Uppgradering efter nästan 8 år, allround dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering efter nästan 8 år, allround dator

Efter c:a 8 år känner jag att min dator börjar bli väldigt gammal, visst, grafikkortet har bytts ut två gånger, och skaffade en större SSD under resans gång, men nu börjar den kännas slö.

Det jag ska ha datorn till är mest surf och jobb, mycket excel och word, men även en del Photoshop (vilket är när den känns slö) och periodvis spel.

Hur jag tänker; Just nu spelar jag inte något på PC, så behåller mitt RX460 tillsvidare, kanske hinner komma en generation till innan suget på PC spel kommer tillbaka. Chassi har jag NZXT H2, och varför byta om man inte hittar något man tycker är snyggt.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI X570-A PRO, Socket-AM4 (2 199 kr hos Alina)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Röd (999 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 250GB (949 kr hos Inet)
PSU: Corsair RM650 650W (2019) (1 090 kr hos Inet)
Summa: 7 576 kr

Hur jag tänker;
CPU och Ram; Borde vara en bra boost jfr idag, ev köpa till ny kylare senare om den inkluderade låter för mycket.
Moderkort; Blir halvt galen i vad man ska ha till Rysen 3000, detta var det rimligast jag kunde hitta med Toslink jag har till ljudsystemet)
PSU; Åtta år i daglig drift, lika bra
SSD: Den har jag har gått i ett par år, lika bra att byta, men behöver inte über mycket plats
Har heller inte bråttom att plocka ihop allt så är det någon man kan/bör vänta på inom rimlighet göra jag gärna det.

Windows tror jag att jag kan flytta min nuvarande licens (tror inte det var en OEM) annars köper jag en ny.

Alla förslag och input är varmt välkommen

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Efter c:a 8 år känner jag att min dator börjar bli väldigt gammal, visst, grafikkortet har bytts ut två gånger, och skaffade en större SSD under resans gång, men nu börjar den kännas slö.

Det jag ska ha datorn till är mest surf och jobb, mycket excel och word, men även en del Photoshop (vilket är när den känns slö) och periodvis spel.

Hur jag tänker; Just nu spelar jag inte något på PC, så behåller mitt RX460 tillsvidare, kanske hinner komma en generation till innan suget på PC spel kommer tillbaka. Chassi har jag NZXT H2, och varför byta om man inte hittar något man tycker är snyggt.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI X570-A PRO, Socket-AM4 (2 199 kr hos Alina)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Röd (999 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 250GB (949 kr hos Inet)
PSU: Corsair RM650 650W (2019) (1 090 kr hos Inet)
Summa: 7 576 kr

Hur jag tänker;
CPU och Ram; Borde vara en bra boost jfr idag, ev köpa till ny kylare senare om den inkluderade låter för mycket.
Moderkort; Blir halvt galen i vad man ska ha till Rysen 3000, detta var det rimligast jag kunde hitta med Toslink jag har till ljudsystemet)
PSU; Åtta år i daglig drift, lika bra
SSD: Den har jag har gått i ett par år, lika bra att byta, men behöver inte über mycket plats
Har heller inte bråttom att plocka ihop allt så är det någon man kan/bör vänta på inom rimlighet göra jag gärna det.

Windows tror jag att jag kan flytta min nuvarande licens (tror inte det var en OEM) annars köper jag en ny.

Alla förslag och input är varmt välkommen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Moderkort: MSI X570-A PRO, Socket-AM4 (2 199 kr hos Alina)

Har för mig att det där moderkortet var klassat som ett av de absolut sämsta x570, så då är de bättre att köpa ett x470 för att hålla kostnaden nere.
De behöver dock få bios uppdaterat för att stödja 3000 serien

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Efter c:a 8 år känner jag att min dator börjar bli väldigt gammal, visst, grafikkortet har bytts ut två gånger, och skaffade en större SSD under resans gång, men nu börjar den kännas slö.

Det jag ska ha datorn till är mest surf och jobb, mycket excel och word, men även en del Photoshop (vilket är när den känns slö) och periodvis spel.

