Permalänk
Medlem

30 flikar i timmen

När jag vaknade idag satte jag mig och surfade som jag brukar. Efter ett tag märkte jag att jag hade väldigt många flikar öppna och beslutade mig för att undersöka detta närmare. Räknade efter och kom fram till drygt 60 flikar och enligt klockan har det gått drygt 2 timmar sedan jag först öppnade webbläsaren.

Alltså 30 flikar per timme, eller en ny flik öppnad i genomsnitt varannan minut. Känns som att det är rätt ofta... ?

Anledningen till att jag öppnar nya flikar är vanligtvis att jag hittar ny information som jag vill veta mer om, samtidigt som jag vill kunna gå tillbaka till vad jag läst/hört om tidigare. Typiskt sker detta när jag är inne på Wikipedia, men även Google eller Youtube.

Har aldrig riktigt reflekterat över detta tidigare, så här är en öppen fråga: Är jag ensam om att sysselsätta mig på det här sättet?

Vad är era erfarenheter? Vad är din "fpt"?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Försöker alltid hålla nere flikarna. Blir galen av att ha förmånga. Nu för tiden undviker jag flikar för när jag skroll-klickar en länk med musen så öppnas samma länk 3-5 ggr för skrollen är glapp lol

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag slutar öppna nya flikar när stängningskrysset försvinner. Typ 16 st som mest.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag drar också gärna upp nya flickar, dock i ett "arkivfönster" på en annan skärm där jag lägger saker som jag vill titta lite extra på. Men de brukar bli max 10-15 st innan jag börjar läsa igenom dom. Men förstår "problemet" Brukar hitta flikar som jag ville läsa för 5 timmar sedan som jag nu inte är intresserad av längre.

Permalänk
99:e percentilen

Du är definitivt inte ensam. Tror en faktor som bidrar till problematiken är att det i skrivbordswebbläsare inte brukar stå hur många flikar som är öppna. I t ex Chrome på Android ser man ju det tydligt i flikvyn. (Sitter förvisso ofta med 30–40 flikar på mobilen ändå.)

Ska prova @cyklonens tumregel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Själv har jag ca 300-400 flikarna upp fördelat på 3 VM och en speldator, samt så har jag sparat
i "OneTab" säkert över 300 fördelat på flera vm och speldator.

Jag har haft sweclockers filken uppe nu snart 3 år. xD

Smakprov:

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har tre webläsarfönster öppna och sammanlagt 5 flikar.
Brukar ligga runt 2 flikar/fönster, som mest kanske det blir 7 flikar i ett fönster under kortare perioder.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Inaktiv

Jag öppnar flikar i ganska rask takt tills det blir för många att hålla reda på, då stänger jag ner fönstret och börjar om blankt.
Repeat

Permalänk
Medlem

När jag läser på så kan det bli maximalt 3 fönster fördelat på 3 skärmar med 5-6 flikar i vardera.
Det finns en gräns över hur mycket man kan ta in och hantera samtidigt.
Allt över det blir en strategisk hantering som slöar ner inlärningen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför man inte kan välja att ha flera rader för flikar. Vore en bra funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Ja, samt att flikarna automatiskt grupperas efter url, så alla Sweclockers hamnar i en batch efter varandra, och så vidare. Det går att dra och släppa manuellt, men det vore en nim funktion.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Periodvis ligger det väl uppemot 300 samtidigt men detta beror oftast på att jag arbetat med något och sedan återställt föregående session och börjat med något annat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Slängde ihop ett snabbt webbläsartillägg som räknar antalet öppnade flikar under den senaste timmen. Lägg manifest.json och background.js i en mapp och installera som opakterat tillägg (Chrome). Vet inte hur andra webbläsare fungerar. Vill man är det enkelt att bygga om till någon medelvärdesbildande variant, men jag har inte tid för något mer just nu.

{ "manifest_version": 2, "name": "Flikhastighet", "version": "1.0", "permissions": [ "tabs" ], "browser_action": {}, "background": { "scripts": ["background.js"] } }

manifest.json

Storage.prototype.setObject = function(key, value) { this.setItem(key, JSON.stringify(value)); } Storage.prototype.getObject = function(key) { var value = this.getItem(key); return value && JSON.parse(value); } chrome.tabs.onCreated.addListener(function(tabId, removeInfo) { const tabs = localStorage.getObject("tabCreationTimes") || []; tabs.push(Number(new Date())); localStorage.setObject("tabCreationTimes", tabs); update(); }); function update() { const tabs = localStorage.getObject("tabCreationTimes") || []; const now = Number(new Date()); const filtered = tabs.filter(then => now - then < 3600e3); localStorage.setObject("tabCreationTimes", filtered); chrome.browserAction.setBadgeText({text: `${filtered.length}`}); } setInterval(update, 10e3);

background.js
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har så många att ikonerna knappt syns. Använder ni faktiskt alla eller är majoriteten bara skräp ni aldrig tittar på igen? Har så svårt att tänka mig hur det gör någon nytta med så många. Omöjligt att hålla koll på alla

