HDMI audio extractor för HDCP 2.2 och 18 Gbps?

Permalänk

HDMI audio extractor för HDCP 2.2 och 18 Gbps?

Hej!

Funderar på att köpa en Apple tv 4k och behöver då en hdmi audio extractor med spdif så jag kan koppla apple-lådan till mitt ljudsystem, logitech z906.

PRoblemet är att extractorn måste ha hdcp 2.2 och 4k @60. Har haft lite svårt att hitta sånna, hittade ett par på amazon. Men är osäker på om de funkar och så.

Så, har ni någon extractor ni kan rekomendera?

Förtydligade rubriken från "Hdmi extractor"/Thomas Y
Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade nog bytt ljudsystem i stället, inte bara för att slippa en extraktor utan främst för att 906 inte låter så bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe Trivs jättebra med mitt ljudsystem, har inga som helst planer att byta ut det i nuläget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hej!

Funderar på att köpa en Apple tv 4k och behöver då en hdmi audio extractor med spdif så jag kan koppla apple-lådan till mitt ljudsystem, logitech z906.

PRoblemet är att extractorn måste ha hdcp 2.2 och 4k @60. Har haft lite svårt att hitta sånna, hittade ett par på amazon. Men är osäker på om de funkar och så.

Så, har ni någon extractor ni kan rekomendera?

Om din TV tar HDCP 2.2 och 4k@60hz är den inte modern nog att skicka ut 5.1 via SPDIF då?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

@AkUs Är tyvärr inte en tv utan en datorskärm som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den här använder jag med min z906, har bara hdcp 1.2 dock:

https://www.24.se/ljud-bild-foto/tv-tillbehor/tv-ovrigt/gooba...

Kan kanske vara till hjälp.

Permalänk

@incandenza icers: Men visst behövs hdcp 2.2 för 4k och hdr? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

4K får man med 1.2 men inte hdr (om jag inte är ute och cyklar).

Vad har du för skärm?

Själv använder jag min hdmi extractor endast för ljudet. Har inte hittat någon tillgänglig extractor med hdcp 2.2. Men om du hittar en så säg gärna till.

Permalänk

@incandenza icers: Har denna skärmen: https://www.inet.se/produkt/2213169/benq-32-ew3270u-uhd-4k-hd...
Det är ju ingen dunder-hdr, men ändå lite kul att ha det tillgängligt.

Hade det funkat om man köpt en hdmi splitter med hdcp 2.2, och sen dragit ena kabeln till en hdcp 1.2 extractor för att få ut ljudet och dra den andra kabeln till skärmen. Hade allt fortfarande funkat då? Står ju överallt att allt behöver va hdcp 2.2, men gäller det även den lilla extractor då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

@incandenza icers: Har denna skärmen: https://www.inet.se/produkt/2213169/benq-32-ew3270u-uhd-4k-hd...
Det är ju ingen dunder-hdr, men ändå lite kul att ha det tillgängligt.

Hade det funkat om man köpt en hdmi splitter med hdcp 2.2, och sen dragit ena kabeln till en hdcp 1.2 extractor för att få ut ljudet och dra den andra kabeln till skärmen. Hade allt fortfarande funkat då? Står ju överallt att allt behöver va hdcp 2.2, men gäller det även den lilla extractor då?

Du är medveten om att du inte kan ansluta via hdmi om du ska få full färgupplösning, bandbredden är helt enkelt för låg så för optimal bild från en dator måste du ansluta med DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

4K-material, oavsett HDR eller inte, från i stort sett alla kommersiella källor kräver HDCP 2.2

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du är medveten om att du inte kan ansluta via hdmi om du ska få full färgupplösning, bandbredden är helt enkelt för låg så för optimal bild från en dator måste du ansluta med DP.

Datorn har jag redan inkopplad med DP, den är inte problemet.

Det jag försöker göra är att koppla in apple TVn till skärmen, och få ut ljudet till en spdif-port.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

4K-material, oavsett HDR eller inte, från i stort sett alla kommersiella källor kräver HDCP 2.2

Så min lilla koppling med hdcp 2.2 splitter funkar alltså inte?

Permalänk

Då var jag ute och cykla med hdcp 1.2! Har den kopplad mot en nintendo switch för att få ut lpcm 5.1 ljud. Då switchen bara kör 1080p har jag aldrig behövt testa 4k.

Ursäkta för fel information. Lyssna på laxpudding. Alltid.