Hur jag tänker; Just nu spelar jag inte något på PC, så behåller mitt RX460 tillsvidare, kanske hinner komma en generation till innan suget på PC spel kommer tillbaka. Chassi har jag NZXT H2, och varför byta om man inte hittar något man tycker är snyggt.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI X570-A PRO, Socket-AM4 (2 199 kr hos Alina)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Röd (999 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 250GB (949 kr hos Inet)
PSU: Corsair RM650 650W (2019) (1 090 kr hos Inet)
Summa: 7 576 kr

Hur jag tänker;
CPU och Ram; Borde vara en bra boost jfr idag, ev köpa till ny kylare senare om den inkluderade låter för mycket.
Moderkort; Blir halvt galen i vad man ska ha till Rysen 3000, detta var det rimligast jag kunde hitta med Toslink jag har till ljudsystemet)
PSU; Åtta år i daglig drift, lika bra
SSD: Den har jag har gått i ett par år, lika bra att byta, men behöver inte über mycket plats
Har heller inte bråttom att plocka ihop allt så är det någon man kan/bör vänta på inom rimlighet göra jag gärna det.

Windows tror jag att jag kan flytta min nuvarande licens (tror inte det var en OEM) annars köper jag en ny.

Alla förslag och input är varmt välkommen

Lägg på 25kr och få med en 3700x istället:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Lägg på 25kr och få med en 3700x istället:
https://komponentkoll.se/bild/TTLFp.png

Asus b450 kostar samma via komplett de har 220kr rabatt är 3000 kompatibielt och är mycket bättre en mortar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Asus b450 kostar samma via komplett de har 220kr rabatt är 3000 kompatibielt och är mycket bättre en mortar

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte msi mortar och msi tomahawk de typ bästa 450-korten? Möjligt att Asus kortet också är där, men msi är toppkort.

Permalänk
Medlem

@sifri msi mortar har bättre vrm en Asus moderkortet, så nej Asus moderkortet är inte bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

@sifri msi mortar har bättre vrm en Asus moderkortet, så nej Asus moderkortet är inte bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och nej du får ju ett atx kort med fler platser nummer 2 du har inbyggd io shield så beror väl på vad man prioriterar.

Avseende bättre vrm kan ja inte uttrycka mig.

Permalänk
Medlem

Tack för all input, framför allt att moderkortet verkligen inte var ett bra val och att jag kan få en bättre processor för mellanskillnaden.

ASUS kortet verkar kräva att BIOS uppgraderas med en Ryzen 2000 processor installerad vilket jag inte riktigt kan lösa på ett smidigt sätt, så tänker att jag får vänta på MSI kortet kommer in i lager.

Igen, stort tack för hjälpen!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during:

Det stämmer inte om du tittar på komplett så ser du att de garanterar support för 3000 serien direkt ur lådan.

Du får kortet för 1398-220kr med deras rabattkod totalt 1178kr

https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

@during:

Det stämmer inte om du tittar på komplett så ser du att de garanterar support för 3000 serien direkt ur lådan.

Du får kortet för 1398-220kr med deras rabattkod totalt 1178kr

https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...

Måste varit blind, men då jag jag ju beställa allt idag, awesome, tack!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

@during:

vilka delar blir de? haha mest nyfiken

Permalänk
Medlem

Blev nedan, ville ha helmodulärt psu ifall jag byter chassi senare (och det är lättare i chassiet jag redan har).

Ev blir det en bättre CPU kylare iom att jag gillar tysta datorer, men testar den inkluderade först, inbesparad kostnad osv.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Blev nedan, ville ha helmodulärt psu ifall jag byter chassi senare (och det är lättare i chassiet jag redan har).

Ev blir det en bättre CPU kylare iom att jag gillar tysta datorer, men testar den inkluderade först, inbesparad kostnad osv.

https://komponentkoll.se/bild/AKZZu.png

Du köp inte dem minnena!!! De är 2133 i hastigher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fuck, klickade fel, får rätta det! Tack!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Blev nedan, ville ha helmodulärt psu ifall jag byter chassi senare (och det är lättare i chassiet jag redan har).

