Ikea trådfri + homekit = buggigt

Permalänk
Medlem

Ikea trådfri + homekit = buggigt

Vi har precis renoverat vårt kök och fick snabbt kärlek för trådfri. 7 gånger av 10 funkar det men ibland så verkar det bli brist i kommunikationen mellan ikeas system och homekit.

Exempel:
Säger till siri att sätta ljusstyrkan på 100% så säger den att begäran är skickad men inget händer. Säger jag istället åt siri att ställa de på 99% så fungerar det.

Ibland skickar jag kommandon via siri och absolut inget händer. Men gör jag kommandona manuellt via trådfri-appen så fungerar det alltid.

En annan irritation är att med trådfri så kan man sätta upp automatiseringar för att tända släcka lampor vid vissa tider. Men du kan inte specificera varmt eller kallt ljus.

Så på kvällen så får jag manuellt ändra till varmt och på morgonen manuellt till kallt.

Och de finns inte vad jag kan se någon direktlinje till ikeas utvecklare att rapportera buggar eller komma med förslag.

Många pratar om att HomeAssistant är lösningen på alla problem men det är mycket krångligare än vad det borde vara.
Nu var det många år sen jag använde det regelbundet. Men förr använde jag det med en telldus-sticka bara för att stänga av och på växtlampor. Jag försökte sätta det på en timer så att ljuset skulle automatiskt stänga av och på sig men det är inget jag ville ställa in med hjälp av en konfig-fil.
Nu för nån vecka sen köpte jag en sonoff-brygga som jag modifierade för att kunna skicka RF-kommandon över wifi. Och får sen reda på att HomeAssistants plugins enbart är tillgängliga via deras egen dist och att pluggarna inte går att köra i tex. en docker container som jag använder. Så jag gav upp.

Andra alternativet är homey. Men tycker det är på tok för mycket pengar och jag har ingen erfarenhet av det alls. Är det så bra som alla säger?

Lång post och många svängar jag vet. Men mycket frustration kring detta.

Permalänk
Medlem

Jag använder uteslutande Trådfri-lampor, men med en Hue bridge. I Hue-appen kan jag utan problem skapa "scenes" där jag kan välja ljusstyrka och färgtemperatur på varje enskild lampa i ett rum, för att sedan låta sensorer, knappar, klockslag eller soluppgång/solnedgång trigga dessa scenes. Finns det ingen motsvarande funktion i Trådfri-appen?

Edit: Skapar du förresten automatiseringarna i Trådfri-appen eller i Home-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag använder uteslutande Trådfri-lampor, men med en Hue bridge. I Hue-appen kan jag utan problem skapa "scenes" där jag kan välja ljusstyrka och färgtemperatur på varje enskild lampa i ett rum, för att sedan låta sensorer, knappar, klockslag eller soluppgång/solnedgång trigga dessa scenes. Finns det ingen motsvarande funktion i Trådfri-appen?

Edit: Skapar du förresten automatiseringarna i Trådfri-appen eller i Home-appen?

Tack för svar. Jag har ingen Hue bridge än.
Jag har skapat automatiseringarna i ikea-appen pga att jag tycker att homekit-integrationen med trådfri har varit så buggig. Men trådfri är extremt begränsad i jämförelse.