Fjärrstartade LG ett anti-inbränningsprogram på min OLED?

Permalänk

Fjärrstartade LG ett anti-inbränningsprogram på min OLED?

Jag hade lite problem med inbränning på min OLED.
Fick grym hjälp av er här på forumet och blev även ombedd att fylla i en repair anmälan till LG.
Sagt och gjort.
Jag gjorde det alldeles nyss. Innan jag skickade anmälan till LG så tittade jag på Transformers.
Jag pausar och stänger av min tv som jag alltid brukar göra.
I samma stund som jag skickade in service ordern så satte jag på min tv OLED65C7V.
Istället för bild var det nu bara 2 färger som blinkar på tvn ljusblå och cyan/magenta/rosa.'
Detta känns helt freakigt. Efter 5 minuter så kommer apple tvns skärmsläckare på och då skiftar allt i massa färger, det är en video som flyger över LA.

jag har stängt av tvn fler arg och dragit ut hdmikablar, startat omApple tv också.

Det sjuka är att jag aldrig råkat ut för just detta att det bara blinkar 2 färger och att sen bilden på film 2 också skiftar i massa färger.
Känns så otroligt skumt att detta händer när jag precis skickat in en service order till LG. Vad är oddsen för det liksom?
Just därför undrar jag om LG kan ta kontakt med endast min tv genom serienummer eller MAC adress?
Jag fick iaf känslan som att de visste inom anmälan att jag har burn ins och då kanske skiktar dess signalerna till min tv som ett försök att ta bort inbränningarna. Jag vet att det låterkokomen sannolikheten att justdetta händer är minst 0,0000000000000001%

länkar till 2 korta filmsnuttar

https://1drv.ms/v/s!AuAKgxu0UxWkhy76FtqRrsKcQ3Bg?e=P4sgY1

https://1drv.ms/v/s!AuAKgxu0UxWkhy1PF7Q16LuONd8w?e=V5gF8c

Förtydligade rubriken "Kan LG kontakta endast min OLED-TV specifikt??? Detta blir en vstickare till LG burn in tråden.."/Thomas
Permalänk
Medlem

Freakit minst sagt!

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju inte sådär väldans sannolikt, men om du felanmält en tv med ett visst serienummer, vore det ingen större trollkonst att skicka en särskild firmware till den tvn nästa gång den kollar efter uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser onekligen ut som ett refresh-program av något slag som aktiverats!

Permalänk
Medlem

Instämmer, ser ut som nåt refreshtjossan.

Dock synnerligen märkligt att de skulle dra igång något sådant utan att varsko kunden, det borde till och med ligga i deras egenintresse att göra det. För att ta en siffra ur arslet, 99% av kunderna skulle ju bli rent hispiga om TVn började bära sig åt sådär utan vidare förklaring, med ytterligare [dyrbara] supportsamtal/ärenden som resultat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ser onekligen ut som ett refresh-program av något slag som aktiverats!

Det var min första tanke.
Bilden har ALDRIG nånsin betett sig såhär alltid riktig bild från start.

Jag har haft tvn i 22 månader nu.
Jag stänger av och på den minst 20-25ggr/dygn vilket blir 13420-16775 gånger sen den köptes.

Jag får inbränningar på den men väntar ca 6 mån innan jag läser en del om det för att se om jag kan lösa det på något sätt.
Jag hittar hit efter att ha läst på lite engelska forum.

Jag bestämmer mig att skriva om det ENDAST på grund av trådskaparen då han köpt sin C7V OLED 55" och jag 65" tv på samma Black Friday 2017 från El-Giganten.

Jag får hjälp och råd här på forumet, bland annat att jag ska kontakta LG och fylla i en skadeanmälan.
Jag frågar om han skämtar med mig men det gör han inte.
Så jag klickar på länken till LG som han postade, fast jag gör det ett helt dygn senare.

Transformers är på så jag pausar och stänger av tvn som brukligt.
Fyller i anmälan, lägger till bild försöker lägga till flera bilder men det verkar bara funka med 1 bild, iaf på safari.
Så jag bestämmer att testa chrome istället men där är det likadant, man kan bara lägga in 1 bild.

