Är detta en resonabel build för gaming/lite numeriska metoder?

Permalänk
Medlem

Är detta en resonabel build för gaming/lite numeriska metoder?

Hej!

Har blivit dags för mig att införskaffa en riktig dator efter att under studenttiden ha levt laptopgaminglivet. Mina preferenser är att den ska vara välanpassad för gaming i (relativt) höga inställningar, helst i 1440p, i några (säg 4) år framöver utan att behöva bry mig om att uppgradera på dessa (4) år. Då jag numera (tyvärr) också behöver tjäna in mitt leverne så kommer jag använda den en hel del för kontorsarbete och lättare men minnes-intensiva programmeringsjobb (vilket förklarar 32gb minne nedan). Angående prisklass så har jag en flexibel budget, där jag uppskattar lägga ca 12-18k, men ser såklart gärna att det blir så prisvärt som möjligt.

Efter att ha studerat lite benchmarks så tycker jag att AMD rakt igenom verkar det prisvärdaste alternativet. Bryr mig heller inte särskilt mycket om ray tracing då jag misstänker att man behöver slänga på ytterligare 10k för att det ska vara ett sant alternativ...
EDIT: intelgrafik verkar som sagt för dyrt, men är intresserad av att veta fördelarna med att byta till interprocessor jmf amd.

Måste också erkänna att jag har exakt 0 koll på moderkort, fläkt och powersupply. Har inget behov av att vara dumsnål här, men känner heller inget behov av att splurgea helt i onödan. Uppskattar att den är tyst vid kontorsarbete.

Hade uppskattat kommentarer givet dessa tankar kring builden nedan:

Permalänk
Medlem

Bortsett från det smått orealistiska kravet att kunna spela på "relativt höga" inställningar i 4 år utan att uppgradera så ser det ut som en bra build. 8 kärnor i 3700X är bedömt värt extrakostnaden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc:

Tack för kommentaren. Okej, relativt höga inställningar kanske är för luddigt. Relativt bör här tolkas i samband med att jag de senaste 4 åren spelat på en 2.4 ghz i7 laptop med ett 840m inbyggt... Jag är glad om jag får spela snygga spel i några år framöver utan ögonkatarr av låg fps som påföljd. Om det innebär att jag behöver sänka till 1080p/medium/high om 4 år är det acceptabelt.

Varför 8 kärnor? Vad kommer det ge mig förutom en högre strömräkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMZ:

@Dracc:

Tack för kommentaren. Okej, relativt höga inställningar kanske är för luddigt. Relativt bör här tolkas i samband med att jag de senaste 4 åren spelat på en 2.4 ghz i7 laptop med ett 840m inbyggt... Jag är glad om jag får spela snygga spel i några år framöver utan ögonkatarr av låg fps som påföljd. Om det innebär att jag behöver sänka till 1080p/medium/high om 4 år är det acceptabelt.

Varför 8 kärnor? Vad kommer det ge mig förutom en högre strömräkning?

8 kärnor för snabbare kompilering och bättre multitasking.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

3600 är mera prisvärd, presterar nästan lika bra som 3600X.
Eftersom du har valt ett mATX moderkort kan du köpa ett mindre chassi..
https://www.webhallen.com/se/product/256273-Fractal-Design-De...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Tack för rådet. Tänkte mig inte riktigt för när jag valde moderkort och har ingen preferens för chassistorlek, men mini låter på något vis oroväckande? Bör jag byta moderkort?

Noterade att denna var på kampanj:
https://www.webhallen.com/se/product/288864-ASUS-Prime-B450-P...
Någon nackdel?

Permalänk
Medlem

@IMZ: Varför låter mini oroväckande? Datorn blir inte sämre för det, bara du får plats med alla komponenter du behöver.

MSI Max fungerar med Ryzen 3000
https://www.sweclockers.com/nyhet/27933-msis-max-familj-ar-40...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Det har du ju såklart rätt i... Vore nog lite nättare med en mini ståendes på skrivbordet (höj/sänkbart) ändå. Funkar den även med det trådlösa nätverkskortet jag lagt till eller har den typ för få uttag eller något sådant?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av IMZ:

@CyberNerd:

Tack för rådet. Tänkte mig inte riktigt för när jag valde moderkort och har ingen preferens för chassistorlek, men mini låter på något vis oroväckande? Bör jag byta moderkort?

Noterade att denna var på kampanj:
https://www.webhallen.com/se/product/288864-ASUS-Prime-B450-P...
Någon nackdel?

https://www.webhallen.com/se/product/293994-MSI-B450-Gaming-P...
Kör på detta så slipper du lägga extra pengar på ett wifi-kort.
NOTERA: Du behöver flasha BIOS men enkelt men ganska enkelt.
Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:

Tack för rådet. Kommer dock vilja behålla nuvarande nätverkskort då jag i min lägenhet ej har möjlighet att dra in kabel i kontoret och verkligen vill säkerställa att jag har en solid uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Har tagit era råd (och några vänners) i beaktning och småändrat lite därefter. Här är mitt slutgiltiga förslag på build. Några absoluta nonos jag missat?

Permalänk
Medlem

@IMZ: För liten kylare. Du behöver ingen low-profile kylare. Denna blir bra:
https://www.webhallen.com/se/product/285867-be-quiet-Dark-Roc...

Moderkortet kanske kräver bios uppdatering för att fungera med Ryzen 3700X.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Du har nog rätt. Läste att den tydligen ska vara mycket tyst också, så jag byter.

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Oj, såg din kommentar om moderkort först senare. Verkar som att den ska vara kompatibel enligt AMDs egna hemsida?

https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B450M-K/HelpDesk_CPU/

Permalänk
Medlem

Har nu en fråga till. Har läst ett par guider om moderkort den senaste timmen, och det verkar som att 570x rekommenderas för Ryzen 3700x som jag tänkt köpa. Detta kostar mig 1000kr extra (och ett chassibyte, men det är skitsamma). Kommer jag märka något av dessa 1000kr?

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp allihop!

Det slutade med specifikationen ovan, men där jag bytte ut kylaren till be quiet 4 och återvände till mortar m450ATX då den verkar vara väldigt omtyckt. Tyvärr är den ju slut just nu men den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMZ:

Tack för all hjälp allihop!

Det slutade med specifikationen ovan, men där jag bytte ut kylaren till be quiet 4 och återvände till mortar m450ATX då den verkar vara väldigt omtyckt. Tyvärr är den ju slut just nu men den som väntar på något gott...

Här har du med acceptabelt nätaggregat och 5700xt

Intel

Tror detta är bra för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri:

Tack för hjälpen. Beställningen har dock redan lagts, och jag känner mig rätt nöjd med att snudda lite på 18k för aningen mer kvalitativa delar. Arbetar mycket vid datorn, och på det stora hela är 18k inte särskilt mycket för något jag kommer använda dagligen i säkert minst 4 år framöver (att den kommer vara fet att spela på är ju såklart ett plus ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMZ:

@sifri:

Tack för hjälpen. Beställningen har dock redan lagts, och jag känner mig rätt nöjd med att snudda lite på 18k för aningen mer kvalitativa delar. Arbetar mycket vid datorn, och på det stora hela är 18k inte särskilt mycket för något jag kommer använda dagligen i säkert minst 4 år framöver (att den kommer vara fet att spela på är ju såklart ett plus ).

Toppen

Skickades från m.sweclockers.com