Logitech lanserar G604 Lightspeed – trådlös spelmus med rejäl batteritid

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar G604 Lightspeed – trådlös spelmus med rejäl batteritid

Den senaste trådlösa spelmusen från Logitech G ger 240 timmar användning över Lightspeed-tekniken och 5,5 månader över Bluetooth – med blott ett AA-batteri.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt imponerande med tanke på att en mus från Classe för en hundring håller ungefär lika länge med vanliga batterier.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl inte direkt imponerande med tanke på att en mus från Classe för en hundring håller ungefär lika länge med vanliga batterier.

Finns det möss med bluetooth men framförallt motsvarighet till lightspeed för en hundring?

Länka gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns det möss med bluetooth men framförallt motsvarighet till lightspeed för en hundring?

Länka gärna!

https://www.amazon.com/gp/product/B013WC0P2A?tag=laptop-magaz...
Under $10 och ~18 mån batteritid.
Har riktiga skräpmöss på kontoret och där byts det batteri kanske en gång per år.

Lightspeed som det så fint kallas vettefan, men musen blir ju snortung med AA-batteri.
Tror nog de flesta mössen på marknaden uppnår liknande batteritid om man tjongar in ett AA.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.amazon.com/gp/product/B013WC0P2A?tag=laptop-magaz...
Under $10 och ~18 mån batteritid.
Har riktiga skräpmöss på kontoret och där byts det batteri kanske en gång per år.

Lightspeed som det så fint kallas vettefan, men musen blir ju snortung med AA-batteri.
Tror nog de flesta mössen på marknaden uppnår liknande batteritid om man tjongar in ett AA.

Ja är batteritiden det enda som är av intresse så är det här såklart inte rätt val av mus för dig.
Det som erbjuds här är något annat än bara maximal batteritid.
Hög precision kombinerat med väldigt låg latens är vad de tar betalt för. Att det sedan även finns ett lågenergiläget är både trevligt och rätt tänkt. Men det är liksom inte riktigt den delen som bär upp produkten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite svårt att förstå logiken i Logitechs namnschema för deras möss.
Namnmässigt och utseendemässigt är musen lik deras G602. Men mitt emellan dessa modellnamn ligger G603 som ser ut att vara helt annorlunda i designen.

Det hade i min värld varit mer rimligt om exempelvis G900, G903, G602, G604 och G502 hade haft någon form av gemensam namnsamling.

Logitech G305, G403, G603 och kanske G pro wireless passar närmre varandra.

Utseendemässigt iaf.
Kanske blir det fel att dela in baserat på design.
Men nuvarande namnschema indikerar ju inte heller sensortypen riktigt så jag får inge grepp om situationen alls. Ser inte riktigt den röda tråden i prisklass heller.

Aja. Jag blir iaf mest förvirrad av deras namnschema. Vad definierar 400-serien? 600-serien?
Någon som förstår det här lite bättre än mig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att förstå. Det var bättre förr. Förutom batteritidsmässigt då, 5 månader på ett AA är helt otroligt. Jag kommer ihåg min gamla G700 som hade utbytbara laddbara battericeller. Den klarade ett dygn om man hade tur.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har lite svårt att förstå logiken i Logitechs namnschema för deras möss.
Namnmässigt och utseendemässigt är musen lik deras G602. Men mitt emellan dessa modellnamn ligger G603 som ser ut att vara helt annorlunda i designen.

Det hade i min värld varit mer rimligt om exempelvis G900, G903, G602, G604 och G502 hade haft någon form av gemensam namnsamling.

Logitech G305, G403, G603 och kanske G pro wireless passar närmre varandra.

Utseendemässigt iaf.
Kanske blir det fel att dela in baserat på design.
Men nuvarande namnschema indikerar ju inte heller sensortypen riktigt så jag får inge grepp om situationen alls. Ser inte riktigt den röda tråden i prisklass heller.