Har ingen appleTV men har för mig att finns det inte en spdif-ut på den? Koppla den till z906 optisk till optisk i så fall. Men jag kanske är ute och cyklar ännu mer nu.

Permalänk
Skrivet av incandenza icers:

Då var jag ute och cykla med hdcp 1.2! Har den kopplad mot en nintendo switch för att få ut lpcm 5.1 ljud. Då switchen bara kör 1080p har jag aldrig behövt testa 4k.

Ursäkta för fel information. Lyssna på laxpudding. Alltid.

Har ingen appleTV men har för mig att finns det inte en spdif-ut på den? Koppla den till z906 optisk till optisk i så fall. Men jag kanske är ute och cyklar ännu mer nu.

Några generationer bak fanns det en sån ja, tyvärr har de tagit bort den numera.

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

Några generationer bak fanns det en sån ja, tyvärr har de tagit bort dem numera.

Typiskt. Såg det precis. Det är en sån här du behöver. Även om just den här modellen verkar vara slutsåld.

https://www.imore.com/does-apple-tv-4k-support-optical-audio

Lycka till med letandet!

Permalänk

@Laxpudding: Du verkar ha bra koll på allt detta

Vad tror du om denna? Den borde väl funka med en apple tv 4k.

https://www.amazon.co.uk/Extractor-Converter-Repeater-Splitte...

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Den har alla siffror på pappret. Om den fungerar för dig är dock en annan femma.

Det som utmärker dessa enklare modeller är hur de hanterar EDID och där brukar de inte hantera EDID som man önskar. Det vill säga att AppleTV inte längre kommer identifiera TV:n i andra änden och vad den berättar om sin egenskaper. Istället kommer ATV handskaka med extractorn/splittern och vad den indentifierar sig med, typ "4KCVH2H". Vilket kan leda till krångel. Här på denna länkade prylen verkar det vara en slags switch för vad och hur den ska identifiera sig.

Bättre modeller kan hantera EDID helt transparent och föra vidare Sink-EDID (dvs TV:n) eller bygga helt egna EDID-tabeller. Men det blir dyrare och krångligare på många sätt.

Också värt att tänka på med din befintliga om du inte testade detta – är att du högst troligt behöver låta ATV köra igenom video- och ljudinställningarna innan det fungerar efter att du trycker dit en sådan här pryl i kedjan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@DenOndeElvispen: Den har alla siffror på pappret. Om den fungerar för dig är dock en annan femma.

Det som utmärker dessa enklare modeller är hur de hanterar EDID och där brukar de inte hantera EDID som man önskar. Det vill säga att AppleTV inte längre kommer identifiera TV:n i andra änden och vad den berättar om sin egenskaper. Istället kommer ATV handskaka med extractorn/splittern och vad den indentifierar sig med, typ "4KCVH2H". Vilket kan leda till krångel. Här på denna länkade prylen verkar det vara en slags switch för vad och hur den ska identifiera sig.

Bättre modeller kan hantera EDID helt transparent och föra vidare Sink-EDID (dvs TV:n) eller bygga helt egna EDID-tabeller. Men det blir dyrare och krångligare på många sätt.

Också värt att tänka på med din befintliga om du inte testade detta – är att du högst troligt behöver låta ATV köra igenom video- och ljudinställningarna innan det fungerar efter att du trycker dit en sådan här pryl i kedjan.

Får väl helt enkelt ta och testa den dårå, tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk

@Laxpudding: Hej igen Visst ser denna ut att funka även den? 100 kr billigare och har vad jag ser ungefär samma specifikationer.

https://www.amazon.de/gp/product/B07MVZF7Z9/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem

I denna prisklass är det bara att testa, och överlag så går det aldrig att säga något när det gäller HDCP och en blandning av utrustning, finns för många variabler.

Den du länkar sist är dock samma som Neoteck:en som jag länkade en kommentar om i din andra tråd. Enligt kommentarerna på tyska Amazon tycks några ha haft lyckat resultat tillsammans med Fire TV Stick 4K.

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Som @Petterk antyder ovanför är det du som bär jungelhatten och macheten. Du är vår utforskare som just landat på den vita fläcken på kartan.

Permalänk

Hej igen! Tänkte bara säga att jag köpte den extractorn jag länkade sist (https://www.amazon.de/gp/product/B07MVZF7Z9/ref=ox_sc_act_tit...) och att den funkar mycket bra hittils. Blir vädligt varm dock, men annars har jag inte hittat några problem med den ännu

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Låter gott! De brukar bli varma de där mojängerna. Kanske modda den med kylfläns med tiden?