Ny dator 10kkr: Förvirrad dåre söker visa råd

Permalänk
Medlem

Ny dator 10kkr: Förvirrad dåre söker visa råd

Min stationära är vid det här laget 10 år gammal och allt över ett par FPS börjar framstå som imponerande.
Tänker vid det här laget köpa hela rubbet, dator, skärm och mus/keyboard men vill ändå hålla mig under 10 000:-, men efter att ha spenderat ett par timmar med att läsa trådar här och kolla komplett/inet/webhallen/netonnet så har jag endast lyckats förvirra mig ännu mer, jag är i det närmaste analfabet när det kommer till hårdvara.

Har knappt spelat något de senaste åren men med tanke på hur dåliga förutsättningar mina nuvarande rigg har så har det inte varit särskilt lockande heller. Gillar hack'n'slash som Grim Dawn, Diablo 2/3 och sånt och jag antar att det egentligen inte är särskilt krävande men vill ju inte ha något som är skräp imorgon.

Hittade det här paketet

https://www.komplett.se/product/11420/datorer/komplett-pc/kom...

och vill väl egentligen ha bekräftelse att det inte är en ekonomisk katastrof, alt. tips på alternativ.

Alla råd uppskattas mycket då jag inte vet vad jag håller på med.

Förtydligade rubriken från "Förvirrad dåre söker visa råd"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

10k och dom avsätter 749 till CPU.
Komisk, köp ej.

Permalänk
Medlem

Ser väl okej ut, processorn däremot är lite i klenaste laget med sina 2 kärnor. Tråkigt att behöva byta "allt" nästa gång du vill uppgradera.

Budgeten borde rymma en 4 kärnig.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chima:

Min stationära är vid det här laget 10 år gammal och allt över ett par FPS börjar framstå som imponerande.
Tänker vid det här laget köpa hela rubbet, dator, skärm och mus/keyboard men vill ändå hålla mig under 10 000:-, men efter att ha spenderat ett par timmar med att läsa trådar här och kolla komplett/inet/webhallen/netonnet så har jag endast lyckats förvirra mig ännu mer, jag är i det närmaste analfabet när det kommer till hårdvara.

Har knappt spelat något de senaste åren men med tanke på hur dåliga förutsättningar mina nuvarande rigg har så har det inte varit särskilt lockande heller. Gillar hack'n'slash som Grim Dawn, Diablo 2/3 och sånt och jag antar att det egentligen inte är särskilt krävande men vill ju inte ha något som är skräp imorgon.

Hittade det här paketet

https://www.komplett.se/product/11420/datorer/komplett-pc/kom...

och vill väl egentligen ha bekräftelse att det inte är en ekonomisk katastrof, alt. tips på alternativ.

Alla råd uppskattas mycket då jag inte vet vad jag håller på med.

Ifall du kan montera själv så finns det bättre alternativ

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Skulle ha tagit detta + en begagnad 144hz skärm för ca 1k
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12830779

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Chima Viktigt att klargöra om du kan tänka dig bygga/ta hjälp av någon att bygga, datorn. Bygger du själv får du betydligt mer dator för pengarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@Chima Viktigt att klargöra om du kan tänka dig bygga/ta hjälp av någon att bygga, datorn. Bygger du själv får du betydligt mer dator för pengarna.

Borde klargjort det, absolut. Har inte skruvat ihop en dator förut men är allmänt händig så jo, det borde jag väl absolut klara av.

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för de alternativa byggen som kommit in, samt påpekandet om mjäkig processor. Får erkänna att det är lite frustrerande när det är olika komponenter i alla förslag när man inte förstår vad som är vad, haha. Vet inte vilket av förslagen jag borde satsa på om jag sätter ihop det själv, nån som går i god för det ena eller andra?

Permalänk
Medlem

@Chima: Gällande sassers inköpslista, kan vara värt att dubbelkolla att mobo't stödjer uppgradering till 3rd gen , antagligen inga problem men alltid värt att dubbelkolla , https://www.extremetech.com/computing/290468-not-all-am4-moth... , nu går det ju inte att sia om framtiden men i absolut bästa fall om vi har tur även 4th gen då man har commitat även för 2020

processorn i sassers lista är en 2nd gen 6core vilket är tillräckligt då du har en begränsad budget, kan vara värt att kolla benchmarks, men du kan om några år exvis hoppa upp till en 3rd gen 12core/24threads , och eventuellt 4th gen.... såvidare det blir aktuellt. Borde gå att hitta något bättre begagnat om 2-3år som håller liv i den ytterligare, eventuellt får du komplettera med en ny GPU när det då känns aktuellt. AMD brukar ha väldigt bra uppgraderingsvägar stödjer dom även 4th gen så blir det 3-4år med AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chima:

Väldigt tacksam för de alternativa byggen som kommit in, samt påpekandet om mjäkig processor. Får erkänna att det är lite frustrerande när det är olika komponenter i alla förslag när man inte förstår vad som är vad, haha. Vet inte vilket av förslagen jag borde satsa på om jag sätter ihop det själv, nån som går i god för det ena eller andra?

Dundaj har ett bra förslag, gjorde ett väldigt liknande själv men med allt nytt. Kan du hitta en beggad 144hz/1080p skärm för runt tusenlappen vore det dock optimalt. Offrade lagring men valde lite mer påkostat moderkort och en bra kylare som tillåter dig att överklocka processorn så att den kan prestera som sitt syskon, 2600X. Valde också ett lite köttigare grafikkort då det är det mest prisvärda i den här prisklassen.