Aja. Jag blir iaf mest förvirrad av deras namnschema. Vad definierar 400-serien? 600-serien?
Någon som förstår det här lite bättre än mig?

Jag har hört historier som förklarat det och tanken bakom det (första siffran indikerar var i prestanda eller var i prisstegen den hamnar, andra siffran kategori och 3e.. generation). Eller något sådant.

Men jag håller med om att det känns som det fallerat ganska ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.amazon.com/gp/product/B013WC0P2A?tag=laptop-magaz...
Under $10 och ~18 mån batteritid.
Har riktiga skräpmöss på kontoret och där byts det batteri kanske en gång per år.

Lightspeed som det så fint kallas vettefan, men musen blir ju snortung med AA-batteri.
Tror nog de flesta mössen på marknaden uppnår liknande batteritid om man tjongar in ett AA.

Finns lättare AA batterier att köpa, kring 14-15g om du kör lithium. Vilket såklart fortfarande är mycket i en mus, men hälften av vad uppladdningsbara Ni-MH väger.

Förstår dock att du hängt upp dig på batteritiden. Men det är en enorm skillnad på prestanda på sensorn i en sån här mus och en skrämus för kontor
Sen om man räknar in Lightspeed som skickar data till datorn varje ms, istället för typ var 10e för BT.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag har hört historier som förklarat det och tanken bakom det (första siffran indikerar var i prestanda eller var i prisstegen den hamnar, andra siffran kategori och 3e.. generation). Eller något sådant.

Men jag håller med om att det känns som det fallerat ganska ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Delvis kändes det väl rimligt.
300serien på billiga sidan skalan och 900serien på andra sidan.

Tills man ser att 502 verkar vara dyrast. Och 602 och 603 verkar vara i 300segmentets prisklass medan 604 ligger över 700serien.

Äe jag får inte ihop det 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lodisen:

Det är väl inte direkt imponerande med tanke på att en mus från Classe för en hundring håller ungefär lika länge med vanliga batterier.

Dessa är för gaming

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig mus, hade dock gärna sett att man kunde ladda den med sladd vilket man kanske kan, men hittar inget om det? Blir nog min nästa mus oavsett!

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta men vad i helvete ska man med sex tumknappar till?!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon201296:

Ursäkta men vad i helvete ska man med sex tumknappar till?!

MMO

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@anon201296: Dels mmorpg/mobas, men även vid produktivitet, jag som 3D grafiker älskar att ha massa funktioner bunden till olika knappar på musen och tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ursäkta men vad i helvete ska man med sex tumknappar till?!

Allt. Slösurf, filmer.
Börja med att mappa Ctrl, enter mm. Genom att kunna göra så mycket som möjligt både via mus och tangentbord så minimerar man antalet gånger man måste skifta.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

@anon201296: Jag har en G602 på jobbet, har ctrl och shift, framåt och bakåt, två kortkommandon till tummen samt ctrl+z och ctrl+y på knapparna vid pekfingret. I andra handen har jag en 3D-mus, när tangentbordet väl ska användas går båda händerna åt till det.

Är väldigt lockad av denna för hemmabruk med i princip samma upplägg. Dock är prislappen lite för hög just nu och jag hade föredragit inbyggt batteri, däremot har den på jobbet klagat på 5% batteri i minst 6 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ursäkta men vad i helvete ska man med sex tumknappar till?!

En till varje gruppmedlem i Baldur's Gate-spelen såklart.
Har köpt på mig 2st G602 till detta, varav en är köpt i förebyggande syfte. *Blush*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har lite svårt att förstå logiken i Logitechs namnschema för deras möss.
Namnmässigt och utseendemässigt är musen lik deras G602. Men mitt emellan dessa modellnamn ligger G603 som ser ut att vara helt annorlunda i designen.

Det hade i min värld varit mer rimligt om exempelvis G900, G903, G602, G604 och G502 hade haft någon form av gemensam namnsamling.