Jag skickar iväg skadeanmälan och mailar 1 bild till med servicenumret som ämne i deras email.

Jag brukar sova vid denna tid men har haft tandvärk ett par drar och haft svårt att sova, därför kände jag från början att jag kunde kolla lite om inbränningarna när jag ändå hade lite extra tid över.

Direkt när skadeanmälan och mailet med extrabilden är skickad så sätter jag på tvn för att såklart på Transformers. Jag möts istället för en blinkande bild mellan ljusblå och Magenta. Video1.

Efter 5 min så år min Apple TV till skärmsläckare och där video som sakta flyger ovanför LA. Nu blinkar bilden ännu mer färre. Video 2

är då allt detta bara slumpen? Eller kan LG ha en bot omser påbildersomskickasin och läserurordi beskrivningen omens fel på aran och således kontaktar min tv över internet och spelar upp dessa märkliga saker som ALDRIG hänt mig innan?

Om det är slump så kan väl någon kanske räkna ut vilken chans det är att något sånt här händer av ren slump?

För mig är detta ett freakigt mysterium vill så gärna vad chansen är att allt detta ska klaffa oh bli kallat för slump

cheers

Permalänk
Bildexpert 📺

Just klipp två ser ut som inversen av det AppleTV skickar för stunden

Permalänk
Medlem

Att du slår på och av TVn MINST 20-25ggr/dygn verkar väldigt extremt...

Enligt snabb Google på Reddit, verkar LG OLED ha en kort refresh av retentioner efter var 4:e driftstimme när TVn är i stand-by läge.

Vidare sker det en grundligare "Burn-In-refresh" var 2000:e driftstimme.

"The hour long refresh that can be done manually (or runs automatically every 2000 hours), recalibrate’s the brightness of your panel back to its optimum by measuring voltages and effectively “burning down” ones that are unusually high, to get an even field across the panel "

Har själv ingen OLED, men planerar att köpa på sikt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Jag hade lite problem med inbränning på min OLED...

Skrivet av Ravetrancer:

... Jag stänger av och på den minst 20-25ggr/dygn vilket blir 13420-16775 gånger sen den köptes.

Jag får inbränningar på den ...

Du hade inte haft inbränningar på TV:n om detta var sant! Skämt åsido, som nedan förklarar så är det detta som sker. Har själv 2 st OLED från LG som börjar närma sig 2 år så inget att oroa sig för lämna TVn bara på och låt den sköta sitt.

Skrivet av FatherOfThree:

Att du slår på och av TVn MINST 20-25ggr/dygn verkar väldigt extremt...

Enligt snabb Google på Reddit, verkar LG OLED ha en kort refresh av retentioner efter var 4:e driftstimme när TVn är i stand-by läge.

Vidare sker det en grundligare "Burn-In-refresh" var 2000:e driftstimme.

"The hour long refresh that can be done manually (or runs automatically every 2000 hours), recalibrate’s the brightness of your panel back to its optimum by measuring voltages and effectively “burning down” ones that are unusually high, to get an even field across the panel "

Har själv ingen OLED, men planerar att köpa på sikt.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Skrivet av Leinhart:

Du hade inte haft inbränningar på TV:n om detta var sant! Skämt åsido, som nedan förklarar så är det detta som sker. Har själv 2 st OLED från LG som börjar närma sig 2 år så inget att oroa sig för lämna TVn bara på och låt den sköta sitt.

Det är sant även om det låter sjukt. Väntade bara på att någon skulle påtala detta. TVn används väldigt mycket dock.
Jag har tänkt på en sak, om det kanske kan vara det som skapat detta problem.

Jag hade för drygt ett halvår sedan en snabbsäkring som gick ganska många gånger under en period av 10 dagar.
Jag hade TV, AppleTV, Bluray, Router, Sonosgrejer, kopiator och en drös med saker plus att det verkade som att det slår av när micro eller vattenkokare sattes igång. Vet även att tantens hår tork stängde av snabbsäkringen flera gånger.
Kan det vara det som kanske gett upphov till inbränningarna? Jag vet att jag fick byta min Teliarouter när snabbsäkringen gått ett par gånger