Chassit och nätagget är budgetmodeller eftersom dessa inte får prio med en budget under 8k för datorn. Musen är grym, har den själv. Tbordet var väldigt nedsatt hos CDON just nu.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Tackar såmycket för ditt kunnande samt @Sasser för sammansättningen.

Det låter väldigt klokt att framtidssäkra men tror jag redan ligger över vad jag egentligen hade velat betala.
En fråga som säkert ter sig dum, är jag säker på att komponenterna får plats och det finns de kablar osv. för att koppla in allt om jag köper ett "eget" bygge?

Permalänk

10 år har du haft en dator så den har hållit bra länge.
Vad du än bygger för 10K nu inkl skärm så kommer tyvärr datorn att behövas uppgraderas illa kvickt.
Både cpu och gpu kommer tyvärr inte att hålla oavsett vad du köper.
Nöjer du dig med att den håller i 2-3 år så ok, du spelar inte krävande spel men förr eller senare kommer du att kanske vilja lira något annat.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chima:

@lappen81: Tackar såmycket för ditt kunnande samt @Sasser för sammansättningen.

Det låter väldigt klokt att framtidssäkra men tror jag redan ligger över vad jag egentligen hade velat betala.
En fråga som säkert ter sig dum, är jag säker på att komponenterna får plats och det finns de kablar osv. för att koppla in allt om jag köper ett "eget" bygge?

Du behöver inte betala extra för att framtidssäkra, AMD/AM4 lever tom 2020 se bara till att du inte köper moderkort i den lägsta budgetklassen. Det i sassers lista borde stödjas men värt att läsa på lite.

För just den modellen/CPU'n han länkade borde Wraith Spire medfölja i boxen du kan plocka bort den extra kylare/fläkten om du behöver spara några hundringar. https://www.techspot.com/review/1900-intel-vs-amd-stock-coole....
Framgår mer här: https://www.amd.com/en/technologies/cpu-cooler-solution

Kolla sweclockers juldator 2019 för ett prisvärt bygge, och om du kan justera något för att få ner priset. Tänk på att det har kommit nytt sen dess https://www.sweclockers.com/artikel/27458-sweclockers-frascha...

Bygger du inte mini-ITX eller i ett konstigt chassi får det plats, fundera på vad du vill ha ATX, Micro-ATX, Mini-ITX , matcha moderkortet mot detta (det ingår antagligen en del kablar), välj AMD/Intel och typ av socket, moderkort och CPU matchas mot detta, en vettig PSU borde inkludera kablar i listan tidigare verkar det vara en budget variant kan vara värt att dubbelkolla eller kika på 80+ std, välj formfaktor på lagringen 2.5" eller M2 i senare fallet behövs inga kablar (ingår antagligen kablar oavsett) du behöver inte bry dig om hastighet för normal användning/spel det billigaste är good enough, Välj GPU/Grafikkort, Välj tillbehör

Gällande moderkortet kan det även vara värt att fundera på om du har några andra krav som du vill ha inkluderat, gigabit lan/bluetooth ver xx,/wifi xx std/7.1, etc, etc , vill du ha specifika versioner , exvis usb type C så behöver det kollas upp.

Permalänk
Medlem

kompabilitet

Hej! tacksam för hjälp.

Är på väg att köpa följande bygge efter lite hjälp på forumet:

[https://www.inet.se/datorbygge/b1103144/datorbygge]https://www.inet.se/datorbygge/b1103144/datorbygge[/URL]

[URL="https://www.inet.se/datorbygge/b1103144/datorbygge"]

[/URL

Det jag funderar på är SSDns kompabilitet med moderkortet, står formfaktor M.2 på minnet samt att moderkortet har M.2 anslutning.
När jag googlar lite så verkar det dock som att M.2 NVMe's inte får plats i vanliga M.2. Så ska jag lite på formfaktor eller ska jag stirra på att minnet heter NVMe och att moderkortet inte säger nåt om NVMe ingång?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

@Chima: Jag har sammanfogat dina trådar, det är lättare på alla sätt om du håller alla frågor om ett bygge till samma tråd.

För att svara på din fråga: M.2 är formfaktorn.SSD:n du har valt är en M.2 och moderkortet har plats för en M.2. NVMe är något helt annat som inte har med den saken att göra. Den disken kommer att passa och fungera med ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Tack för det!

Permalänk
Medlem

@Chima: Din korg såg fin ut. Men lägg på några hundra och köp detta kort istället

Vega 56

Mycket bättre prestanda. Butiken Computersalg är bra att göra med också.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chima:

Det jag funderar på är SSDns kompabilitet med moderkortet, står formfaktor M.2 på minnet samt att moderkortet har M.2 anslutning. ........... NVME

Kollar du på moderkortet och din disk så stödjer den NVME/PCI-E Gen3 x4
https://www.msi.com/Motherboard/B450M-PRO-M2-MAX

Det är bara ett nyare gränsnitt, mycket snabbara än SATA 3 men det är den sekventiella läs/skrivhastigheten som har ökat, flytta stora filer. SSD'er har låg söktid generellt gör datorn responsiv/flytta små filer, upplevs snabb ur det perspektivet ingen större skillnad oavsett vad du går på.

Hade du valt en M2 (formfaktor)/SATA 3 SSD, finns fortfarande att köpa och prismässigt liknande så hade du varit tvungen att byta moderkort. Jag tror att kortet får plats oavsett vad du väljer/osäker men i vilket fall M2/SATA fungerar inte med M2/NVME.

Kör på den disken/prisvärd