Ser över mina flikar då och då men har i princip alltid så jag kan se en del av rubriken för fliken iaf. Sällan mer än 10 per fönster

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har så många fönster som vart och ett är fulla med flikar att jag behöver scrolla i listan med webbläsarfönser...
Och så har jag flera webbläsare igång och flera installationer av en del webbläsare så man kan välja där också.
Så här rapporterar FF

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har som mest typ 1-5 flikar uppe samtidigt och alla flikar stängs när jag stänger webläsaren.

min bror däremot kan ha typ 40-100+ flikar med blandad anime och youtube klipp random öppnade flikar från föregående sessioner som sparas flikarna när webläsaren stängs...

och han gnäller över att de tar typ 2 minuter att starta webläsaren undrar varför det gör det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Minst 300.. Det mesta är vetenskapsartiklar jag bara "måste" läsa. Tyvärr har jag brist på energi och initiativförmåga.

Permalänk
Medlem

I min telefon har jag alltid : D antal flikar öppnade

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@cyklonen: Ja, samt att flikarna automatiskt grupperas efter url, så alla Sweclockers hamnar i en batch efter varandra, och så vidare. Det går att dra och släppa manuellt, men det vore en nim funktion.

Det finns i Vivaldi. Man kan göra Tab stacks, automatisk gruppering etc. Ganska användbart.

Permalänk
Medlem

Känner absolut igen detta. Jag lindrar problemet igenom att ha flera webbläsare öppna, och i sorterar flikarna lite för just den webbläsaren. T.ex. har jag webbläsare 1 på skärm 1 med tidningsartiklar, på skärm 2 har jag SweC och något mer öppet, sedan kan jag ha ett annan fönster i bakgrunden med diverse flikar.

Det drar rätt snabbt iväg.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Jobbigaste för mig är ändå när jag har massa läsvärda flikar uppe och sen av misstag råkar stänga ner allt med krysset längt till höger. Väldigt irriterande.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Har 13 st nu och kan bli 15-17st ibland, känns som att jag inte har så många uppe i jämförelse med vissa här.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns i Vivaldi. Man kan göra Tab stacks, automatisk gruppering etc. Ganska användbart.

Vivaldi låter dig även sätta andra än den öppnade fliken i dvala (jag kör engelskt operativsystem, ogillar dock ytterst att blanda svenska och engelska i tal eller skrift...), mycket användbart när minnet börjar tryta...

Vivaldi rekommenderas varmt.

Edit: och när jag får för många flickar, då sparar jag allt som bokmärken och rensar allt. Inte för att jag någonsin får för mig att öppna dem igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vivaldi låter dig även sätta andra än den öppnade fliken i dvala (jag kör engelskt operativsystem, ogillar dock ytterst att blanda svenska och engelska i tal eller skrift...), mycket användbart när minnet börjar tryta...

Vivaldi rekommenderas varmt.

Edit: och när jag får för många flickar, då sparar jag allt som bokmärken och rensar allt. Inte för att jag någonsin får för mig att öppna dem igen...

Ja det är också användbart. När jag ska stänga så brukar jag lägg flikar jag spara antingen åt höger eller vänster och sedan använda funktionen för att stänga allt på antingen höger eller vänstersidan.

Permalänk
Medlem

Jag brukar också råka ut för detta när jag kollar youtube/wikipedia osv. Men 60 flikar?!?! Jag brukar kanske komma upp i typ 10 innan jag börjar slakta de one by one genom att kolla det jag skulle göra.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag brukar också råka ut för detta när jag kollar youtube/wikipedia osv. Men 60 flikar?!?! Jag brukar kanske komma upp i typ 10 innan jag börjar slakta de one by one genom att kolla det jag skulle göra.

Samma här.
Ordning och reda samt disciplin på sig själv att ta hand om det man pysslar med.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag brukar stänga ner dom då och då.

Hur har du det med problemet att mitten musknappan går sönder när man trycker på länkar för att öppna något i en ny flik med scrollhjulet?

Jag trodde först det bara är slitage men nu har jag bytt ut kanske 20 möss enbart för att scrollhjulet lägger av.

Vet att man kan CTRL+Clicka länkarna eller högerclicka och ta öppna i ny flik, men det är inte hållbart när man öppnar så himla mycket länkar.

Permalänk
Medlem

Surfar jag på reddit så är inte 20 flikar per 3 minuter ovanligt - de stannar sällan mer än 20-30 sekunder efter att de har laddats in dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Blir ofta hundratals flikar för min del då jag tycker det är smidigt. Använder Vivaldi som är ganska bra på att hantera det, och har inbyggda musgester så det går snabbt att stänga ner dem när jag inte behöver dem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Själv har jag ca 300-400 flikarna upp fördelat på 3 VM och en speldator, samt så har jag sparat
i "OneTab" säkert över 300 fördelat på flera vm och speldator.

Jag har haft sweclockers filken uppe nu snart 3 år. xD

Smakprov:
https://i.imgur.com/zeaujcz.png

Sök hjälp!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4