Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

@Felion1337

Om det är gött glid du är ute efter antar jag att du prövat (ny) hård matta + (nya) hyperglidez? Musen glider runt riktigt gött då.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Köpte mig en platta PTFE 210x300x3mm för 289 ink frakt från ebay då ja tröttnat på tygmatta och metallmattor med teflonbeläggning slits för fort..

Endast använt den ett par timmar men är jävligt nöjd än så länge, stor fördel mot belagda metallmattor är att den inte är kall plus de inte är en extremtunn beläggning som slits efter några veckor..

Fick putsa lite på musfötterna med stålull då dom var blankpolerade från tidigare mattan vilket gjorde att de kändes som musen "fastnade" vid små rörelse samt rörelse från stillastående.

Kanar lite men ska lägga dubbelhäftande tejp under så borde de bli bra!

Skall även tillägga att jag kör med Razer Mamba TE och den har inga problem att läsa ytan!

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Ser ut som att du kommer få olika liftoff vid omtag. Det är en av de viktigaste faktorerna för konsekvent musande, och också en irriterande spec som aldrig anges för musen. Musmattan måste ligga helt platt, och inte bågna upp och följa efter sensorn när musen lyfts. Du kanske kan limma fast något tunnt och platt på baksidan?

När det gäller glid vill man inte ha för halkigt, utan det man är ute efter är en jämn långsam hastighet på sidorörelser (kräver något slags lätt strävhet) men också att kunna göra småjusteringar utan att rörelsen stannar (alltför) tvärt när man trycker på någon musknapp (friktion som kommer av tryck genom mikroswitchen ner på musfoten, vs. underlaget). Annars kommer positionen att flyttas under klicket.

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av HolyFather:

Ser ut som att du kommer få olika liftoff vid omtag. Det är en av de viktigaste faktorerna för konsekvent musande, och också en irriterande spec som aldrig anges för musen. Musmattan måste ligga helt platt, och inte bågna upp och följa efter sensorn när musen lyfts. Du kanske kan limma fast något tunnt och platt på baksidan?

När det gäller glid vill man inte ha för halkigt, utan det man är ute efter är en jämn långsam hastighet på sidorörelser (kräver något slags lätt strävhet) men också att kunna göra småjusteringar utan att rörelsen stannar (alltför) tvärt när man trycker på någon musknapp (friktion som kommer av tryck genom mikroswitchen ner på musfoten, vs. underlaget). Annars kommer positionen att flyttas under klicket.

Japp, det är så det ser ut på fotona, men som sagt: efter ytterligare pressning så blev den slät (jmf. med muskabeln som behöver "ligga till" sig för att få rätt form). F.ö. som (relativ) högsensare: vet jag inte vad "omtag" är

När det gäller glid så vill DU inte ha det för halt(glatt): JAG vill ha det extremt halt! Vad "man" vill ha får faktiskt var och en bestämma själv, tycker jag .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Hur vore det om man köper flytande latex, går att blanda i en valfri färg i och sedan penslar på sin ordinarie musmatta för att sedan använda glidmedel på, vilket ska vara skonsamt för huden.
Eller helt ghetto kränga på en kondom på musmattan, finns ju dem som luktar gott dessutom.

Edit: Förresten hur vore det om man kränger kådisen över hela handen och musen, så slipper man ju oroa sig för att tappa musen. (no pun intended)

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Network Titan.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.2GHz|2x2GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2009

https://www.packagingtapeinc.com/packaging-supplies/tapes/spe...

Köp teflontejp annars, kostar ca 800kr rullen, men bra är dom.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Uppdaterade galleriet med en bild på min "release-model" på PTFE-musmatta, en 300x300x6mm PTFE-platta från Kina, som äntligen landat i lådan.
Grymt glid (för mig)! Perfekt yta (för mig)! Perfekt storlek(för mig)!

Edit: För er anti-plast-ivrare:
Fundera på hur ofta ni tar i mindre stabila plaster än "teflon"(ptfe) varje dag (och de plasterna har ett snävare stabilt temperaturområde!):
Tandborste, rakhyvel (om ni inte gått över till riktig rakhyvel (säkerhetshyvel) ännu), cykelhandtag, dörrhandtag, kulspetspennor, Mus, tangentbord, telefon, mobiler, snooze-knappen på väckarklockan (för oss gamlingar), regnställ (gammalmodigt), regnställ (modernt: "goretex"), Valfri förpackning till "vilken produkt som helst": Livsmedelsförpackningar, tvål, hygienprodukter etc., fjärrkontrollen, strömställare, PET-flaskor, tandkrämstuben, joysticks, armstöd på din kontorsstol, textilvinyl på din möbel/bilstol, ratt, växelspak, hörlurar, handtagen till dina kastruller/stekpannor, bänkskivor, skor, alla (vrid)reglage i hemmet (spis/ugn, kaffebryggare, brödrost, stereo etc.), alla knappar du trycker på (på alla apparater), strömställare, Bag-in-boxen, kamera, flugsmällan, plåster, plexiglas, sladdar, kontakter, högtalarhöljen, spolknappen på toan, kreditkort, chipspåsen, snusdosan, glasögonen, brevlådan, nylontyg, USB-stickor, tejp, handverktyg, etc... (för att nämna några)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Felion1337:

