Endoskopi/inspektions kamera

Permalänk
Medlem

Endoskopi/inspektions kamera

Hej!
Det är nämligen så att jag och en klass kamrat ska göra ett examensarbete med egen idé.
För detta behöver vi ett endoskopi/inspektions kamera med usb. De flesta endoskopi kamera jag hittar på nätet är för just andriod, iOS och windows.
Tänkte fråga ifall det finns några endoskopi kameror som har support för ARM(Raspberry pi 3b+).

OS: Rasbian
Vi kör förtillfället på rasbian, men detta är inget som måste.
Utan hela examensarbete går ut på att vi ska få endoskopi kameran att samverka dvs fungera med raspberry pi.
Det är just 2 funktioner som vi är mest intresserade av:
-Att kunna Live streama video på en extern skärm (LCD).
-Att kunna ta still bilder.

Mvh Stanikz

Permalänk
Medlem

Köpte en på biltema till ett projekt på jobbet: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/inspektio.... Har ännu inte fått igång den på min Raspberry Pi utan bara Ubuntu på min laptop, men jag gissar att det beror på att jag kör Alpine Linux och inte någon mer användarvänlig distro, snarare än någon grundläggande inkompatibilitet med ARM. Kan försöka uppdatera dig om jag kommer nån vart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Köpte en på biltema till ett projekt på jobbet: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/inspektio.... Har ännu inte fått igång den på min Raspberry Pi utan bara Ubuntu på min laptop, men jag gissar att det beror på att jag kör Alpine Linux och inte någon mer användarvänlig distro, snarare än någon grundläggande inkompatibilitet med ARM. Kan försöka uppdatera dig om jag kommer nån vart!

Jätte schysst! hade varit toppen om du kunde göra det.
Jag såg just den också, vågade inte riktigt köpa den då jag inte vet om den kommer att fungera med Pi:n. Men det hade varit kul om du skulle kunna testa det i Pi:n oavsett vilket OS. För jag har för mig att UVC (USB video device class) finns i de flesta OS kernels.

Permalänk
Skrivet av stanikz:

Hej!
Det är nämligen så att jag och en klass kamrat ska göra ett examensarbete med egen idé.
För detta behöver vi ett endoskopi/inspektions kamera med usb. De flesta endoskopi kamera jag hittar på nätet är för just andriod, iOS och windows.
Tänkte fråga ifall det finns några endoskopi kameror som har support för ARM(Raspberry pi 3b+).

OS: Rasbian
Vi kör förtillfället på rasbian, men detta är inget som måste.
Utan hela examensarbete går ut på att vi ska få endoskopi kameran att samverka dvs fungera med raspberry pi.
Det är just 2 funktioner som vi är mest intresserade av:
-Att kunna Live streama video på en extern skärm (LCD).
-Att kunna ta still bilder.

Mvh Stanikz

Krav på storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Hej!
Det är nämligen så att jag och en klass kamrat ska göra ett examensarbete med egen idé.
För detta behöver vi ett endoskopi/inspektions kamera med usb. De flesta endoskopi kamera jag hittar på nätet är för just andriod, iOS och windows.
Tänkte fråga ifall det finns några endoskopi kameror som har support för ARM(Raspberry pi 3b+).

OS: Rasbian
Vi kör förtillfället på rasbian, men detta är inget som måste.
Utan hela examensarbete går ut på att vi ska få endoskopi kameran att samverka dvs fungera med raspberry pi.
Det är just 2 funktioner som vi är mest intresserade av:
-Att kunna Live streama video på en extern skärm (LCD).
-Att kunna ta still bilder.

Mvh Stanikz

Android kan installeras på Rpi3.