr, låg mer på 800 än 900. Nyinstallerat fiber. Bredband2 som leverantör. Cat6 kabel. Ny dator.

Då verkar det vara fel på din router. Har du kollat om det finns nyare mjukvara till den?
Har du den senaste och det inte funkar så reklamera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Låter som ett typisk behov av en kompletterande AP som det vimlar av i forumet! isf att skylla på routern

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Låter som ett typisk behov av en kompletterande AP som det vimlar av i forumet! isf att skylla på routern

Hade kunnat köpa det resonemanget men jag står som sagt bredvid routern med 10% av hastigheten..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Romeon:

Hade kunnat köpa det resonemanget men jag står som sagt bredvid routern med 10% av hastigheten..

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. I detta fall så SKA routern klara av mkt mer.

Jag skulle total-resetta den, se till att ladda ner senaste mjukvaran och sen som sagt göra lite undersökningar på signalstyrka för att se hur det ser ut. Det finns faktiskt appar även till din Android-telefon som visar det bra.

Kör du kombinerat 2.4 GHz och 5 GHz-nät i den eller separata för dom? Om kombinerat, byt till separerat så du kan verifiera att du verkligen ansluter till 5 GHz. Nu var det ett tag jag testade en ASUS men gå in och kolla om saker som beamforming etc är påslaget i WIFI och testa med dom på/av.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Ja eftersom du får full hastighet med kabel så kan du inte skylla på leverantören. 1000 är orealistiskt med wifi. 500 är också rätt högt, men med bra klienter och router så tror jag det ska gå i samma rum.

Du har inga konstiga väggar? Typ armering eller typ nät om det sådana putsade väggar? Bara trä, gips och isolering?

Har du två SSID? Ett för 2,4 och ett för 5Ghz? Som felsökning ska du dela upp dem så att du kan testa båda banden enskilt. Så du vet att du mäter på rätt band.

Är huset stort och du förväntar dig höga hastigheter i hela huset kommer det kräva antingen accesspunkter eller mesh. Men i rummet bredvid så ska det fungera bra, så något är fel.

En annan sak att testa är att låna ut routern till en vän och mäta där. Ifall du har något i huset som stör, men det är mindre vanligt med störningar på 5Ghz.

Hur fungerade den förra routern du hade? Är denna sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Precis. I detta fall så SKA routern klara av mkt mer.

Jag skulle total-resetta den, se till att ladda ner senaste mjukvaran och sen som sagt göra lite undersökningar på signalstyrka för att se hur det ser ut. Det finns faktiskt appar även till din Android-telefon som visar det bra.

Kör du kombinerat 2.4 GHz och 5 GHz-nät i den eller separata för dom? Om kombinerat, byt till separerat så du kan verifiera att du verkligen ansluter till 5 GHz. Nu var det ett tag jag testade en ASUS men gå in och kolla om saker som beamforming etc är påslaget i WIFI och testa med dom på/av.

Har total resettat. Senaste firmware signalstyrka kass ca 5 meter bort. Kass som i att en plupp försvinner. Jag har inte testat med olika program mest för att jag mer eller mindre är i samma rum som routern. Jag kör olika. Uppkopplad mot 5ghz. Provade olika MHz mellan 20, 40 och 80 då jag läste att högre kunde hjälpa. Inget hjälpte.

Enbart mobil och laptop uppkopplad. Provade t om köpa ett nytt wifi kort till laptopen men det hjälpte inte heller. Routern köpte jag på audio video. Det var tydligen deras demo (den var ute som visning ex). Betalade dock fullpris. Blir nog lämna tillbaka den imorgon.

Kan du rekommendera någon annan lösning? Kan tänka mig 500/500. Jag vill enbart koppla upp mig mest genom wifi men för tv, larm och Ps5 genom tråd. Kan tänka mig både bygga kablar i väggen / riva väggen om det behövs. All tips tas emot tacksamt.

Video: https://youtu.be/BsA4krtgP5c

Skickades från m.sweclockers.com