Permalänk
Medlem

Problem med Freenas

Hej, har en nas hemma som har freenas systemet på sig, fungerade hur bra som helst tills för någon månad sen. När jag skulle sätta på den så startade allt men kunde inte komma in på den genom hemsidan.

Så jag tog en skärm och kollade i koden, och fick upp det här i slutet.
freenas stopped at kdb_enter+0x3b

Är det någon som har någon erfarenhet av det här eller vad man kan göra, kan man ha kvar sakerna och ladda om operativsystemet eller är allt borta på diskarna?

Tar gärna emot all hjälp jag kan få

Mvh Emil

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma problem i grunden, men jag har för mig att jag hade något liknande och du kan prova detta.

Boota upp den och när du kommer till FreeNAS boot-menyn, välj alternativet för att öppna en terminal (kommer inte ihåg vad det heter). Skriv in "set hw.pci.realloc_bars=1" och sedan "boot". Bootar den då så kan du gå in i gränssnittet och under system->tunables lägga in den variabeln med värdet 1 med typen loader för att få den att ligga kvar mellan omstarter.

Permalänk
Medlem

@Thomas H: Hej, sent svar, men ska absolut testa det, tack för tipset!

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk

@Viox

Konsument hårdvara eller riktig server hårdvara? Det låter dock som något med ACPI eller liknande. Har du möjligtvis uppgraderat FreeNAS versionen ?

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

Det är en hemma nas, med vanliga datordelar, och ironwolf diskar, har inte gjort någln uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Egentligen ganska oväsentligt - problemet är att det inte finns någon lösning eller dokumentation kring problemet. Hade själv inte just detta problemet år 2013 men just att problemställningen inte gick att lösa och sedvanlig inställning från FreeNas forumen var åt RTFM och "skaffa riktig hårdvara" så gick jag över till beprövad RAID6 istället och är så nöjd så.

Permalänk

Tvärtom är det väldigt väsentligt.

FreeNAS är ett operativ som är byggt på FreeBSD. Ett operativ som är känt för att ha MYCKET bättre stöd för server hårdvara. Det ger också mycket mer driftsäkerhet med felkorrigering på ECC minne etc.

Visst går det att köra på mainstream saker men då sitter man också i båten på egenhand då det inte är det systemet är ämnat för.

I det här fallet kan ju TS försöka köra en mer ingående debug och se om det kan härledas någonstans.

Som jag skrev tidigare kan det vara ACPI / BIOS som strular. Minne som börjar faila. Det kan vara problem med tex ett USB minne om det är det som systemet bootas från eller något helt annat. Man måste helt enkelt köra backtrace och försöka röna ut var felet ligger.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

"kdb_enter" står troligen för för kernel-debug och sedan en adress för att debug-programmet skall hitta rätt ställe i källkoden - typ.

Det betyder att det har skitit sig redan väldigt tidigt i uppstarten och kanske inte ens kommit ur boot-loadern och än mindre snurrar i någon OS-kärna och därmed heller ingen vettig felhantering att luta sig på - datorn har ens knappt startat...

Felen som orsaka detta kan vara allt möjligt från moderkortsfel, BIOS-fel, RAM-minnes fel - felaktig boot-media eller att innehållet på boot-mediat blivit korrupt/sönderskrivet eller har läsfel.

Du har inget tidigare diskimage av din bootdisk med fungerande installation att prova med ??? - om inte annat så har du nu precis lärt dig varför man gör en diskimage av en fungerande boot-disk för just sådana lägen som detta...

Har du inte väldigt fräscha backupper på din ZFS-RAID så är det dags att tänka på detta nu - innan du börjar labba med olika boot-diskar etc. då ett misstag och du har förlorat all innehåll.

Hur du öppnar en ZFS-raid (i readonly mode) för att göra backup från en havererad free-NAS-installation får någon annan mer freeNAS/ZFS-kunnig berätta - vet för lite om det utöver att säkra backup av innehållet är din prio över allt annat tills detta är gjort.

Hela din filsamling ligger nämligen i potten om du inte har nygjort backup redan!!

