Oneplus 7T lanseras den 10 oktober – får 90 Hz AMOLED-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att skärmar i allmänhet och touchskärmar i synnerhet sakta men säkert rör sig bort från 60 sketna hertz är verkligen en av de mest glädjande trenderna på teknikfronten på sistone. Däremot undrar jag om just 90 Hz är en bra lösning. Märkte nyss att min 144 Hz-skärm (XV273K) inte kan spela upp 60 fps-video utan milt hackande (om jag inte ställer ner den till 60 eller 120 Hz) – hur gör telefoner med 90 Hz-skärm? 60 fps-video offrar man ju inte gärna.

Ifall det inte är automatisk växling så kan man manuellt ställa ned till 60hz på OnePlus 7 Pro iaf. Ingen aning om implentation av frekvensväxling då jag inte haft en telefon med högre än 60Hz själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

@livsnjutaren: Jag tolkade det mer som att han tänkte vänta och skippa 7 Pro eftersom att 7T kommer få liknande funktioner för bättre pris, my bad

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av livsnjutaren:

@165Hz: Ah ja det går ju säkert tolka på olika sätt.

Jag menade båda som potentiellt intressanta. Fast så kom jag på att 7T inte lär få de rundade sidorna, vilket jag gärna har då jag tycker det gör att telefonen känns mindre.

Frågan är då om man märker någon skillnad i praktiken mellan Snapdragon 855 och 855+? Lite bättre telephoto och eventuellt en lite bättre skärm lär inte göra så mycket. Inte om 7T Pro blir dyrare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Andra saker som stör mig med OnePlus 6T som jag har. Tap to wake. Fungerar 9/10. Den 1/10 det inte fungerar hackar man på telefonen med fingret som en hackspett och svär.
Fingeravtrycksläsaren samma sak. Ungefär 1/15 så är den död. Läser inte, tänder inte upp. Bara låsa upp med nummer och så funkar det direkt igen när den är upplåst.

Dessa två "problem" har jag på min Samsung S10, oftast fungerar det att 'peta till' på skärmen så tänds den men nån gång ibland vill den inte. Fingeravtrycksläsaren vill ibland heller inte fungera utan telefonen vill att jag istället ska slå in säkerhetskoden så som man också måste göra när man startat om telefonen. Irriterande men händer inte tillräckligt ofta för att man ska bli fly förbenad.

Permalänk
Avstängd

Låter som en funktion som kan komma att göra den lite attraktiv för drönarflygare, såvida de inte har nog med pengar för en dedikerad skärm.

För nog torde kameran som hänger med t.ex. en Phantom 4 kunna sända i 90+ FPS om man sänker upplösningen till 720p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Att skärmar i allmänhet och touchskärmar i synnerhet sakta men säkert rör sig bort från 60 sketna hertz är verkligen en av de mest glädjande trenderna på teknikfronten på sistone. Däremot undrar jag om just 90 Hz är en bra lösning. Märkte nyss att min 144 Hz-skärm (XV273K) inte kan spela upp 60 fps-video utan milt hackande (om jag inte ställer ner den till 60 eller 120 Hz) – hur gör telefoner med 90 Hz-skärm? 60 fps-video offrar man ju inte gärna.

Mm, har samma problem med europeiskt innehåll som ser kajko ut på 60hz, och gissningsvis på 90hz också. C More/Viaplay/Eurosport etc kör ju mycket 50hz content

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@ZyntaX & @tintinj: Det ni tar upp gällande att fingerprint läsaren inte är tillgänglig ibland är en android säkerhetsrekommendation som lyder att man bör använda en primär autentiseringsmetod en gång var 72a timme för att hålla uppe säkerheten av enheten.
Fingerprintläsaren eller face unlock räknas inte som en primär autentiseringsmetod och det är därför vi på en del android telefoner måste använda pin eller mönster för att låsa upp telefonerna.
Sen om OnePlus och Samsung har denna intervall satt på kortare än de rekommenderade 72 timmarna eller inte vet jag ej.

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

@ZyntaX & @tintinj: Det ni tar upp gällande att fingerprint läsaren inte är tillgänglig ibland är en android säkerhetsrekommendation som lyder att man bör använda en primär autentiseringsmetod en gång var 72a timme för att hålla uppe säkerheten av enheten.
Fingerprintläsaren eller face unlock räknas inte som en primär autentiseringsmetod och det är därför vi på en del android telefoner måste använda pin eller mönster för att låsa upp telefonerna.
Sen om OnePlus och Samsung har denna intervall satt på kortare än de rekommenderade 72 timmarna eller inte vet jag ej.

Tack för att du skrev detta!
Hade inte en aning om det och undrade varför jag helt plötsligt måste skriva in min kod ibland men nu har jag koll då

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650