Logitech G305, G403, G603 och kanske G pro wireless passar närmre varandra.

Utseendemässigt iaf.
Kanske blir det fel att dela in baserat på design.
Men nuvarande namnschema indikerar ju inte heller sensortypen riktigt så jag får inge grepp om situationen alls. Ser inte riktigt den röda tråden i prisklass heller.

Aja. Jag blir iaf mest förvirrad av deras namnschema. Vad definierar 400-serien? 600-serien?
Någon som förstår det här lite bättre än mig?

Nä, det verkar inte finnas nån ordning alls. G305 och G603 är ju i princip samma mus till samma pris medan den här verkar vara en uppdatering av 602:an men för dubbla priset.

Dock trevligt med en mus med lite fler knappar som inte ser ut som den när som helst visar sig vara en Decepticon.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Avstängd

Är scrollen av metall eller plast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Är scrollen av metall eller plast?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt logitechs hemsida så står det att den är gjord i metal. https://www.logitechg.com/en-roeu/products/gaming-mice/g604-l...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen en G502 lightspeed (visserligen med logitechs musmatta som laddar musen med) och är sjukt nöjd, märker ingen skillnad alls i "delay" mot min trådade g502, eller ja snarare jag märker ingen delay alls. Att Lightspeeden dessutom är lite lättare än den trådade G502an gör mig inget heller. Ska erkänna att jag har vart logitech frälst sedan 90 talet men if trådlöst, Lightspeed is the way to go!

Permalänk
Lego Master

Min gamla G700 kanske får stryka på foten snart, den köptes på OnOff när det fortfarande fanns, så den är inte ny direkt...

Detta är högintressant, musvikt är inte av speciellt intresse när jag inte ska spela competitive FPS. Kanske komplettera med en smexig musmatta med. Tur man fyller år snart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Äntligen en mus med fler tumknappar. Blir köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min gamla G700 kanske får stryka på foten snart, den köptes på OnOff när det fortfarande fanns, så den är inte ny direkt...

Detta är högintressant, musvikt är inte av speciellt intresse när jag inte ska spela competitive FPS. Kanske komplettera med en smexig musmatta med. Tur man fyller år snart.

G502 lightspeed samt Logitech G Powerplay matta!

Permalänk
Lego Master

@Deadrat:
Jaa...well...nej. G502 har färre knappar (WoW Classic <3) och en mycket kantigare design som inte riktigt tilltalar mig.
Men PowerPlay är ju vansinnigt lockande, ja.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Deadrat:
Jaa...well...nej. G502 har färre knappar (WoW Classic <3) och en mycket kantigare design som inte riktigt tilltalar mig.
Men PowerPlay är ju vansinnigt lockande, ja.

Bryr mig personligen inte om designen på en mus så länge den är skön att använda och uppfyller mina krav men smaken e som röva

Powerplay med en kompatibel mus kan jag starkt rekommendera!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Deadrat:

Bryr mig personligen inte om designen på en mus så länge den är skön att använda och uppfyller mina krav men smaken e som röva

Powerplay med en kompatibel mus kan jag starkt rekommendera!

Nej, designen må vara hänt. Men antal knappar > Powerplay, iochmed att jag inte vill gå ner i antal knappar (G700 har 13), och Powerplay har jag aldrig använt, så kan inte sakna det.

Men jävlar i min låda...det är inte gratis att ligga i topp. 1600 för musen, och ytterligare 1200 för mattan..? What in the actual ass?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, designen må vara hänt. Men antal knappar > Powerplay, iochmed att jag inte vill gå ner i antal knappar (G700 har 13), och Powerplay har jag aldrig använt, så kan inte sakna det.

Ah verkar som 604 inte får stöd för powerplay av nån konstig anledning

Permalänk
Medlem

Tappade intresset lite för musen när jag såg "bakluckan" med batteriet.
Som gjort för att glappa redan efter första/andra batteribytet.

Men verkade ju fin annars..