PS3 "suger" inte in skivor längre

Permalänk
Medlem

PS3 "suger" inte in skivor längre

Har en PS3 som bara används som blu-ray/DVD läsare i hemmabion.
Det finns en apple tv och en plexmaskin med och det mesta streamas nuförtiden, men igår ville vi se en blu-ray och då vägrar ps3an mata in skivan.

Med tanke på hur sällan den används så är frågan om det går att fixa på något sätt?

Kom på att det finns massa olika ps3 som kanske har olika läsare, jag har den som heter PS3 slim.

Permalänk
Medlem

Det var inte redan en skiva i ps3:an som du hade glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du behöver byta hela bluray-enheten så kan det innebära en hel del krångel då PS3:an och bluray-enheten måste "giftas" innan de fungerar ihop (det är i grund och botten till för att försvåra piratkopiering). Lättast är nog om du istället reparerar den enhet som nu sitter i, om den är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det var inte redan en skiva i ps3:an som du hade glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope ingen skiva går att mata ur och ingen syns i menyn så det kan vi utesluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Om du behöver byta hela bluray-enheten så kan det innebära en hel del krångel då PS3:an och bluray-enheten måste "giftas" innan de fungerar ihop (det är i grund och botten till för att försvåra piratkopiering). Lättast är nog om du istället reparerar den enhet som nu sitter i, om den är defekt.

Okej, vem gör sånt?
Vad kostar det?

Känns som det inte är värt att lägga för mycket på en så gammal grej, en hel begagnad ps3 borde ju gå att hitta rätt billigt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Om du behöver byta hela bluray-enheten så kan det innebära en hel del krångel då PS3:an och bluray-enheten måste "giftas" innan de fungerar ihop (det är i grund och botten till för att försvåra piratkopiering). Lättast är nog om du istället reparerar den enhet som nu sitter i, om den är defekt.

Det går köpa begagnade ps3 för 300-400 på tradera, sedan går det sälja ps3an som defekt eller ge bort den till någon som vill spela spel från hårddisken bara. Som ett alternativ till att lägga pengar och energi till att reparera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det går köpa begagnade ps3 för 300-400 på tradera, sedan går det sälja ps3an som defekt eller ge bort den till någon som vill spela spel från hårddisken bara. Som ett alternativ till att lägga pengar och energi till att reparera.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar ju inte finnas nån quick fix så det lutar åt att hitta nån begagnad.

Permalänk
Medlem

@gnun: Vet inte vad du anser vara en quick fix, men här är en video med någon som har ett liknande problem och går genom och diagnostiserar problemet.
https://www.youtube.com/watch?v=nsIdtW35utw

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnun:

Okej, vem gör sånt?
Vad kostar det?

Känns som det inte är värt att lägga för mycket på en så gammal grej, en hel begagnad ps3 borde ju gå att hitta rätt billigt annars.

Man får kolla YouTube-tutorials (sök på "remarry PS3"), eller om du lyckas hitta någon som gillar att mecka med PS3 som kan göra det åt dig antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Om du behöver byta hela bluray-enheten så kan det innebära en hel del krångel då PS3:an och bluray-enheten måste "giftas" innan de fungerar ihop (det är i grund och botten till för att försvåra piratkopiering). Lättast är nog om du istället reparerar den enhet som nu sitter i, om den är defekt.

Stämmer inte, har bytt flertal läsare utan några problem.
Bara att öppna upp den å byta. Relativ simpelt finns lite olika sätt, man kan tex bara byta sj armen, byta bara ”ögat” osv.
Men det är enklat ingrepp tyckte jag i all fall. Är man bara försiktig å tar god tid på sig så löser du det sj TS
EDIT: eller så jag har haft en jävla tur, har Varje gång köpte exakt samma läsare, med samma namn. Kanske skiljer sig åt om man köper olika V. Av läsare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Stämmer inte, har bytt flertal läsare utan några problem.
Bara att öppna upp den å byta. Relativ simpelt finns lite olika sätt, man kan tex bara byta sj armen, byta bara ”ögat” osv.
Men det är enklat ingrepp tyckte jag i all fall. Är man bara försiktig å tar god tid på sig så löser du det sj TS
EDIT: eller så jag har haft en jävla tur, har Varje gång köpte exakt samma läsare, med samma namn. Kanske skiljer sig åt om man köper olika V. Av läsare

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, det är ju smidigt isåfall. Men något måste det ju vara med det eftersom folk pratar om det och gör tutorials osv.
Trodde det var lika illa som på Xbox 360 där man behöver dras med korrekt DVD key osv.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: alla jag har lagat, har jag aldrig stött på det, men jag har å andra sidan allat köpt exakt samma som sitter in tex. RAL34520+234 så har jag bara letat efter en läsare med dom "namnen" aldrig provat med en annan, då kankve man måste gifta in dom osv.... verkar nästan så. men det är mer än vad jag vet:D