Ev blir det en bättre CPU kylare iom att jag gillar tysta datorer, men testar den inkluderade först, inbesparad kostnad osv.

https://komponentkoll.se/bild/AKZZu.png

Tog mig friheten att korrigera din Build lite tog ett helmodulärt 1000w istället guldcertifierat halva priset nästan just.
La till 3000mhz minnen istället för de du valde som va 2133 köp absolut inte dem de är känsligt med ram hastigheterna och ryzen processorer. Alternativt köper du 3200minnen för 949kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Igen, stort tack för hjälpen, tror jag kommer bli nöjd med detta!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Igen, stort tack för hjälpen, tror jag kommer bli nöjd med detta!

Köp till en kylare den som följer med fungerar men det är alltid bättre med eftermarknadskylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Igen, stort tack för hjälpen, tror jag kommer bli nöjd med detta!

Hoppas verkligen inte du köpte 2133MHz minnen. Det är stor prestandaskillnad i spel och allt annat man använder en dator till.
Hoppas du fick till bytet

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hoppas verkligen inte du köpte 2133MHz minnen... då är de bara lämna tillbaka dem o byta till 3000+. Det är stor prestandaskillnad i spel och allt annat man använder en dator till

Stoppa han i tid haha han köpte aldrig dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hoppas verkligen inte du köpte 2133MHz minnen. Det är stor prestandaskillnad i spel och allt annat man använder en dator till.
Hoppas du fick till bytet

Skrivet av sifri:

Stoppa han i tid haha han köpte aldrig dem

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte inte de minnena, Sifri likt en skyddsängel hann rädda mig från mig själv och min förvirring (ärligt tror jag att jag har blivit för gammal för att välja dator delar själv öht. mängden variabler höll på att ta knäcken på mig). Nu återstår bara det roligaste: att få hem allt och bygga ihop den.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Köpte inte de minnena, Sifri likt en skyddsängel hann rädda mig från mig själv och min förvirring (ärligt tror jag att jag har blivit för gammal för att välja dator delar själv öht. mängden variabler höll på att ta knäcken på mig). Nu återstår bara det roligaste: att få hem allt och bygga ihop den.

Haha helt rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Köpte inte de minnena, Sifri likt en skyddsängel hann rädda mig från mig själv och min förvirring (ärligt tror jag att jag har blivit för gammal för att välja dator delar själv öht. mängden variabler höll på att ta knäcken på mig). Nu återstår bara det roligaste: att få hem allt och bygga ihop den.

Härligt, good work
Bygga ihop är alltid roligt, men bli inte allt för rädd om den inte startar direkt eller startar om flera gånger efter varann. Man brukar alltid glömma koppla in nått. Det gjorde jag idag när jag skulle sätta tillbaka grafikkortet, missade få i 1 av 8 strömkontakter så då startade den om 4 gånger innan jag fel felmeddelande om PCIe kabeln Händer även den bäste

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Härligt, good work
Bygga ihop är alltid roligt, men bli inte allt för rädd om den inte startar direkt eller startar om flera gånger efter varann. Man brukar alltid glömma koppla in nått. Det gjorde jag idag när jag skulle sätta tillbaka grafikkortet, missade få i 1 av 8 strömkontakter så då startade den om 4 gånger innan jag fel felmeddelande om PCIe kabeln Händer även den bäste

Tackar för omtanken, har byggt 30-40 dator mellan 2004-2010 så är tyvärr välbekant med många fel som kan hända, var typ support och köpråds guide till alla polare som spelade vanilj wow, tyckte det var så mycket enklare då, som jag minns det var det mycket "X kr = X config", där största frågorna brukade bli "vill du ha den tyst, och hur mycket får det kosta att göra den tyst" och "Välj vilket chassi du tycker är snyggt, kostar det mer än Y kr av din budget blir datorn i övrigt lidande".

Kanske ska ge mig på Classic trots allt, värmer ju att tänkta tillbaka på allt

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |