Permalänk

Första bygget, ca 15k

Hej, jag ska bygga en speldator för första gången, lite nervöst men sjuk tagg. Har lirat ett tag på bärbar men dags att steppa upp efter studentlivet. Budget ligger på ca 15-16k för delar, behöver lägga några k på en skärm också, så beroende på vad jag hittar för skärm så kan jag lägga någon extra tusing på delarna. Ska endast spela på datorn, ffa Total war-serien i dagsläget. Inga sjuk krav på settings framöver och behöver ej 4k framöver men vill iaf kunna lira 1080 på high/ultra i dagsläget utan lagg samt vill att det ska hålla ngt år kanske. Kommer inte uppgradera framöver utan lägger pengar nu och får så mkt prestanda som möjligt för drygt 15k. Vill helst slippa flasha och dyl för att komma igång vid uppstart.

Har läst det mesta som kommit upp på forumet den senaste månaden kring köpråd och set-ups, även kikat på diverse tester senaste månaden, fått en grov översikt av vad som krävs för delar, tror jag. Detta bygget har jag tänkt mig, men eftersom jag är långt ifrån bevandrad så tas all feedback emot med öppna armar! Ligger liite över budget med mitt eget bygge tycker jag själv.

Snackas mkt om Intel kontra AMD på forumet. Jag har valt Intel i7 9700K, mest för att jag läst att Intel presterar bättre i spel och jag vill kunna spela med bra flow i dagsläget. Är i7 9700 det jag bhvr eller kan jag spara pengar genom att välja i5 9600K eller Ryzen och ändå ha god marginal till det jag vill få ut?

Något annat jag behöver tänka på gällande kvalle på fläkt eller chassi mm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Hej, jag ska bygga en speldator för första gången, lite nervöst men sjuk tagg. Har lirat ett tag på bärbar men dags att steppa upp efter studentlivet. Budget ligger på ca 15-16k för delar, behöver lägga några k på en skärm också, så beroende på vad jag hittar för skärm så kan jag lägga någon extra tusing på delarna. Ska endast spela på datorn, ffa Total war-serien i dagsläget. Inga sjuk krav på settings framöver och behöver ej 4k framöver men vill iaf kunna lira 1080 på high/ultra i dagsläget utan lagg samt vill att det ska hålla ngt år kanske. Kommer inte uppgradera framöver utan lägger pengar nu och får så mkt prestanda som möjligt för drygt 15k. Vill helst slippa flasha och dyl för att komma igång vid uppstart.

Har läst det mesta som kommit upp på forumet den senaste månaden kring köpråd och set-ups, även kikat på diverse tester senaste månaden, fått en grov översikt av vad som krävs för delar, tror jag. Detta bygget har jag tänkt mig, men eftersom jag är långt ifrån bevandrad så tas all feedback emot med öppna armar! Ligger liite över budget med mitt eget bygge tycker jag själv.

https://komponentkoll.se/bild/NiamH.png

Snackas mkt om Intel kontra AMD på forumet. Jag har valt Intel i7 9700K, mest för att jag läst att Intel presterar bättre i spel och jag vill kunna spela med bra flow i dagsläget. Är i7 9700 det jag bhvr eller kan jag spara pengar genom att välja i5 9600K eller Ryzen och ändå ha god marginal till det jag vill få ut?

Något annat jag behöver tänka på gällande kvalle på fläkt eller chassi mm?

Tack på förhand!

Denna är bättre och billigare exempelvis ingen mekanisk hårddisk dumt i denna prisklass plus m.2 disken är 4ggr snabbare en 2.5 diskar och de kostar bara 300ke mer en den lagring du valt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bytt moderkortet till ett gigabyte z390 ud, bättre vrm en msi moderkortet.

Bytt till dessa minnen istället: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b... det är snabbare en det du har i din korg

Sen skulle jag ha tagit en 1tb ssd istället för hdd + ssd kombo

Sen så skulle jag ha köpt en till fläkt då för att det kommer bara med 1 fläkt med det där chassit

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

bytt moderkortet till ett gigabyte z390 ud, bättre vrm en msi moderkortet.

Bytt till dessa minnen istället: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b... det är snabbare en det du har i din korg

Sen skulle jag ha tagit en 1tb ssd istället för hdd + ssd kombo

Sen så skulle jag ha köpt en till fläkt då för att det kommer bara med 1 fläkt med det där chassit

Alternativt köper han ett chassi med fläktar i som kolink stronghold levereras med 2 fram en bak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

bytt moderkortet till ett gigabyte z390 ud, bättre vrm en msi moderkortet.

Bytt till dessa minnen istället: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b... det är snabbare en det du har i din korg

Sen skulle jag ha tagit en 1tb ssd istället för hdd + ssd kombo

Sen så skulle jag ha köpt en till fläkt då för att det kommer bara med 1 fläkt med det där chassit

Här med ditt förslag på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

bytt moderkortet till ett gigabyte z390 ud, bättre vrm en msi moderkortet.

Bytt till dessa minnen istället: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b... det är snabbare en det du har i din korg

Sen skulle jag ha tagit en 1tb ssd istället för hdd + ssd kombo

Sen så skulle jag ha köpt en till fläkt då för att det kommer bara med 1 fläkt med det där chassit

Skrivet av sifri:

Alternativt köper han ett chassi med fläktar i som kolink stronghold levereras med 2 fram en bak

Skickades från m.sweclockers.com

Tack som fanken för råden gällande chassi mm, Kolink får det bli! Precis sådana här saker som "man" inte kan/vet att man ska kika efter när man bygger första egna.
Vad tror ni om rtx 2070 super och i7 9700k, är det pengar i sjön utifrån mina behov eller är det bra pengar att lägga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack som fanken för råden gällande chassi mm, Kolink får det bli! Precis sådana här saker som "man" inte kan/vet att man ska kika efter när man bygger första egna.
Vad tror ni om rtx 2070 super och i7 9700k, är det pengar i sjön utifrån mina behov eller är det bra pengar att lägga?

Vad spelar du? Och i vilken upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hassekeso: https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Försumbar skillnad mellan Intel & AMD i FPS när det kommer till Total War. 3700X är dessutom billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack som fanken för råden gällande chassi mm, Kolink får det bli! Precis sådana här saker som "man" inte kan/vet att man ska kika efter när man bygger första egna.
Vad tror ni om rtx 2070 super och i7 9700k, är det pengar i sjön utifrån mina behov eller är det bra pengar att lägga?

Och har du funderat på 5700xt? Som grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alternativt med 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack som fanken för råden gällande chassi mm, Kolink får det bli! Precis sådana här saker som "man" inte kan/vet att man ska kika efter när man bygger första egna.
Vad tror ni om rtx 2070 super och i7 9700k, är det pengar i sjön utifrån mina behov eller är det bra pengar att lägga?

Ännu ett alternativ med 5700xt 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5700xt med i7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och personligen hade ja bytt ut den kylaren mot en med dubbla fläktar samt uppgraderat till 2tb lagring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är ganska roande med det här Intel/AMD kriget i köprådstrådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Måste säga att det är ganska roande med det här Intel/AMD kriget i köprådstrådarna.

Haha håller med AMD är ju mer värde för pengarna dock tycker jag personligen sen beror det på vad man spelar etc vi snackar ju inte om skillnader som mellan bulldozer och intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Vad spelar du? Och i vilken upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker spela Total Serien ffa, strategi. 1080 räcker för mig, men med så höga settings som möjligt.
Exempel:
Total War: Warhammer 2 Recommended Requirements

CPU: Intel® Core™ i5-4570 3.20GHz
CPU SPEED: Info
RAM: 8 GB
OS: Windows 7 / 8 (8.1)/ 10 64Bit
VIDEO CARD: NVIDIA GeForce GTX 770 4GB | AMD Radeon R9 290X 4GB @1080p

Skrivet av r_b89:

@Hassekeso: https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Försumbar skillnad mellan Intel & AMD i FPS när det kommer till Total War. 3700X är dessutom billigare.

Japp, stämmer! Tack

Skrivet av sifri:

Och har du funderat på 5700xt? Som grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Inte funderat på det, är det bättre eller billigare med samma prestanda?

Tack för allt engagemang

Permalänk
Skrivet av makatech:

Måste säga att det är ganska roande med det här Intel/AMD kriget i köprådstrådarna.

Hahah, eller hur! Har hängt på forumet 2 månader cirka och till och med på den korta tiden har jag hunnit snappa upp att det är en ständig fight lite härligt ändå

Permalänk
Skrivet av sifri:

Och personligen hade ja bytt ut den kylaren mot en med dubbla fläktar samt uppgraderat till 2tb lagring

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ngt bra tips på en kylare med dubbla fläktar?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Har du ngt bra tips på en kylare med dubbla fläktar?:)

Haha absolut har jag de och du vet att du kan tjäna mer pengar om du tittar upp varje del på Prisjakt;)
https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports...

Exempelvis köper du 660p 1tb via proshop för 1199 samt att du kan du köpa denna fläkt för 428 och få den med gratis frakt förstår du man måste prispressa allt maximalt haha hade hjälpt dig men orkar inte ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Hahah, eller hur! Har hängt på forumet 2 månader cirka och till och med på den korta tiden har jag hunnit snappa upp att det är en ständig fight lite härligt ändå

De ju som när man jämför nätagg båda är guld och ena har mera watt en den andra eller ena är billigare jag får alltid kommentarer om att ja väljer för stora nätagg för buildsen eller för billiga haha även fast de har samma Specs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Haha absolut har jag de och du vet att du kan tjäna mer pengar om du tittar upp varje del på Prisjakt;)
https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports...

Exempelvis köper du 660p 1tb via proshop för 1199 samt att du kan du köpa denna fläkt för 428 och få den med gratis frakt förstår du man måste prispressa allt maximalt haha hade hjälpt dig men orkar inte ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, bara jag får lite hjälp med vad som är bra och vad som ska undvikas så kan jag prispressa själv framöver Tror du att det är värt att köpa bit för bit ist för att beställa allt på samma bräde, tänker att man kanske kan fynda en del på erbjudanden eller så kommande månad?
Väldigt schysst att du lägger din kväll på att hjälpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Har du ngt bra tips på en kylare med dubbla fläktar?:)

Skriv pm så hjälper ja dig imorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Haha, bara jag får lite hjälp med vad som är bra och vad som ska undvikas så kan jag prispressa själv framöver Tror du att det är värt att köpa bit för bit ist för att beställa allt på samma bräde, tänker att man kanske kan fynda en del på erbjudanden eller så kommande månad?
Väldigt schysst att du lägger din kväll på att hjälpa!

Du kan nog spara på nätagg men klicka hem ram så länge de sjukt bra pris 799 är ett kap för 16gb resten kan du ju alltid lösa löpande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Haha, bara jag får lite hjälp med vad som är bra och vad som ska undvikas så kan jag prispressa själv framöver Tror du att det är värt att köpa bit för bit ist för att beställa allt på samma bräde, tänker att man kanske kan fynda en del på erbjudanden eller så kommande månad?
Väldigt schysst att du lägger din kväll på att hjälpa!

Btw vilka spel spelar du? 1080p 1440p 4k vad är målet och syftet med datorn dvs hög FPS gaming eller strategi exempelvis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker AMD vs Intel är helt avgörande beroende på vad man spelar och vilken upplösning, i många titlar finns det ingen anledning till att välja Intel om man inte bara bryr sig om max FPS. Då är väl 9700/9900k vägen att gå. Men annars är 3700X mycket mer prisvärd än 9700k, då den har SMT/HT vilket 9700k saknar.

AMD är också 99% chans att det blir en gen till innan sockelbyte, medans Intel redan har gått ut med ny sockel.

Permalänk
Medlem

Intel plattformen är död 10000 serien för intel kräver nytt moderkort. Väljer du AMD så kan du även byta till en CPU ur kommande 4000 serie och du får PCI-e 4 på köpet. Ett bra val idag är AMD 3600 6/12 när den sedan känns seg så kan du gå hela vägen till en 16/32 cpu det kan du inte på intel.

Ska du vinna något med intel så bör du köpa ett 2080ti som grafikkort annars är skillnaden obefintlig mot AMD. Med ett standard grafikkort så är det omöjligt att känna någon skillnad när du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel plattformen är död 10000 serien för intel kräver nytt moderkort. Väljer du AMD så kan du även byta till en CPU ur kommande 4000 serie och du får PCI-e 4 på köpet.

Pci e 4 gäller bara x570

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Btw vilka spel spelar du? 1080p 1440p 4k vad är målet och syftet med datorn dvs hög FPS gaming eller strategi exempelvis

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer spela total war-serien (strategi), skärmen som jag tänker mig är 1080. Har inga jättekrav på att det behöver vara supersnyggt men vill inte sitta med lagg när jag lirar och därefter så snyggt som det går. Men behöver inte ha max FPS då jag inte kommer spela FPS eller dyl.

Skrivet av r_b89:

Tycker AMD vs Intel är helt avgörande beroende på vad man spelar och vilken upplösning, i många titlar finns det ingen anledning till att välja Intel om man inte bara bryr sig om max FPS. Då är väl 9700/9900k vägen att gå. Men annars är 3700X mycket mer prisvärd än 9700k, då den har SMT/HT vilket 9700k saknar.

AMD är också 99% chans att det blir en gen till innan sockelbyte, medans Intel redan har gått ut med ny sockel.

Spelat strategi ffa, vad tror du passar bäst då. Total war-serien för att vara mer bestämd. Vad innebär SMT/HT?
Och iom en gen till för AMD så mer värt att lägga pengarna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Kommer spela total war-serien (strategi), skärmen som jag tänker mig är 1080. Har inga jättekrav på att det behöver vara supersnyggt men vill inte sitta med lagg när jag lirar och därefter så snyggt som det går. Men behöver inte ha max FPS då jag inte kommer spela FPS eller dyl.

Spelat strategi ffa, vad tror du passar bäst då. Total war-serien för att vara mer bestämd. Vad innebär SMT/HT?
Och iom en gen till för AMD så mer värt att lägga pengarna där?

https://www.youtube.com/watch?v=QhwSxn_2R0M

duger detta för dig?

integrerat grafikkort https://www.youtube.com/watch?v=TobFBgs96jI cpu AMD 3400G

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Kommer spela total war-serien (strategi), skärmen som jag tänker mig är 1080. Har inga jättekrav på att det behöver vara supersnyggt men vill inte sitta med lagg när jag lirar och därefter så snyggt som det går. Men behöver inte ha max FPS då jag inte kommer spela FPS eller dyl.

Spelat strategi ffa, vad tror du passar bäst då. Total war-serien för att vara mer bestämd. Vad innebär SMT/HT?
Och iom en gen till för AMD så mer värt att lägga pengarna där?

Smt/hot

Logiska kärnor dvs 8 kärnor 16 trådar förstår du

Skickades från m.sweclockers.com