Japp, det är så det ser ut på fotona, men som sagt: efter ytterligare pressning så blev den slät (jmf. med muskabeln som behöver "ligga till" sig för att få rätt form). F.ö. som (relativ) högsensare: vet jag inte vad "omtag" är

När det gäller glid så vill DU inte ha det för halt(glatt): JAG vill ha det extremt halt! Vad "man" vill ha får faktiskt var och en bestämma själv, tycker jag .

Därför jag skrev ser ut. Jag bara beskriver vad som händer när man flyttar musen och klickar. När jag snackar friktion snackar jag mindre än de flesta tygmattor.

Alla gör omtag, så liftoff är en faktor. Om musmattan ligger platt är liftoff konsekvent. Den kan fortfarande vara för hög eller låg, men inte med MSIE3-sensorn.

Långsam tracking + finjustering utan förbipassering är 2 moment som alla behöver utföra, och för lite friktion gör dessa moment inkonsekventa. För hög friktion gör finjusteringar inkonsekvent.

(Ryska stilen med typ 60 cm/360, låg DPI och stor musmatta+ryckig stil är en workaround för den höga friktionen i de flesta tygmattor. Men inte alla är bekväma med att spela så - även om de hade bordsutrymme till det.)

Frostat glas tillåter (efter minskning av strävheten) normal cm/360 och kan tracka långsamt och justera + stanna exakt - om man inte sätter på för halkiga glidez. Tyvärr har de flesta sensorer problem med glas.

Men konsekvens bör man eftersträva vad man än gillar. Eller, det är onödigt att blanda in inkonsekvens i mixen.

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av HolyFather:

...Alla gör omtag, ...
Men konsekvens bör man eftersträva vad man än gillar. ...

Jag har ALDRIG gjort ett omtag i hela mitt liv! Ni "lågsensare" tror ni vet allt

Jag tror även att du missade min uppdatering av OP, dvs senaste PTFE-plattan jag fått i lådan var slät från start (och föregående leverans blev också "slät" efter leverans: när den väl fått ligga till sig)

Oavsett så är jag övertygad att du alltid kommer krossa mig i CS:GO, oavsett vilken musmatta jag har, men JAG gillar PTFE bäst!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Felion1337:

Jag har ALDRIG gjort ett omtag i hela mitt liv! Ni "lågsensare" tror ni vet allt

Ursäkta om jag hakar upp mig på formuleringen, men "aldrig" är ett starkt ord... (Eller om jag ska vara lite hårdare: jag tror du omedvetet talar osanning)
Men som semi-lågsensare så håller jag med om att ha perfekt "consistency" och toklågt lift off avstånd inte är så himla viktigt för alla

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Roger W:

Ursäkta om jag hakar upp mig på formuleringen, men "aldrig" är ett starkt ord... (Eller om jag ska vara lite hårdare: jag tror du omedvetet talar osanning)
Men som semi-lågsensare så håller jag med om att ha perfekt "consistency" och toklågt lift off avstånd inte är så himla viktigt för alla

Givetvis "raljerar" jag "något"!
Men frågeställningen om "lift-off" är egal (för mig åtminstonne), då musmattan i sig är slät!

Låt mig vara tydlig här: PTFE-mattor är lika släta som vilken av era (mjuka eller hårda) musmattor som helst! (så länge som du väljer rätt kvalisort eller ger den tillräckligt med tid att släta ut sig)! (Men visst: jag lyfter musen ett par ggr i månaden: lift-off är inte en faktor som påverkar mig "in-game")

Ni högsensare har sama problematik (lift-off) på alla sorters mattor, jag vill bara poängtera att i detta fallet så är det en ickefråga: då musmatttan är slät!

Det vi talar om här (hoppas jag) är glidet! Och PTFE har bättre glid än vilken annan hård (eller mjuk) musmatta som helst!

P.S: Sen om ni inte gillar "glid", utan vill ha lite friktion: kör på det! Jag har ingen åsikt om vad DU gillar: jag berättar bara vad JAG gillar! D.S.