Löda ny kontakt till headset (RHA Ma600i)

Permalänk
Medlem

Löda ny kontakt till headset (RHA Ma600i)

Hade tänkt försöka löda ny kontakt till dessa och de står att de är till iPhone just? Vad för kontakt behöver jag? Den ska helst va liten och kanske L formad om de går. De är ju Mic i headsetet och den kommer jag inte använda om de gör någon skillnad

Mvh

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/in-ear/rha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Hade tänkt försöka löda ny kontakt till dessa och de står att de är till iPhone just? Vad för kontakt behöver jag? Den ska helst va liten och kanske L formad om de går. De är ju Mic i headsetet och den kommer jag inte använda om de gör någon skillnad

Mvh

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/in-ear/rha...

Du skriver inte vad du ska koppla den till, så går inte säga vad för kontakt det ska vara men...

Dom där brukar vara svåra att löda... specialkabel som inte ska gå av i första taget när man rycker o böjer i den... Skulle rekommendera att skaffa en adapter i stället. Såg f.ö. att det fanns en som tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Hade tänkt försöka löda ny kontakt till dessa och de står att de är till iPhone just? Vad för kontakt behöver jag? Den ska helst va liten och kanske L formad om de går. De är ju Mic i headsetet och den kommer jag inte använda om de gör någon skillnad

Mvh

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/in-ear/rha...

Du behöver en vinklad 4-polig 3,5mm tele-kontakt (finns ofta tillgänglig i närmsta musikaffär). Lödningen kan du se hur den är gjord om du har tillgång till den nuvarande kontakten som sitter på och sprättar upp den, alt. om du kan hitta ett kopplingsschema för produkten.

Om du inte vill använda mikrofonen duger en vanlig 3-polig vinklad istället:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem

Finns de till och med de man inte behöver löda utan fäster på annat vis? Kabeln har blivit glapp och vill inte slänga dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Finns de till och med de man inte behöver löda utan fäster på annat vis? Kabeln har blivit glapp och vill inte slänga dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är löda som gäller, men räkna med att det är ett helvete. Ledarna är extremt tunna, emaljerade och brukar ha utfyllnadsmaterial i mitten. Skrapa/bränna bort emaljen tillräckligt är pilligt i sig, sen ska man lyckas få det att fästa i lodet. Försökte mig på sådan reparation men trots att höll på i säkert en halvtimme med flussmedel, olika metoder för att få bort emaljen, olika temperaturer m.m. så fick jag aldrig något vettigt ljud ur lurarna igen. Möjligt att kontakten jag hade var problemet men jag misstänker mer lödningen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Finns de till och med de man inte behöver löda utan fäster på annat vis? Kabeln har blivit glapp och vill inte slänga dem

Sitter glappet i eller nära pluggen? Du kommer behöva kapa den skadade biten, så om det är längre upp på kabeln behöver du inte en ny kontakt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

Finns de till och med de man inte behöver löda utan fäster på annat vis? Kabeln har blivit glapp och vill inte slänga dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det går att svetsa kontakter men det är betydligt bökigare än att löda och jag tror inte du hittar nåt annat än industriell utrustning för det.
Kontakterna är så små att det i praktiken inte funkar med skruvplint utan lödning är det enda vettiga om du ska göra det själv, kablarnas ledare är som sagt troligen dessutom svåra att löda då det ofta används olika typer av dragskydd och isolering som måste tas bort innan du kan löda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.