---

När man har säkrat och verifierat räddat sin egna data så blir det efter att bit för bit kontrollera sin freeNAS hårdvara - dvs. köra memtest86 över en helg kontinuerligt för att kolla sin RAM, prova att boota från annan media med annan OS etc. och se om det kraschar fortfarande... prova att läsa ut en diskimage av din boot-disk - får du läsfel här så har du troligen hittat orsaken...

---

När det gäller RAM-minnesfel och hur ofta de ger fel utläst data, är betydligt mer ofta än vad många tror - det kan vara allt ifrån med 2 timmars mellanrum som någon bitfel blir utläst till 5 dagars mellanrum för RAM-minne utan ECC medans RAM-minne med ECC så klarar man sig förbi långt förbi 5 år mellan varje fel i genomsnitt.

En avhandlig som behandlar detta med data tagen från Googles serverparker kan man läsa på http://www.cs.utoronto.ca/~bianca/papers/sigmetrics09.pdf

och slutsatsen av detta är att ECC-minne i NAS/Server är något man skall ta på allvar om datat man behandlar och lagrar anses är viktig och inte vill råka på oupptäckt bit-rot med tiden i sin lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamus85:

Tvärtom är det väldigt väsentligt.

FreeNAS är ett operativ som är byggt på FreeBSD. Ett operativ som är känt för att ha MYCKET bättre stöd för server hårdvara. Det ger också mycket mer driftsäkerhet med felkorrigering på ECC minne etc.

Visst går det att köra på mainstream saker men då sitter man också i båten på egenhand då det inte är det systemet är ämnat för.

I det här fallet kan ju TS försöka köra en mer ingående debug och se om det kan härledas någonstans.

Som jag skrev tidigare kan det vara ACPI / BIOS som strular. Minne som börjar faila. Det kan vara problem med tex ett USB minne om det är det som systemet bootas från eller något helt annat. Man måste helt enkelt köra backtrace och försöka röna ut var felet ligger.

Jag vet allt det här men vad jag menar är att det är helt oväsentligt för TS som just nu inte har tillgång till sin data. Det är helt oväsentligt om FreeNas bör ha en viss hårdvara om man redan skapat sin burk och haft den ett tag. Generella regler gäller inte utan de förutsättningar som råder är de som gäller.

Permalänk
Medlem

Har du Freenas installerat på ett USB-minne? Inte ovanligt att dom går sönder och ger alla möjliga konstiga fel.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tack, för alla svar, har boot disken på en usb, så kanske är det första man borde testa,
Kan man byta usb och göra en ny boot disk utan att data försvinner?

Eller kan man bara koppla ut diskarna med lagring på och sen byta boot disk och börja felsöka?.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viox:

Tack, för alla svar, har boot disken på en usb, så kanske är det första man borde testa,
Kan man byta usb och göra en ny boot disk utan att data försvinner?

Eller kan man bara koppla ut diskarna med lagring på och sen byta boot disk och börja felsöka?.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ta en ny sticka och köra i och importera dina volymer. Du tappar alla inställningar om du inte backupat dem men datan ska inte påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du kan ta en ny sticka och köra i och importera dina volymer. Du tappar alla inställningar om du inte backupat dem men datan ska inte påverkas.

Okej, men kan man dra ut sladdarna till diskarna medans man sätter upp den nya usb disken? Så man inte gör något med dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viox:

Okej, men kan man dra ut sladdarna till diskarna medans man sätter upp den nya usb disken? Så man inte gör något med dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan du det. Diskarna är inte på något vis låst till hårdvara eller OS installation. Har du kört med kryptering så måste du dock ha din krypteringsnyckel, annars kommer du inte komma åt datat.

Permalänk
Medlem

Hmm intressant Har liknande problem
Crachar efter ett tag olicka tidsrymder
Tänkte inte på att det kan kanske vara minnet som gör det
Min startar och fungerar men efte 1h eller 1v typ så crach låst Power Off on för restart....
memtest86 Skall jag köra Botar man det från USB sticka ?
Skall leta och se om jag finner nåt bra
Tack för bra tråd